سرویس تئاتر هنرآنلاین: پانیذ اسماعیلی بازیگر نمایش "فهرست مردگان" به کارگردانی رضا ثروتی که تا ۲۲ اسفندماه هر شب ساعت ۲۰:۳۰ در سالن ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود، درباره نقش خود در این نمایش گفت: من در این نمایش دو نقش دارم، یکی نقش معلم پیانویی که در دوران کودکی قهرمان قصه است و در یکی از صحنه‌های دراماتیک ابتدای نمایش است و دیگری نقش اُلگا معشوقه قهرمان قصه است که سی سال پیش در یک روزی از دوران جنگ جهانی دوم، قهرمان قصه او را رها کرده و گفته به سر کوچه می‌رود تا سیگار بخرد اما دیگر بازنگشته است. پس از رفتن قهرمان، خانه اُلگا در اثر بمباران آتش گرفته و او مرده و حالا بعد از سی سال روحش گاهی در خواب و خیال به سراغ قهرمان می‌آید.

او درباره نقشش در اجرای قبلی نمایش "فهرست" گفت: من در اجرای دوم نمایش فهرست حضور داشتم که آذر ماه سال گذشته روی صحنه رفت. در آن اجرا نقش معلم پیانو و یکی از همسرایان را بازی می‌کردم. 

این بازیگر درباره نحوه حضورش در این نمایش گفت: سال گذشته من در جشنواره‌ای شرکت کرده بودم که آقای ثروتی داور آن بود؛ بازی مرا در آن جشنواره در نمایش "کرنومتر" دیده بود. چند ماه بعد برای نمایش "فهرست" تست بازیگری داشت و من از او اجازه گرفتم که در آن شرکت کنم. سپس تست دادم و برای اجرای سال گذشته انتخاب شدم. برای اجرای امسال هم به منظور حضور در جشنواره تئاتر فجر دوباره دور هم جمع شدیم و حالا هم اجرای عمومی "فهرست مردگان" را داریم.

اسماعیلی درباره همکاری با رضا ثروتی گفت: کار کردن با رضا ثروتی یکی از بهترین تجربیات من است که توقع هر بازیگر تئاتری را برآورده می‌کند.

او ادامه داد: رضا ثروتی کارگردانی است که پیش از هر چیز روی انرژی ما کار می‌کند. او قبل از اینکه بخواهد نمایشنامه را به ما بدهد، روی انرژی و تفکری که داریم کار می‌کند، زیرا معتقد است که ۸۰ درصد داستان همان انرژی و تفکری است که ما پشت بازی‌مان داریم نه خود بازی. از نظر او ۲۰ درصد از کار ما به میزانسن و متن باز می‌گردد و فکر می‌کنم یکی از دلایل موفقیت کارهایش این است که انرژی بازیگران را از قبل پرورش داده و متن را خیلی جزئی و دقیق برای آنها توضیح می‌دهد. به عنوان مثال به من گفته است که دستم را طی سه حرکت باید بالا بیاورم. حتی زاویه حرکت‌های ما را هم تعیین می‌کند بنابراین بازیگر کاملا می‌داند که باید چکار کند.

 بازیگر نمایش "فهرست مردگان" افزود: ثروتی تک تک متن‌ها را چندین بار برای ما بازی می‌کند، او هم روی انرژی ما کار می‌کند و هم روی شخصیت‌پردازی‌های‌مان. برای هر یک از دیالوگ‌ها یک داستان برای‌مان تعریف می‌کند تا در زمان گفتن دیالوگ‌ها به آن داستان فکر کنیم و در پس زمینه ذهن‌مان باشد و با همان حس دیالوگ‌های‌مان را بگوییم. 

او ادامه داد: میزانسن‌های پارتیتورهای‌مان هم فوق‌العاده است و ما دقیقا مطابق آنچه مشخص شده رفتار می‌کنیم. او هر شب اجرا را می‌بیند و حرکت‌های ما را با دقت بررسی می‌کند و اگر حرکتی کمی جابه‌جا شده باشد به ما گوشزد می‌کند که برای اجرای شب بعد آن را اصلاح کنیم. در مجموع حساسیت زیاد رضا ثروتی کمک بزرگی برای ما است.

او درباره تفاوت اجرای جدید نمایش "فهرست مردگان"  با اجرای پیشین این نمایش گفت: مهم‌ترین تفاوت این دو اجرا در مدت زمان اجرای نمایش است که اجرای جدید کوتاه‌تر شده و یکی از صحنه‌ها حذف شده است. مقداری تغییرات جزئی هم داشتیم اما مهم‌ترین تفاوت این دو اجرا مربوط به مدت زمان اجرای نمایش است. از دیگر تغییرات نمایش "فهرست مردگان" کنونی تلفیق دو گروه اجرای اول و دوم این نمایش است.