سرویس موسیقی هنرآنلاین: دومین روز جشنواره موسیقی فجر در سالن‌های مختلف ادامه یافت و گروه کر ارکستر سمفونیک تهران به رهبری رازمیک اوحانیان همچون سال گذشته به اجرای برنامه در تالار رودکی پرداخت.

یکی از ویژگی‌های مهم برنامه امسال انتخاب قطعات فولکلور ایرانی بود که در بخش دوم این اجرا، ارائه شد. گروه نسبتاً بزرگ کر تهران اکنون و پس سال‌ها نسل دوم از خوانندگان خود را تجربه می‌کند و ترکیب خوانندگان پخته و نسل اول در کنار خوانندگان جوان این گروه سبب شده تا کیفیت بالایی را از گروه انتظار داشته باشیم.

اوحانیان و ارکسترش برنامه را با قطعه‌ای از موتزارت و اشمیت آغاز کرد و سپس قطعه "ماریا ماریا" توسط یکی از سولیست‌های جوان گروه و همراهی کر اجرا شد. قطعه "ماریا ماریا" از قطعات ناپولیتن ایتالیا است و تنظیم و شیوه خوانندگی آن شنونده را به یاد آوازهای پاواروتی می‌اندازد. پس از قطعه ایتالیایی قطعه دیگری از آوازهای فولکلور کشور چک اجرا شد و پس از آن قطعه ایتالیایی "استوالا پومپا" که تحرک بیشتری را به همراه داشت و حال و هوای اجرا را کمی تغییر داد.

دومین روز جشنواره موسیقی فجر در تالار رودکی

با اجرای یک قطعه فولکلور از اسپانیا، بخش اول این کنسرت به پایان رسید تا در بخش دوم رازمیک اوحانیان از قطعات ایرانی استفاده کند. قطعه محلی "امان گل" به زبان کردی، قطعه "عزیز جان" از مازندران و قطعه آذری حال و هوای اجرا را تغییر داد. برنامه با اجرای دو قطعه با تنظیم روبیک گرگوریان ادامه پیدا کرد. قطعه "شیراز" و یک قطعه گیلانی قطعاتی بودند که با تنظیم روبیک گرگوریان اجرا شد.

 

پس از اجرای قطعه گیلانی، رازمیک اوحانیان با اجرای ترانه مشهور "جمعه‌بازار" از استاد احمد عاشورپور، مخاطبان خود را در خطه گیلان نگه داشت. قطعه "مستم مستم" البته بدون تنظیم خاصی اجرا شد و پایان‌بخش این کنسرت قطعه ملی-حماسی از لوریس چکناواریان بود که با استقبال مخاطبان همراه شد.

در پایان از لوریس چکناواریان که بیننده این برنامه بود درخواست که به روی صحنه بیایند و قطعه ساخته خودشان را رهبری کنند. لوریس چکناواریان نیز برای دقایقی رو صحنه آمد و یکی از شورانگیزترین ساخته خودش را در اجرای مجدد، رهبری کرد.

دومین روز جشنواره موسیقی فجر در تالار رودکی

این کنسرت نهایتاً با اجرای این قطعه به پایان رسید تا گروه کر ارکستر سمفونیک تهران امسال اجرای متفاوت‌تری را نسبت به سال گذشته داشته باشد. البته همچنان جای تأسف است که برنامه‌های موسیقی کلاسیک با استقبال کمتری مواجه می‌شود و موزیسین‌های این سبک همواره برای پر کردن سالن‌ها با مشکل مواجه‌اند و این در حالی است که در این شب‌ها سالن میلاد مملو از جمعیتی است که برای شنیدن صداهای بعضاً فالش صف بسته‌اند.