به گزارش هنرآنلاین،شب بخارا در معرفی این هنرمند نوشته است: «مهرداد اسکویی (متولد ۱۳۴۸، تهران) فارغ‌التحصیل رشته‌ کارگردانی سینما است. او به عنوان یکی از برجسته‌ترین مستندسازان مستقل ایران شناخته می‌شود. فیلم‌های تاثیرگذار اسکویی در بیش از ۵۵۰ جشنواره فیلم در سراسر جهان به نمایش درآمده و باعث تحسین و شهرت او شده است. با آمار چشمگیر بیش از ۱۵۰ جایزه معتبر به نام او، کمک‌های اسکویی به سینما به طور گسترده مورد تجلیل قرار گرفته است.

اسکویی در سال ۲۰۱۰ به عنوان چهره‌ فرهنگی سال جهان از سوی جایزه جهانی (پرنس کلاوس) هلند انتخاب شد. و نیز در سال ۲۰۱۶ مفتخر به دریافت جایزه معتبر True Vision در جشنواره فیلم True/False شد که گواهی بر روایتگری نوآورانه و خلاقه‌ی او در صنعت فیلم‌سازی مستند است. علاوه بر این، اسکویی در همان سال جایزه معتبر گریرسون و جایزه‌ جشنواره فیلم لندن را برای کارگردانی «رویاهای دم صبح» دریافت کرد که موجب شهرت بیشتر او به عنوان یک فیلمساز مستند چیره‌دست شد.

اسکویی

آخرین فیلم مستند اسکویی، «سایه‌های بی‌خورشید»، به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره معتبر IDFA ۲۰۱۹ در آمستردام هلند به نمایش درآمد که به عنوان اثری کوبنده و تامل‌برانگیز، جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد و نقطه عطفی دیگر را در کارنامه درخشان او رقم زد.  

از دیگر آثار مهرداد اسکویی می‌توان به فیلم‌های: «خانه مادری‌ام مرداب»، «از پس برقع» و «روزهای بی‌تقویم» اشاره کرد. مرور آثار اسکویی تاکنون در چندین مرکز معتبر فرهنگی و هنری جهان برگزار شده است.»