سرویس تئاتر هنرآنلاین: ندا شاهرخی کارگردان، مدرس و فارغ‌التحصیل رشته نمایش از دانشگاه پاریس است. او که هم اکنون مدیر تماشاخانه فانوس است نمایشی را با ژان لویی اکل و یاسمن خواجه‌ای آماده کرده است که این اثر نمایشی پنج‌شنبه 16 شهریورماه ساعت 19 در خانه تئاتر شهر کاشان به روی صحنه خواهد رفت و سپس در آذر ماه نیز در تالار مولوی اجرا خواهد شد. ژان لویی اکل کارگردان و بازیگر فرانسوی تبار است که ۸ سال مدیریت شارلدویل مزیر، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مدرسه تئاتر و نمایش عروسکی فرانسه را بر عهده داشته و هم‌اکنون نیز مدیر کمپانی تئاتر نف است.

شاهرخی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این نمایش گفت: در حال حاضر نام این اثر "پرندگان" است که امکان تغییر آن وجود دارد. این نمایش برداشتی آزاد بر اساس منطق‌الطیر عطار نیشابوری است که من و ژان لویی اکل و یاسمن خواجه‌ای آن را نوشته، طراحی و کارگردانی کرده‌ایم.

او با اشاره به اینکه این اثر تولید مشترک ایران و فرانسه است، خاطرنشان کرد: نمایش "پرندگان" به صورت مشترک توسط موسسه فانوس و کمپانی نف در پاریس طی سه مرحله تولید شده است؛ مرحله اول تابستان سال گذشته طی ورک‌شاپی که ژان لویی اکل در ایران برگزار کرد، تصمیم گرفته شد تا بر روی منطق‌الطیر عطار کار شود؛ زیرا او علاقه بسیاری به منطق الطیر دارد.

این مدرس تئاتر همچنین در ادامه اضافه کرد: مرحله دوم در ایام عید نوروز بود که گروه به فرانسه رفت و تمرینات ادامه داشت و این نمایش را طی دو اجرا در فرانسه به روی صحنه بردیم. اکنون نیز مرحله سوم را پشت سر می‌گذاریم که ژان لویی اکل به ایران آمده است و طی تمریناتی، تغییراتی در نمایش ایجاد کرده و این اثر را پنجشنبه 16 شهریور ماه در خانه تئاتر کاشان اجرا خواهیم کرد.

ندا شاهرخی با اشاره به اینکه اجرای این نمایش در فرانسه با استقبال بسیار خوبی روبرو شد، تصریح کرد: از آنجا که منطق‌الطیر در میان فرانسویان اثری شناخته شده است، این نمایش بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. نه تنها متن و بازی‌ها را درست متوجه شدند بلکه ارتباط خوبی با آن برقرار کردند. در سالن نمایش تعداد انگشت شماری فرانسوی بود و مابقی ایرانی بودند و نمایش به زبان فارسی اجرا شد. ما از ترجمه بسیار خوبی که لیلی انور از منطق‌الطیر داشته است در این نمایش استفاده کرده‌ایم.

مدیر تماشاخانه فانوس با بیان اینکه این نمایش با نگاهی معاصر به منطق‌الطیر عطار اجرا می‌شود، متذکر شد: این اثر موزیکال و همراه با حرکات فرم است. به منظور انتقال مفاهیم به سمت حرکات فرم معاصر رفته‌ایم. بخش‌هایی از نمایش عروسکی است و در جاهایی یکی از بازیگران مونولوگ‌هایی دارد. می‌توان گفت از همه پتانسیل‌های تئاتر در این اثر استفاده شده است.

او در ادامه افزود: موسیقی این نمایش تلفیقی از موسیقی ایرانی و غربی است و از ویدئو در آن استفاده شده است. در مجموع چند شیوه و شکل نمایشی در این اثر دیده می‌شود.

شاهرخی نمایش "پرندگان" را از معدود آثاری دانست که به صورت واقعی به طور مشترک کارگردانی می‌شود و یادآور شد: تولید اثر به صورت کارگردانی مشترک مبحث مهم و جالبی است. فرهنگ‌ها و نگاه کارگردان‌ها نسبت به تصاویر متفاوت است و هر فردی جهان‌بینی خود را دارد. در این نمایش تلفیق دو فرهنگ و نگاه رخ داده است که باید همفکری صورت می‌گرفت و آن همفکری که ما را به هم مرتبط کرد، عطار نیشابوری بود.

او همچنین در پایان عنوان کرد: من و یاسمن خواجه‌ای در فرانسه تحصیل کرده‌ایم و با فرهنگ آن‌ها آشنایی داریم و ژان لویی اکل به دلیل سفرهایی که به ایران داشته‌، فرهنگ ما را می‌شناسد و هر سه ما با فرهنگ‌های یکدیگر آشنا هستیم. 

بازیگران نمایش "پرندگان" پگاه ابراهیمی، آوا تدین، المیرا آشفته، نیکی ساغری و عارفه صادق محمدی هستند.

آهنگسازی این نمایش را عنایت الله خادم بشیری انجام داده است و موسیقی زنده آن توسط محیا حامدی (پیانو)، صبا محمدی (ویولون) و کیانا شریفی (کوبه‌ای) نواخته می‌شود.