سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "مجلس قربانی سنمار" نوشته بهرام بیضایی و به کارگردانی شیما جوادپور از 16 فروردین‌ماه ساعت 18:30 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه است. بازیگران این اثر نمایشی مهدی مکاریان، سهیل عرب، مارال ایزدبخش و فاطمه سعدی هستند.

شیما جوادپور در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره جذابیت‌های انتخاب این اثر نمایشی از بهرام بیضایی گفت: متون نمایشی استاد بهرام بیضایی به لحاظ شاخصه‌های درون متنی از جمله زبان نمایشی بسیار حائز اهمیت است. استفاده از زبان ارکائیک، تاکید بر داشته‌های غنی ادبیات فارسی و کهن الگوها، از بارزترین ویژگی‌های نمایشنامه‌های اوست. پیش از این مهم، جهان شمول بودن متون نمایشی استاد بیضایی تولید آثار نمایشی ایشان را در هر زمانه ممکن می‌سازد. هر کدام از این ویژگی‌ها به تنهایی می‌تواند برای هر کارگردانی در هر زمانه‌ای این جذابیت را در پی داشته باشد که دست به انتخاب آثار نمایشی از او بزند.

این کارگردان تئاتر درباره موضوع نمایشنامه خاطرنشان کرد: موضوع نمایش "مجلس قربانی سنمار" نخبه‌کشی است. همانطور که از نام نمایش پیداست این اثر مجلس قربانی شدن کسی است. سنمار معمار، اندیشه ساختن و سازندگی در سر دارد و در آخر از بلندای آنچه که خود ساخته به دست آنکه فرمان ساختن داده فرو انداخته می‌شود و می‌میرد.

او مضمون نمایش "مجلس قربانی سنمار" را اینگونه توضیح داد: همانطور که از مونولوگ پایانی سنمار پیداست، سنمار می‌گوید: "گفتم اگر زندگی از سر گیرم و باز بدانم مرگم از آن بالاست، که خود می‌سازم؛ مرگی- چهل مردن! و در هر آجر اگر صدای استخوا‌ن‌های خویش می‌شنوم؛ باز خورنقی می‌سازم هر چه بلندتر! به بلندی روح آدمی! نگاه آنکه به انتخاب عمر بر سر پایداری در راه شرافت انسانی و اندیشه‌مداری در جهان می‌گذارد تا راه انسان بودن را بر صفحه تاریخ بگستراند و تداوم دهد." این نگاه اما به قلم هنرمندانه استاد بیضایی در این نمایش؛ در تقابل قهرمان داستان با توده جاهل مردم و حاکم مستبد زمانه‌اش به درستی و زیبایی شکل دراماتیک می‌گیرد.

جوادپور درباره شیوه اجرایی این اثر نمایشی عنوان کرد: پایبندی به شیوه اجرایی نمایش ایرانی، بازی در بازی‌ها که برآمده از بطن متن نمایشی‌ست را در نظر داشتیم؛ اما تاکید بر استفاده از بازی‌های بدنی و شیوه اجرایی تئاتر فیزیکال را نیز بر آن افزودیم تا رویکردی معاصر را در شیوه اجرا آزموده باشیم.

این کارگردان که پیش از این نیز در سال 94 نمایش "مجلس قربانی سنمار" را در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه آورده است، درخصوص طراحی صحنه و فضای این اثر اظهار داشت: طراحی صحنه این نمایش برگرفته از جغرافیای اثر نمایشی‌ست. اتفاق در حیره، جنوب عراق امروزی رخ می‌دهد و کاخ بر شن‌های رونده ساخته می‌شود. بنابراین صحنه را سراسر از شن‌های رونده پوشاندیم. پایبندی به این مهم تا جایی‌ست که گروه نمایشی به همراه دستیاران صحنه به لحاظ دو اجرایی بودن سالن نمایشی هر روز حدود یک تن شن را پس از پایان کار از صحنه خارج و پیش از شروع اجرای روز بعد به صحنه می‌آوردند.

شیما جوادپور در پایان درباره موسیقی این اثر نمایشی یادآور شد: موسیقی این نمایش هم برگرفته از موسیقی اقلیم و بوم اثر نمایشی است. استفاده از آواها و نواهای توده مردم، سوگواره‌ها، موسیقی کار و... در کنار سازهای عربی. همچنین از سویی ایرانی- رومی بودن شخصیت اصلی نمایش را نیز برای موسیقی مدنظر داشتیم. ضمن اینکه اساسا موسیقی در آثار نمایشی استاد بیضایی علاوه بر اینکه از اهمیت زیادی برخوردار است در بافت نمایش تنیده شده و کارکرد یک کاراکتر نمایشی را در متن و هم در اجرا دارد. با لحاظ این موارد موسیقی این نمایش پیش‌تر در جشنواره بین‌اللملی تئاتر فجر در بخش مسابقه بین‌الملل جایزه موسیقی را دریافت کرده است.

دیگر عوامل نمایش "مجلس قربانی سنمار" عبارتند از: مشاور هنری: رضا جاویدی، طراح فرم و حرکت: شیما جوادپور، طراح صحنه: سهیل عرب، طراح لباس: بنفشه مهرپرور، طراح گریم: مهدی مکاریان، طراح نور: محمد سیف زاده، طراح پوستر و بروشور: فاطمه قمری (کهکشان گرافیک)، موسیقی:عیسی قمری، عکاس: رضا جاویدی، دوخت لباس: بنفشه مهرپرور، مجری نور: سید محمد خالقی، مجری چهره پردازی: مهدی مکاریان، مجری طرح: گروه نمایش گلینا و ساخت تیزر: عیسی قمری و رضا جاوید.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را که تا 6 اردیبهشت ماه در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان به روی صحنه است  را از سایت تیوال تهیه کنند.