به گزارش هنرآنلاین، حمیدرضا آذرنگ تصمیم دارد ‌"خنکای ختم خاطره" را که چند سال پیش به نگارش درآورده بود، برای اولین بار خودش کارگردانی کند. آذرنگ برای نگارش این نمایش‌نامه جایزه نخست نویسندگی در بخش بین‌الملل بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را دریافت کرده است.

"خنکای ختم خاطره" داستان سربازی به نام یوسف است که در کما به سر می‌برد، همه چیزش از بین رفته و فقط چشم و دلش سالم مانده‌اند. فرشته‌ای واسطه‌ای آمدن او از عالم برزخ به زمین (دنیای زندگان) می‌شود. مأموران بنیاد شهید هر چه بیشتر تلاش می‌کنند تا والدین اصلی یوسف را بیابند، با متقاضیان بیشتری روبرو می‌شوند و این روند به گونه‌ای فزاینده و بدون پایان تا انتها ادامه می‌یابد. "خنکای ختم خاطره" زندگی این خانواده‌ها و مشکلات آنان را به نمایش می‌گذارد.

این نمایش کاریست از گروه تئاتر "رویک" که آذر و دی ماه سال جاری در سالن استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر روی صحنه خواهد رفت.

آخرین کارگردانی آذرنگ نمایش "ترن" بود که بهمن و اسفند 95 در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت و با استقبال تماشاگران روبرو شد.

 

اجرای نمایش "خاموشخانه" در تالار سایه

برنامه این هفته تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر در حالی اعلام شد که یک اثر نمایشی جدید به کارگردانی مهدی مشهور از روز جمعه چهارم آبان ماه در تالار سایه به صحنه می‌رود.

سه اثر نمایشی طی هفته جاری در تالارهای مختلف مجموعه تئاترشهر میزبان علاقه‌مندان تئاتر خواهد بود. این در حالی است که از روز جمعه چهارم آبان ماه یک نمایش جدید دیگر در تالار سایه روی صحنه خواهد رفت.

"خاموشخانه" عنوان نمایش جدیدی به نویسندگی و کارگردانی مهدی مشهور است که از روز جمعه چهارم آبان ماه در تالار سایه به صحنه خواهد رفت. در این اثر نمایشی که از تاریخ یاد شده ساعت 18 به مدت 60 دقیقه و قیمت بلیت 30 هزار تومان اجرا می‌شود،  شیوا مکی نیان، بنیامین اثباتی به عنوان بازیگر حضور دارند.

این اثر نمایشی روایت‌گر بخشی از زندگی بنیامین و شیوا است که حدود پنج سالی است  که در کمپ پناهجوها زندگی می‌کنند، کارهای نهایی اقامت آنها در حال انجام است. اما شخصی به نام گل بهاری که قرار است کارهای آنها را به سرانجام برساند سرنوشت داستان را وارد جریان تازه‌ای می‌کند.

 نمایش "خاموشخانه" تاکنون در مرکز تئاتر دونزدورف آلمان، جشنواره بین‌المللی تئاتر برایتون انگلستان، جشنواره بین‌المللی تئاتر رجاینا کانادا، بخش آف جشنواره بین‌المللی تئاتر اوینیون فرانسه و جشنواره بین‌المللی تئاتر فرینج هلیفکس کانادا روی صحنه رفته است.

اما در تالار اصلی نمایش "خاتون" به نویسندگی و کارگردانی حسین عالم ساعت 20 به مدت زمان 80 دقیقه و قیمت بلیت 40 هزار تومان به صحنه می‌رود. (به ترتیب حروف الفبا) کریم اکبری مبارکه، علی برجی، سیروس اسنقی، بهار ارجمند، عطیه غبیشاوی، کیمیا ملائی و میلاد محمدزاده به عنوان بازیگر حضور دارند.

"نقاشی اِشِر" عنوان نمایشی به نویسندگی محمد حسین معارف و کارگردانی فریبرز کریمی است که هر روز غیر از شنبه ها ساعت 19:15 به مدت زمان 70 دقیقه و قیمت بلیت 30هزار تومان به صحنه می‌رود. مونا احمدی، آوا شریفی، جاوید قائم‌مقامی، مهسا طهماسبی، آوا درویشی، نوید فیاض و سینا رستگاری بازیگران این اثر نمایشی هستند.

در پلاتو اجرا هم نمایش "ابوالهول" به نویسندگی علی شمس ، کارگردانی داود پورحمزه و بازی خشایار قائدرحمتی، مژگان طاهرپور، دانیال شاهسون، کمال اصغری، امیرعلی احمدی و داوود پورحمزه ساعت 18 به مدت زمان 50 دقیقه و قیمت بلیت 15 هزار تومان میزبان علاقه‌مندان است.

برای کسب آخرین اطلاعات و اخبار تئاتر شهر به سایت این مجموعه به آدرس www.teatreshahr.com   مراجعه کنید. 

 

آقاپور و نفر روی "شیروانى داغ"

وحید آقاپور و وحید نفر به نمایش "شیروانی داغ" به کارگردانی ایوب آقاخانی پیوستند.

وحید آقاپور و وحید نفر به جمع بازیگران نمایش اقتباسى جدید ایوب آقاخانى با عنوان "شیروانى داغ" افزوده شدند.

پیش‌تر نیز حضور امیرعلى دانایى، فریبا متخصص، لیلا بلوکات و فرید سجادى حسینى برای ایفای نقش در این نمایش اعلام‌شده بود.

نمایش "شیروانى داغ" با نگاه به یکى از شهیرترین آثار تنسى ویلیامز توسط ایوب آقاخانى و رضا بهاروند دراماتورژى و بازنویسى شده و براى نخستین بار در آذرماه سال جاری در سالن سمندریان تماشاخانه‌ی ایرانشهر روى صحنه خواهد رفت.

 "شیروانى داغ"  تولید موسسه پوشه هنر پارس با مدیریت ایوب آقاخانى است.

 

آغاز اجرای "سیزیف" و "نامبرده"

نمایش‌های "سیزیف" با بازی مهدخت مولایی و اسماعیل گرجی به کارگردانی محمد برهمنی و "نامبرده" با بازی آتیلا پسیانی، نگار جواهریان، پانته‌آ پناهی‌ها، علی باقری، اصغر پیران، رامین سیار دشتی، ایلناز شعبانی و حمید حبیبی‌فر به ترتیب در ساعت‌های 18:30 و 21 در سالن استاد سمندریان اجرای عمومی خود را آغاز کرد.

شایان‌ذکر است نمایش‌های "سیزیف" و "نامبرده" مطابق با جدول زمان‌بندی‌شده تا روز دوشنبه 28 آبان ماه در سالن استاد سمندریان به صحنه می‌روند.

 

بهاره رهنما در نمایش "مضرات دخانیات یا بیوه‌ نویسنده فقید"

نمایش "مضرات دخانیات یا بیوه‌ی نویسنده فقید" به نویسندگی و کارگردانی مقداد اسلامی از سه‌شنبه یکم آبان ماه در تماشاخانه شهرزاد روی صحنه می‌رود. این نمایش شامل دو پرده است که بهاره رهنما بازیگر پرده‌ "بیوه‌ نویسنده فقید" و مقداد اسلامی بازیگر پرده‌ "مضرات دخانیات" هستند.

دو پرده‌ این نمایش به طور کامل از هم مجزا هستند اما در عین حال هر دو در قالبی کمدی به روابط زناشویی می‌پردازند. "بیوه‌ نویسنده فقید" برای اولین بار است روی صحنه می‌رود و داستان زنی است که در یک برنامه تلویزیونی از همسر درگذشته‌اش که نویسنده‌ بزرگی بوده است، صحبت می‌کند.

"مضرات دخانیات" بازخوانی نمایشنامه آنتوان چخوف است که مقداد اسلامی آن را پیش از این در کانون بازیگری استاد سمندریان روی صحنه برده بود. مرحوم حمید سمندریان پس از پایان اجرا و در حضور سایر هنرجویان درباره‌ این اثر گفته بود : "من بیش از 50 اجرا از "مضرات دخانیات" در ایران و سراسر دنیا دیده‌ام اما بی‌شک این اجرا بهترین و درست‌ترین آن‌هاست."

پیش‌فروش این نمایش پس از بازبینی نهایی در سایت تیکیت آغاز خواهد شد و ساعت اجرا متعاقبا اعلام می‌‌شود.

مجید موسوی تهیه‌کنندگی این نمایش را به عهده دارد همچنین تاکنون حضور نسرین آجرلو (گریم) و آوا فیاض (مدیر تبلیغات و روابط عمومی) قطعی شده است.

 

نمایش صوتی "کوری" منتشر شد

نمایش صوتی کوری با اقتباس از کتاب کوری نوشته ژوزه ساراماگو اثری از گروه هنری آوای آپامه با ترجمه و برگردان به نمایش کاملیا کریمی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی فریبرز صفی در تاریخ 20 مهر ماه سال جاری توسط موسسه فرهنگی هنری جام سبز در تمامی فروشگاه های اینترنتی محصولات فرهنگی هنری منتشر خواهد شد .

امیر حسین بی ریا ناشر این اثر نمایشی اعلام کرد: کوری اولین نمایش صوتی با تولید و پخش خصوصی در ایران است و شاید تنها گروه هنری آوای آپامه باشند که شجاعانه به این گونه پای تولید چنین مجموعه‌ای ایستادند و اثری را در حجم و کیفیت رادیو و حتی بالاتر انجام دادند.

فریبرز صفی تهیه‌کننده و کارگردان این اثر تاکید کرد: ازتوصیف رمان کوری هر آنچه  باید را تا به حال شنیده‌ایم و اینکه این اثر برنده جایزه نوبل ادبیات، پیام خود را به گوش تمامی جهان رسانده است.

وی افزود : اثرهای شنیداری (صوتی ) بسیاری نیز از این رمان تولید و منتشر شده، اما اینبار سعی شده ضمن اینکه به محتوای اثر متعهد باشیم و شیوه‌ای جذاب‌تر را به دوستداران صدا تقدیم کنیم که یکی از این تغییرات، بودن راوی در کنار سایر بازیگران است که رویداد را روایت می‌کند و حلقه‌های سیر داستان را همگام با داستان بهم متصل می‌سازد.

فریبرز صفی ادامه داد که  نکته تمایز این اثر صوتی کمی فراتر از الگوهای مشابه نمایش‌هایی است که در رادیو می‌شنویم و شاید پا فراتر گذاشتن از قوانین صوتی یک نمایش رادیویی کمی آنرا نزدیک‌تر به یک سینمای صوتی می‌کند.    

امیر حسین بی ریا افزود تمامی گویندگان گروه هنری آوای آپامه، جوانان خوش صدا و خوش آتیه‌ای هستند که بارها صدایشان را در دوبله  فیلم‌های سینمایی شنیدیم و با صدای آن ها آشنا هستیم. در این نمایش هنرمندانی چون محمد مقدسی، یحیی گلنسایی، بهاره جلودار زاده، کاملیا کریمی، حمید طاهری، محمدرضا لاکچی، رهی نادری، طیبه رضایی، احمد ذبیحی، نیلوفر رحمانی، فرزاد ایروانی، مجتبی تقوی، زهرا پور علی و محمد حسین اثنی عشری هنرنمایی کردند و همچنین هنرمند بزرگ رادیو نمایش، احمد گنجی در تیتراژ این مجموعه به هنرنمایی پرداخته است.

وی در ادامه اعلام کرد، دفتر موسیقی و مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک‌های بسیار زیادی در دریافت مجوزهای لازم این اثر کردند و سایت‌های نواک و نمانو همکارانی بودند که دوستانه در پخش این اثر ما را یاری کردند .

جشن امضا و دیدار با عوامل این مجموعه در حضور جمعی از هنرمندان و اهالی فرهنگ، 30 مهر در شهرکتاب فرشته (خیابان شریعتی– پایین‌تر از پل صدر پلاک 1671 ) برگزار می‌شود.