به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی این کنسرت، در ابتدای برنامه، پرواز همای سرپرست گروه مستان چندکلامی در رابطه با رسالت این کنسرت و حمایت از زلزله زدگان کرمانشاه صحبت کرد و سپس جمعیت حاضر از تماشاگر تا هنرمندان صحنه به احترام جان باختگان حادثه اخیر از جای خود برخاسته و یک دقیقه سکوت کردند.

در گروه مستان که از همان ابتدای شکل گیری گروه همای با چنین نامی خوانده شد، حضور نوازندگان جدید به خصوص در چینش کوارتت زهی خود نمایی می کرد. نوازندگی میثم مروستی به عنوان نوازنده ویولن، کوارتت زهی ارکستر را در کنار دیگر سازهای ایرانی شاخص کرده بود. ترکیب نوازندگی او با امین غفاری که پیش از این سابقه همکاری با گروه مستان را داشته است نوید اجرایی استاندارد را پیش از شروع برنامه به مخاطبین می داد.

اجرا با اولین تصنیف به نام "پناه بلندی و پستی" با شعر، تنظیم و آهنگسازی همای آغاز شد. تصنیفی سراسر انرژی با موزیکالیته و تنظیمی خوب که نهایت استفاده را از ترکیب ارکستر کرده بود. اجرای بعدی به تصنیف "ناخورده مست" از تصانیف قدیمی همای تعلق گرفته بود. اجرایی که با حضور کوارتت زهی در ارکستر حال و هوایی دیگر به خود گرفت.

در ادامه قطعه ای آوازی که با طراحی آواز و جواب آواز برای نی و ویولن تنظیم شده بود با پخش اسلاید و فیلم هایی کوتاه از حادث اخیر زلزله کرمانشاه اجرا شد. تصاویری تأثیرگذار در کنار شعری سوزناک که پیدا بود به همین مناسبت سروده شده مخاطبین را به تأمل و تأثر واداشت. نوای نی پاشا هنجنی و نیز ویولن میثم مروستی همراهی کننده آوای غمناک همای در این بخش بودند.

در قطعه آوازی دیگر که باز هم پخش اسلایدها و فیلم هایی کوتاه در مانیتورهای بزرگ تالار مکمل آن بود، قطعه آوازی به نام "مادر" اجرا شد. پخش تصاویری از پیرزنی ساده با صورتی مهربان همانند تمام مادران نیک سرشت و مهربان این سرزمین که در شالیزارهای خطه شمال مشغول برنج کاری بود، همچنین نمایی از خانه ی ساده و پذیرایی ساده او از مهمانانش مخاطبین کنسرت را در کنار آواز دلپذیر و شعر زیبای مادر از نیکو منش با همای بیش از پیش همراهی می کرد. پس از اجرای این قطعه آوازی که با استقبال روبرو شد، همای اعلام کرد که این قطعه را به مادرش به مناسبت سالروز تولد او تقدیم می کند.

چند تصنیف بعدی گروه از جمله "زبان نگاه"، "ویرانه ی دل" و "تو بگو" از ساخته های قدیمی و شنیده شده همای بود که با کمی تغیر در تنظیم آهنگ اجرا شد و با استقبال مخاطبین همیشگی و دوستداران همای همراه بود. همای در ترجیع بندهای تصنیف به مانند همیشه همراهی مخاطبین را در خوانش شعر برانگیخت و مردم یک صدا قسمت هایی از شعر را با خواننده محبوبشان همراهی می کردند. روشی که همای به خوبی از آن برای ایجاد ارتباط مستقیم با مخاطبانش در کنسرت از آن بهره می برد و فاصله میان تماشاگر و هنرمند را به این واسطه هرچه کمتر می کند.

دو تصنیف دیگر تصانیف کمتر شنیده شه همای با نام های "یار مرا" با شعری از مولانا و "بوی شراب" با شعر و آهنگی از همای برنامه های بعدی ارکستر مستان و همای بود. اجراهایی که همچنان همراهی خوب کوارتت زهی ارکستر را به همراه داشت و نشان می داد حضور نوازنده ای مانند میثم مروستی تا چه اندازه می تواند در موزیکالیته و رنگ آمیزی صوتی ارکستر نقش داشته باشد.

یکی از قسمت‌های جذاب برنامه شب گذشته همای و گروه مستان اجرای تک نوازی نوازنده جوان کوبه ای گروه حمیدرضا یوسفی بود که تمام توجه ها را به خود جلب کرد. تسلط او در نوازندگی سازهای کوبه ای به خصوص در اجرای تک نوازی اش مثال زدنی بود و نشان داد بی شک تسلط فردی نوازنده به سازش در میان ارکستر می تواند تا چه میزان به ارتقاء کیفی برنامه کمک کند. تکنوازی یوسفی با آنکه زمان زیادی را به خود اختصاص نداد اما چندین بار جمعیت چندهزار نفری سالن را به تشویق های مکرر واداشت. اجرایی پر انرژی و مسلط که بی شک تا اجراهایی دیگر از این گروه در یاد و خاطره تماشاگران خواهد ماند.

دو تصنیف دیگر "ای خانه ات خراب" و"در هوایت بی قرارم" برنامه های بعدی گروه همای را تشکیل می دادند.

در سه تصنیف آخر که "گناه شیرین"، "گیله مرد" و "سرزمین بی کران" نام داشت همای همچنان با قدرت و طراوت تصانیف را اجرا کرد و گروه نیز با تسلط کامل که در چند اجرای اخیر کمتر همانندش روی صحنه دیده شده بود همای را همراهی کرد. هیجان و نشاط همای در اجرای تصانیف به یادماندنی و خاطره انگیزش مخاطب را سرزنده نگه می داشت و از ملال آور شدن کنسرت که تا دقایقی پس از نیمه شب به درازا کشید می کاست.

پرواز همای تمام درآمدش از این کنسرت را به کودکان بی‌سرپرست زلزله کرمانشاه تقدیم خواهد کرد.