سرویس موسیقی هنرآنلاین: علیرضا نصیری‌فرد متولد 1365 در شیراز و فارغ‌التحصیل مهندسی پاتولوژی گیاهی، دانشجوی حقوق، نوازنده و مدرس حرفه‌ای ساز دف در شیراز است. او فراگیری موسیقی را از 1374 آغازکرده و در سال 1375 به عنوان خواننده آثار "نماز" و "سحر" با آهنگسازی قشقایی با صدا و سیمای مرکز فارس همکاری کرده است.

در همان سالها به عنوان نوازنده و تک‌خوان گروه موسیقی عرفانی "عندلیب" اجراهای متعددی از آهنگ به یادماندنی تیتراژ پایانی سریال امام علی(ع) را داشته که به عنوان نقطه عطفی باعث علاقمندی هرچه بیشتر او به موسیقی عرفانی- الهی و مقامی گردید.

نوازندگی در گروه چند ملیتی "آسیا باریش" با اجرای موسیقی ملل به یازده زبان گوناگون در شهر های مختلف ترکیه و همکاری با نوازندگان و بزرگان موسیقی آن کشور در قالب کنسرت و اجرای برنامه در شبکه های تلوزیونی (TRTmusic، ARTtv،akanal ) و همکاری با مجمع و نوازندگان علویان (شیعیان) ترکیه در اعیاد مبارکه قدم دیگری در ارائه موسیقی اسلامی عرفانی را نیز در کارنامه خود دارد.

او هم اکنون سرپرست گروه کوبه ای دوچار شیراز است و در نشستی صمیمی به هنرآنلاین عنوان کرد که مدت 20 سال است با ساز دف دست و پنجه نرم می‌کند.

نصیری فرد گفت که در ابتدا صدای دف، طنین باشکوه آن و لرزش آرام‌بخش زنجیرهای آن مرا که نوجوان بودم جذب کرد.

این فعال هنری در شیراز ابراز کرد: بعد که بیشتر به آن فکر کردم دیدم که می‌خواهم خلاق باشم و خودم صداها را تولید کنم و این‌گونه بود که فهمیدم باید مقام "حی الله" را بیاموزم.

به گفته وی، حی‌الله همان بود که تمام این سال‌ها مرا به دف و دف‌نوازی متعهد کرد و دوچار را علاقمند به سفر کرد.

این هنرمند جوان موسیقی که شاگردی در محضر اساتید مختلف ازجمله غلامرضا گرگین، مسعود حبیبی، بیژن کامکار ، علیرضا بهرامی را نیز در کارنامه هنری خود جای داده گفت که بهره‌وری از دوره‌های وزن خوانی استاد ارشد طهماسبی، علاوه بر تلمذ و آشنایی با اندیشه‌های مختلف ریتمی و آگاهی از روش‌های گوناگون آموزش، باعث ایجاد انقلابی در نگرشش نسبت به ساز دف، از یک ساز مقامی به یک ساز ریتمیک پرقدرت در عرصه جهانی گشته تا جایی که منجر به افتخار همکاری با مرحوم استاد جلال ذوالفنون و نوازندگی و طراحی سازهای کوبه‌ای در واحد موسیقی صدا و سیمای مرکز فارس از سال 1385 تاکنون گردیده است.

وی از اجرای کنسرت‌های متعدد به دعوت سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران گفت و اظهار داشت: در همایش‌ها و دانشگاه‌های معتبر در شهرهای "آلماتی" و "کاراگاندا" و "آستانه" پایتخت کشور قزاقستان (1392)، همچنین در شهر "وین" پایتخت کشور اتریش و شهر "براتیسلاوا" پایتخت کشور اسلوونی (1393) به مناسبت سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران اجرای کنسرت داشتم.

نصیری اظهار کرد که بیژن کامکار بود که دف را به گروه‌های موسیقی ایران آورد و قبل آن دف به درازنای تاریخ در تاریخ حضور داشت. جایش در سینه‌های مردم عاشق بود و آنها در خانقاه‌ها مقامات دف را می‌نواختند و از نسلی به نسل دیگر انتقال می‌دادند تا رسید به استاد و او در گروهی که بزرگ دیگری از قافله‌سازان موسیقی رهبری آن را برعهده داشت اولین‌بار دف نواخت و طنین دل‌انگیزش همه ارکسترهای سنتی دیگر را تحت‌الشعاع خود قرار داد.

او اضافه کرد که به همین ترتیب به مرور دف جزء لاینفک اکثر گروه‌های بزرگ موسیقی اصیل ایرانی شد و با خود موسیقی عرفانی را به فرهنگ موسیقی ایران وارد کرد و این‌گونه است که نام استاد بیژن کامکار جاودانه شد و جاودانه خواهد ماند.

نصیری اذعان داشت: آرزو دارم تا حداقل دو نفر را تربیت کنم تا بتوانند دف را درست بنوازند و در آینده آنها هر کدام به ده‌ها نفر دف بیاموزند و اینگونه است که سلسله دف ادامه دارد و به اهداف عالی خود می‌رسد.

سرپرست گروه دوچار بیان کرد: من در کلاس اساتیدم حس معرفت و عاطفه را آموختم، عشق به این ساز را آموختم، چیزی مثل یک حس بزرگ و چه رسالتی از این بزرگ‌تر که بتوانم همین حس را به شاگردانم هم منتقل کنم.

او گفت: دف نوازان دوچار خوشبختانه در شرایط مطلوبی قرار دارند و علاوه بر آن اخلاق هنری، نوع پوشش لباس گروهی بر روی صحنه و توجه به آداب صحنه، اهمیت به پل‌های ریتمی، نوانس و حرکات، این گروه را هر چه بیشتر به عنوان یک گروه حرفه‌ای از شیراز معرفی می‌کند.

نصیری فرد افزود: گروه دوچار با قدرت تمام در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی حضور پیدا کرده و از همان روز نخست با چهره‌ای متفاوت در عرصه نواختن ظاهر شد و مورد توجه سایرین قرار گرفت.

او خبر داد: در حال حاضر به عنوان نوازنده و سرپرست گروه دوچار در مرحله ضبط و انتشار سه آلبوم سنتی و همچنین در صدد انتشار کتابی به همراه یک حلقه سی دی در جهت ارائه هر چه بیشتر اتودها و ریتم‌های بین‌المللی برای ساز دف، همچنین تور کنسرت استانی به همراه گروه موسیقی "همنوازان ایران" هستم.