سرویس تئاتر هنرآنلاین: نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره هنرهای نمایشی "چرخ و فلک" با حضور شبنم قلی‌خانی دبیر جشنواره و حامد زحمتکش قائم‌مقام دبیر صبح امروز یکشنبه 11 تیرماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

شبنم قلی‌خانی ضمن بیان اینکه از دو سال پیش که مادر شده‌ام بچه‌های خردسال برایم مهم‌تر شده‌اند، گفت: با مطالعاتی که در زمینه روانشناسی کودک داشتم متوجه شدم که بیشترین تاثیرپذیری هر فرد در سنین 3 تا 7 سال است و خوب است که این امکان فراهم شود با برگزاری جشنواره هنرهای نمایشی بچه‌ها را درگیر بازی، تئاتر و نمایش کنیم.

او در ادامه افزود: در سنین 3 تا 5 سال، بازی در تربیت کودک نقش مهمی دارد و از آن جا که امروزه اکثر خانواده‌ها تک‌فرزند هستند، به والدین توصیه می‌شود که همبازی بچه‌های‌شان شوند تا درس زندگی را به آنها بیاموزند و بچه‌ها توانایی کنترل خشم و استرس را پیدا کنند و به همین منظور، نخستین جشنواره هنرهای نمایشی "چرخ و فلک"، خردسالان 3 تا 7 سال را مدنظر قرار داده است.

دبیر این جشنواره با اشاره به این موضوع که تنها سه جشنواره نمایشی در سرسر دنیا برای خردسالان وجود دارد، یادآور شد: این نوع جشنواره تنها در کشورهای آلمان و آمریکا برگزار می‌شود و اکنون برای اولین بار این جشنواره در ایران کار خود را آغاز کرده است و در نظر داریم تا آن را در آینده بین‌المللی کنیم.

این بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه اختتامیه جشنواره 25 شهریور ماه برگزار خواهد شد، اظهار داشت: همزمان با برگزاری اختتامیه جشنواره، کار ما برای سال آینده آغاز می‌شود و قبول داریم که امسال به دلیل برگزاری اولین دوره آن، نقایص و کسری‌هایی خواهیم داشت و از آنجا که این جشنواره به صورت خصوصی برگزار می‌شود، سختی‌های بیشتری به همراه خواهد داشت.

حامد زحمتکش، قائم مقام دبیر جشنواره در ادامه افزود: جشنواره هنرهای نمایشی "چرخ و فلک" به همت موسسه هنرهای نمایشی "تماشاگان" برگزار می‌شود. این جشنواره به صورت خصوصی و با انگیزه فعال‌سازی بخش خصوصی در این زمینه آغاز به کار می‌کند. نیاز داریم خانواده‌ها را در این حرکت فرهنگی درگیر کنیم. حرکتی که نتیجه آن پنج سال آینده نمایان خواهد شد.

شبنم قلی‌خانی در بخشی از این نشست به تقویم برگزاری جشنواره اشاره کرد و گفت: ثبت نام گروه‌های متقاضی در جشنواره "چرخ و فلک" تا دوم مرداد تمدید شده است و خانواده‌ها این امکان را دارند تا تاریخ یادشده فیلم‌های نمایشی کودکان‌شان را در سایت آپارات بارگذاری کنند. تاکنون مجموع 99 گروه از تهران و شهرستان‌ها در این جشنواره ثبت نام کرده‌اند که 50 گروه از تهران و مابقی متقاضیانی از شهرستان‌های اصفهان، فارس، لرستان، البرز، همدان، اهواز، کرمانشاه، گیلان، ورامین، بوشهر و یزد هستند.

او در ادامه افزود: تیم 10 نفره‌ای از مربیان نمایشی آماده‌اند تا پس از اتمام زمان شرکت در جشنواره، کلاس آموزشی رایگان دو ساعته را برای گروه‌هایی که تمایل داشته باشند، برگزار کنند. این کلاس‌ها با هدف آماده‌سازی بیشتر خردسالان خواهد بود.

حامد زحمتکش با ارائه توضیحات بیشتری، عنوان کرد: جزوه‌ای طراحی شده است که تئاتر را به زبان ساده به خانواده‌ها آموزش می‌دهد، اما در صورتی که گروه‌ها نیازمند تمرینات بیشتر از دو ساعت باشند، جشنواره کلاس‌هایی را با تخفیف ویژه برای آنها برگزار می‌کند. پایان زمان ثبت‌نام 6 تیر اعلام شده بود، اما به دلیل حجم زیاد متقاضیان در روزهای پایانی این زمان تمدید شد، اما فرصت تمرین برای افرادی که دیرتر ثبت‌نام کرده‌اند کمتر است.

شبنم قلی‌خانی به نحوه ارسال فیلم‌ها را اینگونه توضیح داد و گفت: پس از ثبت‌نام کد مخصوص برای هرگروه ارسال خواهدشد که این کد باید در ابتدای ویدئویی که توسط خانواده‌ها ضبط می‌شود، نمایش داده شود. سپس خانواده ها باید فیلم‌های کودکان‌شان را در سایت آپارات بارگذاری کنند.

او با اشاره به اینکه یک هیات پنج نفره متشکل از سه داور و دو عضو شورای سیاست‌گذاری فیلم‌ها را بازبینی خواهند کرد، خاطر نشان کرد: در تاریخ 10 مرداد ماه گروه‌هایی که به دور بعد راه خواهند یافت، معرفی می‌شوند و آنان می‌توانند تمرینات تکمیلی و تخصصی را پشت سر بگذارند.

زحمتکش در ادامه صحبت‌ها، یادآور شد: فرصت تمرین تکمیلی برای گروه‌‌ها از 10 مرداد تا 3 شهریور است و برای آنان جلسات گروهی کارشناسی برگزار می‌شود. اعضای دبیرخانه در تمرین همه گروه‌ها حضور دارند و روند پیشرفت آنها را ارزیابی خواهند کرد. رسالت ما آشنایی خانواده‌ها با تئاتر است و تماشای گروهی تئاتر توسط بچه‌ها، در تالار هنر از برنامه‌‌های ماست.

وی با اشاره به اینکه قرار نیست در کار نمایشی بچه‌ها فعالیت تخصصی و حرفه‌ای صورت گیرد، گفت: هدف از برگزاری این جشنواره، ورود به نمایش خلاق و تجربه بچه‌ها به همراه خانواده‌های‌شان در عرصه تئاتر است. گروه‌ها نیازی به اجرای دکور و طراحی صحنه ندارند و این استفاده از آنها فقط در جهت شکیل‌تر شدن کارشان است.

قائم مقام دبیر جشنواره "چرخ و فلک" ضمن بیان این موضوع که گروه‌ها، در روزهای 4، 5 و 6 شهریور ماه می‌توانند کارشان را یک بار برای کارشناسان ما اجرا کنند تا نواقص کار برطرف شود، یادآور شد: توصیه نمی‌شود که این گروه سنی در مقابل تماشاگر اجرا داشته باشد و باید شرایطی ایجاد شود تا پروسه نمایش خلاق برای این بچه‌ها جذاب‌تر شود. برای اجراها، تماشاچی محدودی درنظر گرفته شده است، چرا که ممکن است در طول اجرا با پدیده‌هایی مواجه شویم که این امکان وجود داشته باشد که برای بیش از سه نفر اجرا کنند.

قلی‌خانی در ادامه در بخش دیگری از این نشست با اشاره به فرصت 12 روزه برای تمرین نهایی بچه‌ها، عنوان کرد: روزهای 22 تا 24 شهریور ماه اجراهای نهایی در یکی از سالن‌های سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران انجام خواهد‌ شد.

زحمتکش نیز یادآور شد: فراخوان طراحی پوستر نخستین جشنواره هنرهای نمایشی "چرخ و فلک" منتشر خواهد شد. در نظر داریم، هنرمندان گرافیک را در این جشنواره دخیل کنیم تا مواجهه آنها با بچه‌های 3 تا 7 سال را ارزیابی کنیم. هر گرافیست می‌تواند حداکثر 3 طرح برای این جشنواره ارسال کند و در نهایت این آثار در نمایشگاهی به نمایش گذاشته خواهد شد.

او همچنین افزود: مدتی پیش ورکشاپی دو روزه برای مربیان برگزار شد که در آن مواردی همچون تولید تئاتر برای کودک و خانواده، نمایش خلاق و قصه‌گویی آموزش داده شد. در این کارگاه‌ها مربیانی از شهرستان‌ها نیز داشتیم و در طول برگزاری جشنواره از این مربی‌ها برای آموزش به شرکت‌کنندگان شهرستانی استفاده خواهد شد.

شبنم قلی‌خانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عدم امکان راهیابی همه گروه‌ها به مرحله نهایی آیا به بچه‌ها آسیبی نمی‌رساند؟ گفت: در طول برگزاری جشنواره با روانشناسان کودک در ارتباط خواهیم بود اما در مرحله آخر به دلیل اینکه تنها تعدادی از گروه‌ها اجرای صحنه‌ای خواهند داشت، برای اینکه بقیه بچه‌ها دچار سرخوردگی نشوند باید جلسه توجیهی را با خانواده‌ها برگزار کنیم تا در جریان نحوه اطلاع‌رسانی‌شان به کودکان باشند. اما همه فیلم‌ها در سایت آپارات نمایش داده خواهند شد.

حامد زحمتکش در ادامه در خصوص این موضوع عنوان کرد: متاسفانه تاکنون قانون تدوین شده‌ای برای برخورد با خردسالان وجود نداشته است. ما در برگزاری این جشنواه اشکالاتی داریم اما همواره مراقب بوده‌ایم که کارمان آثار مخربی روی بچه‌ها نداشته باشد.

او همچنین یادآور شد: در موسسه تماشاگان مدرسه تئاتری برای بچه‌های 4 تا 16 سال از اواسط تابستان راه‌اندازی خواهیم کرد. مدرسه‌ای که پروسه آموزشی طولانی ‌مدتی با همراهی خانواده‌ها خواهد داشت. با آنکه در حوزه هنرهای نمایشی کودکان بسیار فقیر هستیم، اما در این جشنواره در تلاشیم تا کودکی را نسبت به کودک دیگر برتر نبینیم و همه آنان از پروسه تولید نمایش لذت ببرند.

شبنم قلی‌خانی در پایان گفت: آقای حمید جبلی معتقدند که کار ما در جشنواره "چرخ و فلک" این است که تماشاچی تئاتر تربیت کنیم، بچه‌های خردسال امروز می‌توانند تماشاچی آینده تئاتر باشند.