سرویس تئاتر هنرآنلاین: آروند دشت‌آرای مدیر بخش بین‌الملل سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: متاسفانه در نشست جشنواره که روز شنبه برگزار شد، به دلیل پرداختن و توجه رسانه‌ها به حواشی چون پوستر جشنواره، فرصت کمی به پرسش و پاسخ در خصوص بخش بین‌الملل اختصاص یافت که امیدوارم با هماهنگی با ستاد جشنواره امکان برگزاری نشست اختصاصی بخش بین‌الملل جشنواره با اهالی رسانه فراهم شود چرا که این بخش با وجود پنل‌های گفت‌وگو، رزیندنسی‌ها، آف استیج و نمایش‌های صحنه‌ای، بسیار گسترده است و توضیحات دقیق و کاملی از آن ارائه نشده است.

او با بیان این موضوع که در بخش بین‌الملل سعی شده بیشتر آثاری انتخاب شوند که زبان محور نیستند، خاطرنشان کرد: در انتخاب نمایش‌های این بخش رویکرد دبیرخانه انتخاب تئاتر‌های فیزیکال و آثاری بوده است که کمتر دیالوگ دارند سال‌های گذشته نیز این گونه تئاتر در جشنواره بوده است و در ایران نیز تئاتر فیزیکال کار شده است چراکه این نوع نمایش بین‌المللی و جهانی‌تر است. در این دوره نیز 2 تئاتر فیزیکال در جشنواره حضور دارد.

دشت‌آرای درباره رویکرد انتخاب آثار بخش بین‌الملل عنوان کرد: توجه به گروه‌های جوان و خلاق از معیارهای انتخاب جشنواره در این بخش بوده است چرا که آثار این گروه، تفکربرانگیز است و آن‌ها آینه جامعه خودشان هستند. سعی شده بیشتر از گروه‌هایی در جشنواره دعوت شود که تورهای بسیاری در سراسر دنیا رفته‌اند و برای انتخاب میانگین 30 تور را برای دعوت در این جشنواره در نظر گرفتیم.

او در ادامه اضافه کرد: آثار دعوت شده دارای شناسنامه سفر هستند و به فستیوال‌های مختلف دنیا دعوت شده‌اند. به عنوان مثال اثری از گرجستان برای نخستین بار در این دوره از جشنواره توسط گروه بسیار جوان گرجی اجرا خواهد شد.  

سی و ششمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر با شعار "جشن گفتگوی تئاتر ایران" از ۲۸ دی تا ۹ بهمن برگزار می‌شود.