به گزارش هنرآنلاین، دوشنبه اول مرداد‌ماه ۱۳۹۷ در خانه موزه استاد انتظامی مراسم افتتاحیه نمایش "مترسک" با حضور دوستداران گروه تئاتر اگزیت برگزار شد.

نمایش مترسک برداشتی‌ست آزاد از نمایشنامه "چهارصندوق" اثر بهرام بیضایی که توسط مهرداد خامنه‌ای دراماتورژی و کارگردانی شده است.

در ابتدای این مراسم کارگردان این نمایش با نقد نگاه بیضایی در سال ۱۳۴۶ نسبت به کارگران و نیروهای مولد بعنوان نگاهی تقلیل گرایانه از سوی روشنفکران طبقه متوسط که در بهترین حالت با دلسوزی و همدردی جایگاه این طبقه را در تحولات واقعی اجتماعی  کمرنگ می‌کنند، اذعان داشت که در دراماتورژی و برداشت خود تمام تلاشش را درجهت پررنگ کردن نقش تاریخی "سیاه" بعنوان  نماد کارگران در بهروزی اجتماع کرده است. وی سپس  با اشاره به تاریخ درخشان مبارزات صنفی کارگران ایران از سال ۱۲۸۵ و اولین موفقیت‌های  کارگران چاپخانه‌های تهران در سال ۱۲۹۶ با تثبیت قانون هشت ساعت کار،  پرداخت اضافه کاری و شرایط بهتر بهداشت محل کار، نمایش "مترسک" را به کارگران ایران به امید بهروزی هر چه بیشتر آنان تقدیم کرد.

در ادامه این مراسم از حضور پررنگ فعالین حقوق زنان (ندای زنان ایران) در این مراسم قدردانی شد و زنگ افتتاح این نمایش توسط خانم مریم محمدی از موسسین ندای زنان ایران و از فعالین حقوق زنان کارگر به صدا درآمد. 

در این نمایش غزاله کنعان‌پناه، آویشن بیکایی،  محمد‌مصطفی ملک، آبان عسکری و عاطفه امینی ایفای نقش می‌کنند.

نمایش "مترسک" هر شب به جز روزهای شنبه ساعت ۱۹ در خانه موزه استاد انتظامی واقع در قیطریه، بلوار اندرزگو، روبروی بلوار کاوه، خیابان احمدی، پلاک ۲۸ به روی صحنه خواهد رفت.

 

درهای سینما "فلیک" ویژه دانشجویان باز می شود

نمایش "فلیک" به کارگردانی حسن معجونی روز یکشنبه 7 مرداد و در ساعت 17، ویژه دانشجویان روی صحنه می‌رود.

برای حمایت از دانشجویانی که علاقه‌مند به تماشای نمایش "فلیک" به عنوان جدیدترین اثر گروه تئاتر "لیو" هستند، این اثر نمایشی روز یکشنبه 7 مرداد علاوه بر اجرای متداول خود در ساعت 19:30، در ساعت 17 و در قالب یک اجرای ویژه دانشجویی نیز در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.

دانشجویان علاقه‌مند می‌توانند با شماره دانشجویی خود از طریق سامانه فروش بلیت Tik8 و با داشتن کارت دانشجویی خود از گیشه پردیس تئاتر شهرزاد، بلیت اجرای دانشجویی نمایش "فلیک" را تهیه کنند.

"فلیک" نوشته آنی بیکر و ترجمه بهرنگ رجبی، با کارگردانی حسن معجونی اجرا می‌شود و نوید محمدزاده، ستاره پسیانی، حسین حسینیان و برنا انصاری در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

"فلیک" روایتگر روابط انسانی 3 جوان در سینمایی قدیمی به نام فلیک است.

مهدی چاکری دراماتورژ، شایلان عشایری طراح لباس، صبا کسمایی طراح نور، سیاوش البخشی نائینی دستیار کارگردان و برنامه ریز، مانی لطفی زاده عکاس و سبا غروی مدیرتولید از جمله عوامل این اثر نمایشی هستند.

 

اجرای نمایش "سس توت فرنگی" در تالار قشقایی آغاز شد

اجرای نمایش "سس توت فرنگی" به کارگردانی مهدی پاشایی دوشنبه اول مرداد ماه با تقدیم اجرا به کمال تبریزی در تالار قشقایی آغاز شد.

اجرای نمایش "سس توت فرنگی" به نویسندگی سپیده فلاح فرد و کارگردانی مهدی پاشایی دوشنبه اول مرداد ماه با تقدیم اجرا به کمال تبریزی کارگردانی شناخته شده سینمای کشورمان در تالار قشقایی آغاز شد.

مهدی پاشایی کارگردان نمایش پس از پایان اجرا خطاب به تماشاگران گفت: من این افتخار را داشتم که بازیگری در تصویر را با استاد کمال تبریزی آغاز کردم به همین جهت به یمن حضور ایشان در تالار قشقایی تئاتر شهر، اولین اجرای نمایش "سس توت فرنگی" را با افتخار به این هنرمند تقدیم می کنیم.

نمایش "سس توت فرنگی" به نویسندگی سپیده فلاح فرد، کارگردانی مهدی پاشایی و بازی سهیل برخورداری، سمیرا حسن پور، مهدی زمین پرداز، سحر صباغ سرشت، منصور عربی، پرستو علیزاده، علیرضا مهران هر روز ساعت 19 در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می رود.

برای کسب آخرین اطلاعات و اخبار تئاتر شهر به سایت این مجموعه به آدرس www.teatreshahr.com  مراجعه کنید.

 

پخش دو نمایش رادیویی به مناسبت میلاد با سعادت امام رضا "ع"

سوم مرداد ماه، دو نمایش رادیویی به مناسبت ولادت با سعادت امام رضا " ع" از رادیو نمایش پخش می‌شود.

نمایش رادیویی "چشمه امید"، را مریم گودرزی نوشته و هنرمندانی چون شهین نجف‌زاده، شیما جان قربان، ایوب آقاخانی، مونا صفی، معصومه عزیز محمدی، محمد رضا علی، امیر فرحان نیا در آن  به ایفای نقش می‌پردازند و مهرداد مهماندوست کارگردان این نمایش رادیویی است.

"چشمه امید" به تهیه کنندگی محمد مهاجر، صدابرداری پیروز صدرایی، افکتوری نرگس موسی پور چهارشنبه ساعت 18:15 از رادیو نمایش پخش می‌شود.

همچنین نمایش "آخرین پرده خوانی" که به همین مناسبت، فردا از رادیو نمایش به روی آنتن می‌رود را محمد پورحسن نوشته و در خلاصه داستان آن آمده است که سید مرتضی پرده‌خوان خودش را در زیرزمین خانه‌اش حبس کرده و در خیالش با خاطرات همسرش شوکت روزگار می‌گذراند او همه جا اعلام کرده که آخرین پرده خوانی‌اش را در روز ولادت امام رضا (ع) برگزار می‌کند و...

صفا آقاجانی، محمد عمرانی، مهین فرد نوا، مجید حمزه، شیوا رفیعیان، عرفان ابراهیمی، مهرداد عشقیان، محمد رضا علی، شیما جان قربان و تعداد دیگری از بازیگران اداره کل هنرهای نمایشی رادیو در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند و محمد پورحسن کارگردانی آن را بر عهده دارد.

این نمایش به تهیه کنندگی فرشاد آذرنیا، صدابرداری علی حاجی نوروزی و افکتوری نرگس موسی پور‌، فردا ساعت 15:15 از رادیو نمایش پخش می‌شود.

 

نمایش "اتفاق" با حضور دکتر محمدرضا خاکی افتتاح شد

 روز گذشته طی مراسمی با حضور چهره‌هایی همچون محمدرضا خاکی، رضا سرور، یوسف باپیری، رحمت امینی، سارا اللهیاری، امیرحسین حریری و... نمایش "اتفاق" به نویسندگی و کارگردانی مسعود سالاری در مرکز تئاتر مولوی افتتاح شد.

در این مراسم دکتر محمدرضا خاکی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به پیشینه مرکز تئاتر مولوی، اظهار داشت: از حضور در این مرکز تئاتر دانشگاهی که برای من خیلی خاطرات دیرینه‌ای دارد، خوشحالم و احساس آدمی را دارم که از کوچه یا خانه‌ای قدیمی عبور می‌کند. برای همین این مرکز برای من مکانی ارزشمند است.

کارگردان نمایش‌هایی چون "پرتره" و "مرغ دریایی" در رابطه با اهمیت تماشاگر اظهار داشت: امروز تئاتر کار کردن کار ساده‌ای نیست. اگرچه به لحاظ کمی نمایش‌های زیادی اجرا می‌شود و شاید این نکته خوبی باشد و به این معناست که عده‌ای زیاد از جوانان در این رشته تحصیل کرده‌اند و کارهایی اجرا می‌کنند و فضاهای زیادی هم به عنوان تئاتر خصوصی در سطح شهر تهران اضافه شده، اما اگر از این جنبه بگذریم، نکته‌ای وجود دارد و آن این است که اگر تئاتر هست، فقط به اعتبار حضور تماشاگر وجود دارد و تئاتر بی‌تماشاگر اصلا وجود ندارد و حتا نمی‌توان به آن فکر کرد. برای همین به گمان من تئاتر امروز ما بیش از هر چیز نیازمند آن است که تماشاگر حضور پیدا کند و اتفاقا در این حضور پیدا کردن، بتواند به شکلی سلیقه خودش را ابراز کند به این دلیل که نمایش، موسیقی، اپرا و سایر اشکال هنری از این قبیل، وقتی به نهایت خود می‌رسد، تبدیل می‌شود به کالایی فرهنگی که مخاطب باید آن را انتخاب کند، بخرد و از آن استفاده کند.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: امروزه گاها مشکلی وجود دارد برای تشخیص اصل و بدل. این از عهد ماضی تا الان یکی از مشکلات همیشگی تئاتربوده است. امروزه به دلیل اضافه شدن این کمیت، تشخیص حتا دشوارتر شده است.

او سپس با اشاره به پوستر نمایش اضافه کرد: اینجا می‌بینم که در پوستر به نام نمایش، اقتباسی بودن این اثر از یک نمایشنامه خارجی، نام کارگردان و غیره اشاره شده. می‌خواهم از این گروه و باقی هنرمندان خواهش کنم که در پوستر و بروشور آثارشان قید کنند که مترجم نمایشنامه فوق چه کسی بوده که از آن اقتباس صورت گرفته است؟ آیا خودتان آن را ترجمه کرده اید یا مترجمی در کار بوده است؟ مترجم انتخاب کرده، وقت گذاشته و تلاشی را صرف کرده تا اثر را به فارسی برگرداند و این کار مطمئنا اعتبار بیشتری به اجرا هم می‌بخشد.

دکتر محمدرضا خاکی در انتها با تشکر از تلاش گروه اجرایی گفت: امیدوارم اقتباس خوبی از اثر هاینریش بل صورت گرفته باشد و همه شما بپسندید و اگر این نمایش رو پسندیدید، دوستانتان را تشویق کنید تا این نمایش را ببینند، چون همانگونه که عرض کردم، تئاتر اگر هست به دلیل وجود تماشاگر تئاتر است و بدون او (تماشاگر) اصلا نمیشود به توسعه تئاتر فکر کرد.

نمایش اتفاق به نویسندگی و کارگردانی مسعود سالاری، از اثر هاینریش بل اقتباس شده است. در این نمایش محمد جواد بشارت، پدرام عزیزی، صادق ملکی، آزاده نوبهار و ریحانه یزدانیار به ایفای نقش می‌پردازند.

 گفتنی‌ست علاقه‌مندان برای دیدن نمایش "اتفاق" که تا 24مرداد ماه هر روز –به جز شنبه‌ها- ساعت 20 به صحنه می‌رود، می‌توانند به مرکز تئاتر مولوی دانشگاه تهران به آدرس خیابان انقلاب، خیابان ۱۶ آذر، جنب باشگاه دانشجویان، مرکز تئاتر مولوی مراجعه کنند.

 

آغاز اجرای  2 نمایش در مجموعه تئاتر محراب

شامگاه گذشته 2 نمایش"بالانس"و "کل و وی" در مجموعه تئاتر محراب اجرای خود را آغاز کردند.

نمایش "کل و وی" نوشته و کارگردانی حمید صفایی است.  قصه "کل و وی" را حمید صفایی با توجه به شناختش از قوم بختیاری و نوع رسوم آنان نوشته است. در این نمایش او ضمن اشاره به رسم و رسوم این هموطنان با طراحی کاراکترها و گنجاندن جاذبه‌هایی چون عشق و دلدادگی، تلاش برای وصال، غیرت، عهد و پیمان و ایثار نمایش را به اجرا نزدیک کرده است.

محمدرضا غفاری، سیاوش جامع، فریبا ترکاشوند، لیلا میرزایی، حمید صفائی، پوریا خلیلی، مجید ستایش، سحرنوری، پیمان یاقوتی، حامد شیخی، سیامک گل سرخ، سپهر سرانجامی، محسن یالسینی، رویا دانشجو، سیما محمدی، حبیبه بهرامی و مهدی فاتحی در نمایش "کل و وی" بازی می‌کنند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: مجید ستایش، مدیر روابط عمومی و تبلیغات: علیرضا عباسی، عکاس: صفا اسدیان، محمد کشاورز، سیروس رستم پور، رقیه مجیدزاده، دستیار اول: سارا سعادت نیا، موسیقی: حمید صفائی، ساخت دکور: رضا عربی، طراحی پوستر: فاطمه عبدالرحیمی، نور: اکبر شجاعیو اپراتور نور: هومن ستاری.

 نمایش "کل و وی" از 1 تا 21 مردادماه ساعت 19:30 در سالن اصلی مجموعه تئاتر محراب به صحنه می‌رود.

همچنین نمایش "بالانس" نوشته و کارگردانی محمد حسین کریمی پناه از 1 تا 26 مردادماه ساعت 19:30 در سالن کوچک مجموعه تئاتر محراب به صحنه می‌رود. 

جیران اجلالی، کیارش نسودری، نوید عسکری، مهران میرقلی، محمد امین افشار، روژان هایدی و امیر حسین قنواتی در این نمایش بازی می‌کنند.

دیگر عوامل نمایش "بالانس" عبارتند از: تهیه کننده: ماکتا قاسملو (آموزشگاه سینمایی هفت هنر)، دستیار کارگردان: ایمان خاکباز، مشاور طراح صحنه و لباس: ماکتا قاسملو، دستیار نور و صدا: کیانا نسودری،طراح پوستر و بروشور: احسان شریف فر، ساخت تیزر: امیرحسین قنواتی، محمد حسین کریمی پناه، امید نصیری ، عکاس: امید نصیری و مدیر تبلیغات: امیر حسین قنواتی.

نمایش "بالانس" در هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه در بخش اجرای صحنه‌ای  کاندیدای رتبه نخست  کارگردانی بود و در همان جشنواره برگزیده طراحی لباس شد. 

قصه "بالانس" وضعیتی است که در آن همه چیز با صدور بخشنامه‌ای از تعادل خارج می‌شود .