سرویس موسیقی هنرآنلاین: در چند سال گذشته موسیقی تیتراژهای مناسبتی ماه رمضان به یک انتظار برای مخاطبان موسیقی تبدیل شده و خیلی عظیمی از مخاطبان از چند هفته قبل از ماه رمضان آماده این هستند که ببیند کدام خوانندگان، تیتراژهای مناسبتی ماه رمضان آن سال را اجرا کنند.

در سال‌های گذشته برنامه‌هایی چون "ماه عسل" و "جشن رمضان" و سریال‌های مناسبتی ماه رمضان تأکید بسیاری بر اجرای موسیقی داشتند و قطعاتی از خوانندگان مختلف را در برنامه‌های خود پخش کردند که بعضاً پرطرفدار شدند. امسال "ماه عسل" همچنان به راه خود ادامه می‌دهد اما برنامه "جشن رمضان" قطعه جدیدی را تولید نکرده و تیتراژهای سال گذشته خود با صدای بهنام صفوی و حسین توکلی را تکرار می کند. سریال‌های تولید شده برای شبکه‌های یک و سه سیما نیز هر کدام تیتراژهای جدیدی را پخش می کنند.

نکته جالب درمورد تیتراژهای رمضانی امسال این است که چند خواننده برای اولین بار در تلویزیون ترانه تیتراژ می‌خوانند و بعضاً هم اولین تیتراژ رمضانی‌شان را تجربه می کنند. در این بین خوانندگانی چون محمد علیزاده و محمد اصفهانی هم برای چندمین بار تیتراژ ماه رمضان را اجرا کرده‌اند. پخش یک ماهه این قطعات از تلویزیون رسمی کشور می‌تواند به موفقیت هر کدام از این خواننده‌ها کمک شایانی کند. باید منتظر ماند و دید که کدام خوانندگان از فرصت به دست آمده استفاده بهتری کرده‌اند. در ادامه تیتراژهای تلویزیونی ماه رمضان 96 را مرور خواهیم کرد:

ماه عسل – محمد علیزاده و سینا شعبانخانی

ماه عسل از مهم‌ترین برنامه‌های رمضانی یک دهه اخیر است که نگاه ویژه‌ای هم به موسیقی دارد. این برنامه از سال 86 کار خودش را با قطعه شناخته شده "خیال تو" با صدای محسن یگانه آغاز کرد و در سال‌های بعد نیز قطعاتی همچون "هوای تو" و "هر جای دنیایی دلم اونجاست" با صدای مهدی یراحی، "ماه عسل" با صدای فرزاد فرزین و "نگران منی" با صدای مرتضی پاشایی از این برنامه هیت شدند. این برنامه در چند سال اخیر (منهای سال گذشته) هم تیتراژ ابتدایی داشته و هم تیتراژ پایانی. 

تیتراژ ابتدایی برنامه ماه عسل در سال 96 را محمد علیزاده خوانده که سابقه خوبی در اجرای تیتراژهای مناسبتی ماه رمضان دارد و به نوعی بخش عظیمی از محبوبیت خود را مدیون همین موسیقی‌هایی است که در ماه رمضان اجرا کرده. او در سال 90 تیتراژ ویژه برنامه جشن رمضان را با موسیقی بهروز صفاریان اجرا کرد که بسیار موفق شد و در ادامه هم دو تیتراژ موفق را برای سریال‌های "خروس" (92) و "برادر" (95) خواند. علیزاده در سال 96 نیز قطعه "ماه عسل" را به عنوان موسیقی تیتراژ ابتدایی این برنامه اجرا کرد. این قطعه از سروده‌های روزبه بمانی است که مهدی دارابی آن را ساخته و مسعود جهانی تنظیم کرده است.

"ماه عسل" که از همان ابتدا در زمینه تیتراژ به جوانان و افراد کمتر شناخته شده اعتماد کرد و اولین تیتراژ بعضی از خوانندگان مثل محسن یگانه در این برنامه اتفاق افتاد، در سال‌های اخیر هم همچنان به روند خود ادامه می‌دهد. در سال 94 تیتراژ ابتدایی برنامه "ماه عسل" را امیرعلی بهادری خواند که قطعه نسبتاً خوبی هم از آب در آمد و حالا در سال 96 این فرصت به یک خواننده جوان دیگر رسید تا او هم از طریق این برنامه تیتراژ نخست خود را در تلویزیون اجرا کند. سینا شعبانخانی خواننده قطعه معروف "جادوی خاص" خواننده تیتراژ پایانی ماه عسل 96 است که قطعه‌ای از ساخته‌های علیرضا افکاری را اجرا می‌کند. روزبه بمانی ترانه‌سرا و سعید زمانی تنظیم‌کننده این اثر هستند.

پوستر

پوستر

نفس – محمد اصفهانی

سریال "نفس" از ساخته‌های جلیل سامان است که در ایام ماه مبارک رمضان از شبکه سه روی آنتن تلویزیون می‌رود. محمد اصفهانی خوانندگی تیتراژ این سریال را برعهده دارد و به نوعی همکاری قبلی خود با جلیل سامان را تکرار کرده است. دکتر اصفهانی پیش از این در سال 89 در سریال "ارمغان تاریکی" به کارگردانی جلیل سامان نیز یک قطعه معروف را اجرا کرد که بسیار مورد پسند واقع شد. وی در سریال "نفس" نیز از همان تیم قطعه "ارمغان تاریکی" استفاده کرده است: فرید سعادتمند به عنوان آهنگساز در کنار  عبدالجبار کاکایی به عنوان ترانه‌سرا. باید دید که در چند روز آینده آیا واکنش مردم نسبت به این تیتراژ همچون واکنش آن‌ها نسبت به قطعه ارمغان تاریکی مثبت خواهد بود یا خیر.

پوستر

زیر پای مادر - علی زندوکیلی

"زیر پای مادر" سریالی است به کارگردانی بهرنگ توفیقی برای پخش در شبکه یک سیما در ایام ماه مبارک رمضان. این سریال یک قصه خانوادگی و چند وجهی دارد و داستان اتفاقات رخ داده میان اعضای یک خانواده را به تصویر می‌کشد. علی زندوکیلی خواننده آلبوم "رویای بی تکرار" خوانندگی این سریال را برعهده دارد. این خواننده پیش از این سابقه اجرای چند تیتراژ موفق را در تلویزیون داشته است، اما شاید قطعه "آخرین رویا" که برای سریال جدید بهرنگ توفیقی خوانده، اولین تیتراژ جدی او در ماه رمضان باشد. زندوکیلی در قطعه جدید خود با علیرضا افکاری آهنگساز برجسته پاپ همکاری کرده است. این خواننده در آلبوم "رویای بی تکرار" هم با افکاری همکاری کرد و به موفقیت خوبی با وی رسید. محمد سعید میرزایی ترانه‌سرا و علیرضا افکاری نیز تنظیم‌کننده تیتراژ مجموعه تلویزیونی "زیر پای مادر" هستند.

پوستر

دعوت - حامد همایون

ویژه برنامه "دعوت" به تهیه‌کنندگی مجتبی کشاورز، کاری از گروه اجتماعی شبکه یک است که در ماه مبارک رمضان هر شب حوالی ساعت 23:15 با اجرای نیما کرمی و زینب زارع به صورت زنده از برج میلاد به روی آنتن خواهد رفت. بستر اصلی برنامه دعوت روی حال خوب با خدا بودن و فضای شادی مومنان در ماه مبارک رمضان بنا شده است و در آن تلاش می‌شود که حال خوب تقرب به درگاه خداوند به تصویر کشیده شود. خوانندگی تیتراژ این ویژه برنامه در سال 96 بر عهده حامد همایون است که در یک سال اخیر به موفقیت‌های خوبی در زمینه تولید موسیقی و اجرای کنسرت رسیده است. همایون سابقه اجرای تیتراژ رمضانی را نداشته و قطعه "عشق ناب" را با تیم همیشگی خودش (متشکل از سهیل حسینی و سامان امامی) برای برنامه دعوت خوانده است. وی پیش از این در سال 95 اولین تیتراز تلویزیونی خود را در برنامه "فرمول 1" اجرا کرد.

پوستر

باغ رمضان – امیر عظیمی و مسعود امامی

"باغ رمضان" ویژه برنامه شب‌های ماه رمضان شبکه سه با تهیه‌کنندگی میثم نورانی است که هر شب در ٦٠ دقیقه به صورت زنده پخش می‌شود. اجرای این برنامه را محمدرضا حسینیان و مسعود روشن‌پژوه برعهده دارند و لوکیشن اصلی آن میدان مشاهیر در منطقه فرهنگی عباس‌آباد تهران است. تیتراژ ابتدایی و انتهایی این برنامه را امیر عظیمی و مسعود امامی با ترانه‌هایی از نوید محمودی اجرا کرده‌اند. مسعود امامی برای اولین بار است که قطعه‌ای را برای ماه مبارک رمضان می‌خواند. اثر "تو رو خواستم" نام قطعه‌ این خواننده است که خود وی آن را ساخته و فراز خناوری تنظیم کرده است. امیر عظیمی خواننده پاپ نیز تا کنون تیتراژهایی را در تلویزیون اجرا کرده اما قطعه‌ای که برای "باغ رمضان" اجرا کرده اولین تیتراژ رمضانی اوست که به زودی از آن رونمایی می‌شود.

پوستر

 

ساعت 25 - امیریل ارجمند و حمیدرضا ترکاشوند

"ساعت 25" یکی از معدود برنامه‌های تخصصی موسیقی در تلویزیون است که در روزهای عادی سال نیز به صورت هفتگی به روی آنتن شبکه تهران می‌رود. این برنامه در ماه رمضان هم از تلویزیون پخش می‌شود و از تیتراژ جدیدش با صدای امیریل ارجمند و حمیدرضا ترکاشوند هم رونمایی خواهد کرد. ارجمند و ترکاشوند با یکدیگر یک قطعه مشترک را با شعری ترکیبی از حافظ و مولانا اجرا کرده‌اند که وظیفه تنظیم آن را فرزاد آذر بر عهده داشته است. حمیدرضا ترکاشوند از جمله خوانندگانی است که کمتر نامش شناخته شده اما تیتراژهای خوبی را همچون "زعفرانی"، "سه در چهار"، "چک برگشتی"، "ناز و نیاز" و... اجرا کرده است.

هزار دستان - گروه پالت

گروه موسیقی تلفیقی "پالت" برای اولین بار یک تیتراژ رمضانی را اجرا می‌کند. این گروه که سال گذشته قطعه "تمام ناتمام" را برای سریال "لیسانسه‌ها" ساخت که به محبوبیتش در میان مردم افزوده شد، در رمضان امسال برای مجموعه "هزار دستان" می‌خواند. این برنامه از دو بخش اصلی شامل بخش مستند و استودیویی تشکیل شده و شکل متفاوتی از پرداخت به سوژه های اجتماعی را نمایش می‌دهد و هر شب با میزبانی و اجرای یک چهره سرشناس (بازیگر، کارگردان و...) که نقطه مشترکی با سوژه مطرح شده دارد، تولید می‌شود. در قطعه‌ای که "پالت" برای برنامه "هزار دستان" آماده کرده، امید نعمتی (خواننده)، روزبه اسفندارمز (کلارینت)، مهیار طهماسبی (ویلنسل)، کاوه صالحی (گیتار) و داریوش آذر به عنوان اعضای گروه پالت با هنرمندانی چون دارا دارایی (گیتارباس) و پیمان حاتمی (گیتار الکتریک) همکاری کرده‌اند.