سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "آنالیز" به نویسندگی عدالت فرزانه به طراحی و کارگردانی امید اسدی از 3 شهریورماه در تماشاخانه ایران تماشا روی صحنه است و بازیگران آن رضا زنده‌جاه، افسانه بخشی‌فرد، علی حیدری، ‌ پانیذ ملکی، ‌ سارا نظری‌، غزاله منیری و ‌آیدا متقیان هستند.

امید اسدی در گفت‌وگو با هنرآنلاین ضمن اشاره به اینکه "آنالیز" یک تجربه، اتفاق و شروع است، گفت: موضوع و محوریت این نمایش صلح جهانی است. دنیا پر از جنگ و آشوب شده است و همه در حال کشتن یکدیگر هستند. جنگ نه به آن معنایی که رایج است، گاهی انسان‌ها در خانه، خیابان و مکان‌های عمومی بر سر مسائل پیش پا افتاده با دیگران می‌جنگند در حالی‌که در زندگی تنها محبت، عشق، دوست داشتن و صلح می‌ماند.

او داستان این اثر نمایشی را اینگونه توضیح داد و خاطرنشان کرد: این نمایش داستان زندگی یک سرباز است که در یک سیاه‌چاله نفتی، گیر افتاده است و زمان و مکانی ندارد و با این وجود تصمیم به تغییر می‌گیرد و می‌گوید به نحوی باید خودم را از این سیاهچاله نجات دهم. از آنجا که نمی‌تواند بیرون را تغییر دهد، دست به تغییر خودش می‌زند و خود را آنالیز کرده و می‌شناسد و در نهایت بیرون را هم تغییر می‌دهد.

اسدی درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "آنالیز" یادآور شد: متن این اثر نمایشی مونولوگ است که در آن از حرکت نیز استفاده شده است. به نظرم تک‌گویی به تنهایی برای مخاطب جذابیتی ندارد چرا که تصویری نمی‌بیند و در این شرایط می‌تواند متن نمایش را بخواند. زمانی‌که مونولوگی را اجرا می‌کنیم و به آن تصویر می‌دهیم، فرم باید تکمیل‌کننده کاراکتر باشد یعنی فرم به داستان سیر و شکل دهد و برای مخاطب جلوه بصری داشته باشد تا به مقصود اصلی برسد.

این کارگردان با بیان اینکه نمایشنامه در حال ترجمه به زبان انگلیسی است، عنوان کرد: "آنالیز" نوشته آقای عدالت فرزانه است و متن بسیار خوبی دارد. از آنجا که این نویسنده تم بین‌المللی را برای نگارش این اثر انتخاب کرده است قصد داریم آن را در چند کشور جهان از جمله فرانسه، ورشو لهستان، وین صحنه ببریم و در این راستا گپ و گفت‌هایی نیز صورت گرفته است.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: نفیسه مروتی، طراح حرکات فرم: ساغر صمدی، روابط عمومی: هدیه رحمت نژاد، طراح پوستر و بروشور: جواد نقدی، دستیاران کارگردان: ساناز اسماعیلی و محمدرضا خشنو، طراح و اجرای نور: شهریار آهور، انتخاب موسیقی: احمد چراغی فرد و مجری طرح: مهدی قاسمی.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.