سرویس تئاتر هنرآنلاین: افسانه ماهیان نمایش "کوکوی کبوتران حرم" نوشته علیرضا نادری را از  13 مهر ماه ساعت 19 در سالن شماره دو پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه آورده است. وی در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: این نمایشنامه و دیگر آثار علیرضا نادری به دلیل غنای بالای ادبیات نمایشی همیشه مدنظرم بوده است. او از جریان‌سازان نمایشنامه‌نویسی ایران و از مهمترین‌های این عرصه است. نادری هرگاه اثری را نوشته اتفاقی را در  عرصه نمایشنامه‌نویسی رقم زده و آثار او به دلیل ذات و اندیشه‌اش برای من انتخاب ویژه‌ای بوده است.

وی درباره مضمون و موضوع نمایشنامه "کوکوی کبوتران حرم" خاطرنشان کرد: این اثر موضوعی کاملا اجتماعی دارد و در ارتباط با فروپاشی روابط انسان‌ها و خانواده‌هاست. این نمایشنامه مضمون به روزی دارد و درباره آسیب‌های روحی و روانی زنان در فقدان حضور مردان‌شان است. "کوکوی کبوتران حرم" تاریخ مصرف ندارد و تا زمانی‌که این گونه درگیری‌ها در بستر جامعه ما وجود دارد این اثر قابل اجراست.

ماهیان همچنین افزود: موضوع این نمایشنامه بسیار وسیع است و وسعت موضوعیت آن از ویژگی‌های این اثر محسوب می‌شود. این نمایشنامه با صراحت لهجه و جامعه‌شناسانه و روانکاوانه به آسیب‌های زنان و مردان می‌پردازد.

کارگردان نمایش "هم هوایی" درباره شیوه و سبک اجرای "کوکوی کبوتران حرم" عنوان کرد: شیوه اجرایی برگرفته از طراحی‌ها و کارگردانی نمایش است. کارگردان با توجه به فضای اثر شیوه اجرایی را انتخاب می‌کند. این اثر به لحاظ تم، دست کارگردان و طراح را باز می‌گذارد تا ابعاد مختلف را از آن استخراج کرده و  بر آن تاکید گذارند.

وی اضافه کرد: آثاری از نویسندگانی چون چخوف و ایبسن به دلیل اینکه قدرتمند و بسیط هستند و همچنین محدود به زمان و دوره خاصی نیستند، این اجازه را می‌دهند تا کارگردانی انتزاعی و مینیمال داشته باشند.

افسانه ماهیان ضمن ابراز تاسف نسبت به اجحافی که طی سال‌ها به این اثر از علیرضا نادری شده است، یادآور شد: این اثر از زمانی‌که نوشته شد بارها مورد نظارت و ارزشیابی قرار گرفت و سوءتفاهماتی برای آن ایجاد شد تا مرحله‌ای که نویسنده را خسته کرد. نادری از معدود نویسندگان خوب پس از انقلاب است که همیشه نیز مورد قضاوت‌های سطحی قرار گرفته است و من نیز شاهد آن بوده‌ام.

این کارگردان درباره استقبال تماشاگران از این نمایش اظهار داشت: مخاطبان پس از تماشای نمایش که در آن به حرم و حریم زنان پرداخته شده است، حقایقی را می‌بینند که برداشت پیشین آن‌ها از این اثر نیست.

وی با ابراز خوشحالی نسبت به روی صحنه آوردن نمایش "کوکوی کبوتران حرم" متذکر شد: بسیار خوشحالم که با تمام دشواری‌ها این اثر نمایشی را به روی صحنه آوردم چرا که وظیفه ماست که نمایشی ایرانی، موثر و تاثیرگذار تولید کنیم و آثارمان به جریان موثر تئاتر ایرانی و ملی کمک کند تا مخاطبان ببینند، بشنوند و درک کنند.

افسانه ماهیان در پایان گفت: این اثر گفت‌وگوی مستقیم راز و رمزهای انسان‌های جامعه ماست که بدون پرده‌پوشی و صریح با مردم سخن می‌گوید و از این رو این نمایش و نمایشنامه با مخاطب همذات‌پنداری می‌کند.

در خلاصه داستان نمایش "کوکوی کبوتران حرم" آمده است: 12 زن در سفری به شهر مشهد معظلات و مسائل تلخ زندگی و جامعه امروز خود را بازگو می‌کنند. رازهای زنان، برای مردان "خوب شنیدن و دیدن زنان برای خوب فهمیدن آنها"

یادآور می‌شود بازیگران این اثر نمایشی مرضیه بدرقه، بهناز جعفری، ناهید مسلمی، مسیح کاظمی، عاطفه رضوی، فروغ قجابگلی، مرضیه وفامهر، یلدا عباسی، فرزانه سهیلی، گیتی قاسمی، شقایق دهقان و شیدا خلیق هستند و "کوکوی کبوتران حرم" با صدای امیر جعفری تا 15 آبان ماه با مدت زمان دو ساعت و پانزده دقیقه روی صحنه است.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: طراح صحنه و لباس و نور: منوچهر شجاع، طراح گرافیک: امیر اسمی، موسیقی: بامداد افشار، دستیاراول و برنامه‌ریز: زمان وفاجویی، دستیاردوم و منشی صحنه:  روژان کردنژاد، عکس و ویدئو:  البرز تیمورزاده، تبلیغات مجازی:  امیر قالیچی‌ها، تهیه‌کنند: تورج ثمینی‌پور.