سرویس موسیقی هنرآنلاین: اشکان کمانگری خواننده موسیقی کلاسیک ایرانی که به همراه تینوش بهرامی نوازنده تار و سه‌تار و آهنگساز در اولین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی روی صحنه می‌رود، درباره اجرایشان توضیحاتی ارائه کرد.

او گفت: من و تینوش بهرامی چندین سال است آشنایی و دوستی داریم و اخیراً تصمیم داشتیم با همکاری یکدیگر اجرایی داشته باشیم. در حال فراهم کردن مقدمان این کار بودیم که به ما پیشنهاد اجرا در جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی داده شد.

کمانگری افزود: ما این پیشنهاد را پذیرفتیم. هم برگزارکنندگان جشنواره کاملاً حرفه‌ای هستند و از موسیقی شناخت دارند و هم اجرایی که از ما می‌خواستند شبیه برنامه‌ای بود که خودمان قصد اجرایش را داشتیم.

این خواننده جوان ادامه داد: ما قصد داشتیم ساز و آواز ایرانی اجرا کنیم و چون برگزارکنندگان هم دغدغه این موضوع را دارند همین برنامه را به ما پیشنهاد دادند. اجراهای ساز و آوازی دیگری هم در این جشنواره روی صحنه می‌رود و این باعث خوشحالی است که موزیسین‌های مختلف تجربیاتشان را در کنار هم روی صحنه می‌برند.

او گفت: هدف جشنواره این است نسل پویا و جوان موسیقی کلاسیک ایرانی را در یک جشنواره و در کنار هم روی صحنه ببرد. این اتفاق بسیار خوبی برای مخاطبان جدی موسیقی هم هست. افرادی که دغدغه دارند و اهل تفکر در موسیقی هستند می‌توانند فرصت را غنیمت دانسته و این اجراها را از دست ندهند. در کل جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی یک گام مثبت و اصولی در جهت پیشبرد موسیقی ایرانی است که امیدوارم با تداوم در برگزاری‌اش اتفاقات خوبی را در آینده نیز رقم بزند.

کمانگری بیان کرد: اینکه امروزه مردم کمتر آواز ایرانی گوش می‌دهند دلایل متعددی دارد. نخست اینکه این روزها شکل زندگی نسبت به گذشته تغییرات زیادی داشته و زندگی شلوغ امروز همه را کم‌حوصله‌تر از گذشته کرده است. اما با این حساب باز هم نمی‌توان همه چیز را بر گردن تغییرات زندگی انداخت.

او ادامه داد: مردم ایران در گذشته با آواز رابطه بسیار خوب و عمیقی داشته‌اند و حالا برخوردهای نادرستی که با شعر و موسیقی می‌شود هم بر روند کمرنگ شدن آواز میان مردم تأثیر گذاشته است. در واقع هیچ‌وقت آواز برای مردم ایران پدیده غریب و ناآشنایی نبوده است. حتی مردم کوچه و بازار هم وقتی آواز ایرانی می‌شنوند با همان واژگان محدود و غیر فنی خودشان می‌توانند آنچه را که شنیده‌اند نقد کرده و به نکات تقریباً درستی هم اشاره کنند.

کمانگری در پایان سخنانش تأکید کرد: خواننده نسل امروز باید در عرصه آواز ایرانی مطالعه کند، ما اهالی موسیقی هم نسبت به موسیقی آوازی کم‌لطفی کرده و فراموش کردیم مخاطب همیشه انتخاب‌های درستی دارد. می‌توان با رعایت ظرایف آوازخوانی و رعایت برخی نکات آواز شنیدنی ارائه کرد و مردم را به شنیدنش ترغیب کرد.

اولین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی 19 تا 24 آذر در تالار رودکی برگزار می‌شود.