سرویس موسیقی هنرآنلاین: نمایشگاه مطبوعات در حالی به طور رسمی آغاز شد که علی جنتی وزیر سابق ارشاد در مراسم افتتاحیه، حسن روحانی رئیس‌جمهور و سیدرضا صالحی امیری وزیر جدید ارشاد را همراهی می‌کرد. آنچه در ادامه می‌خوانید بخشی از حاشیه‌های این مراسم است.

- مسیر بازدید رئیس‌جمهور از روز قبل با چادر پوشانده شده بود که باعث گلایه برخی رسانه‌ها شد. همچنین جایگاه مراسم به طبقه بالا تغییر یافت و فضای کمتری برای حضور رسانه‌ها در نظر گرفته شده بود.

- مراسم افتتاحیه به مجری‌گری رضا رفیع شاعر طناز برگزار شد. رفیعی با خواندن چند بیت شعر طعنه‌ای به لغو کنسرت‌ها و استعفای علی جنتی زد.

- تعدادی از چهره‌های سیاسی علاقه داشتند در صندلی‌های نزدیک به رئیس‌جمهور جایی برای خودشان پیدا کنند.

- دکتر صالحی امیری وزیر ارشاد در صحبت‌های خود به شعار امسال نمایشگاه یعنی شفافیت و صداقت اشاره کرد و گفت: در فضایی که گفت‌وگو وجود ندارد، شایعه، انگ‌زنی و تخریب بیشتر نمود دارد. بنابراین این نمایشگاه نمادی از گفت‌وگوی فرهنگی است که محصول عملکرد دولت آقای روحانی است.

- بعد از اتمام سخنرانی صالحی، رفیع مجدداً روی سن آمد و چند بیتی با موضوع استعفای جنتی و حضور صالحی خواند که باعث خنده حضار شد. این شاعر ازدواج خود را به زبان طنز با پایان دولت یازدهم همزمان اعلام کرد. رفیع همچنین با شوخی و عذرخواهی از علی جنتی در پایان بیت خود گفت: خداوند به آیت‌الله جنتی عمر سه‌باره داد...

- دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور در سخنرانی خود که حدود 30 دقیقه طول کشید، گفت: این هنر نیست که نشریه‌ای داشته باشیم و مدام به هتاکی بپردازیم. هتاکی هنر نیست، اما انتقاد و نقد سازنده هنر است.

- روحانی به افزایش یارانه مطبوعات اشاره کرد و گفت: در زمینه یارانه مطبوعات به سازمان برنامه‌وبودجه دستور خواهم داد تا عقب‌ماندگی یارانه مطبوعات طی سال جاری جبران شود.

- رئیس جمهور در پایان به رانت اطلاعاتی اشاره کرد و گفت: داشتن رانت اطلاعاتی درست نیست، رانت اطلاعاتی را کنار بگذارید. قبل از باخبر شدن یک وزیر یا یک مقام دولتی، آن رسانه از ماجرا باخبر است. من نمی‌دانم برخی با اجنه در ارتباطند؟ (با خنده)

بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها از 14 تا 21 آبان در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.