سرویس موسیقی هنرآنلاین: گروه مستان به رهبری پرواز همای خواننده موسیقی سنتی، شامگاه یکشنبه 25 بهمن‌ماه در قالب سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر در سالن میلاد نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به صحنه رفت.

مستان با این اجرا برای اولین بار حضور در جشنواره موسیقی فجر را تجربه کرد. کنسرت یکشنبه‌شب این گروه در دو سئانس پیاپی از ساعت 18:15 و 21 برگزار شد.

سئانس دوم کنسرت گروه مستان با به روی صحنه آمدن اعضای ده نفره این گروه رأس ساعت 21 آغاز شد. اعضای گروه همای را علاوه بر خود او که به عنوان رهبر، آهنگساز، سراینده، نوازنده و خواننده روی صحنه حضور داشت، سعید فهیمی و پاشا هنجی نوازنده نی، اسفندیار شهمیر نوازنده نی و دف، محمود نوذری نوازنده سنتور، مسلم علیپور نوازنده کمانچه، میلاد علیپور نوازنده تار، پیمان خازنی نوازنده بم ساز و حمیدرضا یوسفی نوازنده تنبک و جیمبی تشکیل می‌دادند، در حالی که هادی اسکندری نیز به عنوان خطاط، آن‌ها را همراهی می‌کرد.

گل‌های رز در دست خواننده و نوازندگان گروه مستان به محض ورود به روی صحنه و خطاطی اسکندری در گوشه‌ای از صحنه، اولین تصویری بود که حاضرین به چشم خود می‌دیدند. پس از مراسم ابتدایی و تقدیم کردن گل‌های رز به هواداران، اولین قطعه موسیقی گروه مستان با نام "عاقبت ای دل"، توسط پرواز همای اجرا شد.

پس از پایان اجرای اولین اثر، پرواز همای ضمن خوشامدگویی به تمام افرادی که برای تماشای کنسرت گروه او به سالن میلاد رفته بودند، دومین اثر کنسرت را به تمام مادران حاضر در سالن تقدیم کرد. قطعه "مادر" بدون همراهی نوازندگان گروه مستان و بدون موسیقی، توسط همای خوانده شد. پرواز همای در ادامه جدیدترین اثر خود که به تازگی ویدئوی آن را هم منتشر کرده اجرا کرد که با استقبال بسیار خوبی نیز روبه‌رو شد. این قطعه "به نام یزدان" نام دارد.

"گمنام"، "بی‌کس"، "مه پاره"، "شب گیسویان تو"، "دیوانه‌تری"، "گرگ درون"، "من که میرم" و "عیب رندان" دیگر آثاری بودند که توسط گروه مستان اجرا شد و هرکدام با واکنش‌های مثبت روبه‌رو شدند. "گمنام" نام قطعه‌ای است که در سال جاری پرواز همای آن را به 175 شهید غواص تقدیم کرد. اجرای این اثر موجی از احساسات را در میان حاضرین در سالن میلاد ایجاد کرد.

با گذر از حدود نیمی از زمان کنسرت، طرفداران پرواز همای قطعاتی را از وی درخواست کردند که به عقیده همای اجرای آن‌ها برای او دردسرآفرین خواهد بود. همای در پاسخ به درخواست‌های مخاطبانش برای اجرای چند قطعه موسیقی قدیمی از او، با لبخند رو به مخاطبانش گفت: شما که نمی‌خواهید هشت سال دیگر ممنوع الفعالیت شوم؟!

قطعه محبوب "مردم هوار" دیگر اثر شنیدنی همای بود که در این کنسرت خوانده شد و همانند دیگر کنسرت‌های او، با حمایت شدید مخاطبانش، تبدیل به یک اجرای چند صد نفره شد. اجرای این اثر شور دوچندانی به کنسرت بخشید و حال و حوای مخاطبان را نیز تغییر داد. یک اثر شمالی از همای که خود او هم اصالتاً اهل استان گیلان است، هدیه دیگر همای در اولین اجرای خود در جشنواره موسیقی فجر به مخاطبانش بود. او این قطعه را که ابتدا فضای آرامی داشت و سپس به فضای اکتیوتری تبدیل می‌شد به زبان مادری‌اش "گیلکی" خواند. اما آخرین اثری که در کنسرت یکشنبه‌شب گروه مستان اجرا شد، اثر ماندگار "سرزمین بی‌کران" بود که همواره در کنسرت‌های پرواز همای خوانده می‌شود و معمولاً حسن ختام اجراهای او است.

اولین اجرای پرواز همای به همراه گروه مستان در حالی به پایان رسید که همای و سایر نوازندگانی که او را همراهی می‌کردند، ثابت کردند تا به حال تا چه اندازه جای حضورشان در جشنواره موسیقی فجر خالی بوده است. در کنسرت گروه مستان همواره همبستگی و هماهنگی دیده می‌شود. تمام اعضای این گروه در اکثر لحظات اجرا با یکدیگر در ارتباط بوده و قبل از شروع اجرای هر اثر، مقدمات آن را با یکدیگر هماهنگ می‌کنند. همای که بیشتر وظایف ساخت آثار استودیویی گروه از جمله سرایندگی، آهنگسازی و خوانندگی بر عهده اوست، در کنسرت گروه نیز تنها به وظیفه خوانندگی و هدایت گروه بسنده نمی‌کند؛ همای به صورت همزمان هم گروهش را رهبری می‌کند، هم می‌نوازد و هم می‌خواند.