سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "دودمان" به نویسندگی و کارگردانی فرزاد باقری از دوم اردیبهشت‌ماه در سالن شماره 2 عمارت ارغنون روی صحنه است. بازیگران این اثر نمایشی که به تهیه‌کنندگی محسن قرایی، ساعت 19:45 اجرا می‌شود، پدرام شریفی، شیرین اسماعیلی، فرزاد باقری، آسیه سلطانی، رضا خسروی، ژیلا شاهی و محسن نوری هستند.

فرزاد باقری که این اثر نمایشی را پیش از این در شهر کرمان اجرا کرده است، گفت: نگارش نمایشنامه "دودمان" را سال 93 به پایان رساندم و تمرینات آن را با هنرمندان تئاتر کرمان آغاز کردم و این اثر نمایشی را در آنجا به صحنه آوردم که خوشبختانه با استقبال مخاطبان مواجه شد. این نمایش در جشنواره استانی موفق به دریافت جوایزی در بخش بازیگری، نویسندگی و کارگردانی شد. سپس "دودمان" منتخب اجرای جشنواره منطقه‌ای مشهد شد و در آن جشنواره نیز جوایزی نیز کسب کرد.

او درباره اجرای عمومی این اثر نمایشی در تهران عنوان کرد: به پیشنهاد یکی از دوستان متن را به آقای محسن قرایی معرفی کردم و او بسیار از نمایشنامه خوشش آمد و حاضر شد تا تهیه‌کنندگی این کار را برعهده بگیرد.

این نویسنده و کارگردان تئاتر با بیان اینکه "دودمان" اثری رئالیستی است، خاطرنشان کرد: با اینکه کارهای فرمالیستی بسیاری را انجام داده‌ام با این حال در نمایش "دودمان" ریسک، اجرایی رئالیستی را کردم و متوجه شدم که این سبک آثار نمایشی مخاطبان بیشتری را جذب تماشاخانه‌ها می‌کند. به نظرم در مجموع فرم و سبک در اجرای نمایش معنی ندارد و تماشاگر برای دیدن نمایش خوب به تالار نمایشی خواهد آمد.

باقری ضمن اشاره به اینکه نمایش "دودمان" قصه‌محور و شخصیت‌محور است، تصریح کرد: هر 6 شخصیت در نمایش قصه جداگانه خود را دارند و همه آن‌ها براساس تراژدی که در نمایش به وجود می‌آید، قهرمان داستان می‌شوند و به خواسته خود نمی‌رسند. مخاطبانی که تاکنون این اثر نمایشی را دیده‌اند به من گفته‌اند که تا حد بسیاری خودشان را در کار می‌بینند. به طور کلی شخصیت‌های این نمایش در همه خانواده‌ها دیده می‌شوند.

او بابیان اینکه کارگردانی نمایش طبق نمایشنامه پیش می‌رود، درباره موسیقی این اثر نمایشی اظهار داشت: افشین هاشمی که در فیلم سینمایی "خسته نباشید" با او سابقه همکاری داشتم در پیشبرد این نمایش و همچنین بخش موسیقی آن به من کمک کرد و مشاوره داد.

فرزاد باقری در پایان صحبت‌هایش درباره تفاوت‌هایی اجرای این نمایش با اجرای آن در تماشاخانه پایتخت که سال گذشته روی صحنه آمد، خاطرنشان کرد: نمایش "دودمان" که اکنون در عمارت ارغنون روی صحنه است کاملاً متفاوت از اجرای آن در تماشاخانه پایتخت است. آن اجرا با لهجه کرمانی نبود که به نظرم در صورتی‌که این نمایش با لهجه کرمانی اجرا نشود لطمه بزرگی خواهد دید و دیگر اینکه در آن اجرا چندین صحنه از متن حذف شده بود. اما تفاوت این نمایش با اجرای آن در مشهد و کرمان تنها در کست بازیگری و تغییرات در یک صحنه از نمایش است.  

در خلاصه داستان نمایش "دودمان" آمده است: خانواده‌ای که درحال آماده شدن برای تحویل سال نو و جشن تولد پدر هستند درگیر اتفاقاتی می‌شوند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مشاور موسیقی: افشین هاشمی، طراح نور: مرتضی هدایی، چهره پرداز: محمود دهقانی، مدیر تولید، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: امید رضایی، عکاس: نوشین جعفری، دستیار کارگردان: نگین بهزاد، مدیران صحنه: مرجان بیک و مریم سلکی و طراح پوستر و بروشور: آرمان کوچکی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.