سرویس موسیقی هنرآنلاین: سرپرست گروه‌های موسیقی همنوازان سایه و سایه مهر تنها سه روز مانده به اجرای کنسرتش در فرهنگسرای نیاوران به خبرنگار هنرآنلاین گفت: من هنرآموخته مکتب زنده‌یاد لطفی، زنده‌یاد مشکاتیان، داریوش پیرنیاکان، داریوش طلایی و زیدالله طلوعی هستم و 30 سال است که به اندیشه‌ها و آموزه‌های این مکتب پایبندم. طبق آموزش‌ها، مکتب صحیح موسیقی ایرانی با شعر حافظ، سعدی و مولانا قیاس می‌شود، بنابراین از ارزش و جایگاه والایی برخوردار است. اما آن چیزی که این روزها و این سال‌ها مورد پسند جامعه قرار دارد هیچ سنخیتی با مکتبی که در آن پرورش یافته‌ام ندارد و این جای تاسف است.

اکبرپور ادامه داد: ما برای حفظ موسیقی ایرانی هرجایی ساز نزدیم، هر شعری نخواندیم، هر لباسی نپوشیدیم و هر آرایشی نکردیم و این پایبندی عجیب است و عجیب‌تر آنکه در جامعه هنری تا این اندازه کم طرفدار شدیم. سالن‌های چندهزار نفره پاپ و گروه های مذکور از چندین ماه قبل پر می‌شوند اما ما با مدد هنرجویان و نزدیکان‌مان کنسرت برگزار می‌کنیم و باز هم در این شرایط سخت با هزینه‌های شخصی جزء فعا‌ترین‌ها هستیم و این برای من علامت سوال بزرگی است که چرا با وجود اشتباه نبودن آموخته‌های ما، عدول نکردن‌مان از آنچه اساتید به ما آموختند و نیز بهره‌گیری از اشعار فاخر شاعران بزرگ باز هم اوضاع موسیقی ما اینگونه است. پس مردم ایران به چه نوع هنری ارج می نهند!؟

این نوازنده تصریح کرد: در روزهایی که همکاران‌مان هم پیرو موسیقی عثمانی و ترک شده‌اند من جدا نگران موسیقی دستگاهی‌مان هستم! آیا من هم برای پر کردن سالنم همچون گروه‌های مذکور باید از شعرهای سخیف، محتوای چیپ و پوشش و آرایش نامناسب استفاده کنم!؟

وی ادامه داد: شما بگویید راه بقای موسیقی ما چیست و اگر امثال من نباشند (که من هستم) چه بلایی بر سر آموزه‌های اساتید ما می‌آید. البته نسل امروز اعتقادی به استادی و شاگردی ندارد و احترامی برای پیشکسوتان قائل نیست و باید ببینیم شاگردان اینها چه بلایی بر سرشان خواهد آمد.

اکبرپور در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت‌های گرو‌ه‌های همنوازان سایه و سایه مهر اشاره کرد و گفت: من از سال 1378 گروه همنوازان سایه را تشکیل دادم و تاکنون دوازده آلبوم در بازار موسیقی منتشر کرده‌ام و چندین مجموعه دیگر هم در دست انتشار دارم. امسال گروه همنوازان سایه را به چند بخش تقسیم کردیم که یکی از این بخش‌ها به نام گروه سایه مهر متشکل از چند نفر از اعضای همنوازان سایه است که با هدف ارتقاء ارتباطات و فعالیت‌های این گروه بنا شده است.

وی ادامه داد: گروه سایه مهر سه آلبوم با نام‌های هم آواز ناز، ساقی‌نامه و آتش و خاک در دست انتشار دارد و ما در پنج‌شنبه همین هفته (29 مرداد ماه) اولین اجرای زنده گروه سایه مهر را در فرهنگسرای نیاوران ساعت 21 برگزار خواهیم کرد. خواننده این اجرا امیر ذاکرزاده است و نوازندگان هم باقر زینالی (کمانچه)، زمان خیری (نی)، یاشار مهاجری (سنتور) و سعید جلالیان (تنبک) هستند. خودم نیز نوازنده تار و سرپرست گروه هستم.

اکبرپور با بیان اینکه در این اجرا به بازسازی آوازهای ابوالحسن اقبال آذر پرداخته‌ایم ابراز داشت: در این کنسرت دو پیش درآمد از رکن الدین مختاری و علی اکبرخان شهنازی اجرا می‌کنیم. تصانیف بخش اول از ساخته‌های امیر ذاکرزاده در آلبوم "هر که در این حلقه نیست" انتخاب شده و تصانیف بخش دوم نیز از ساخته‌های ایشان در آلبوم "آتش و خاک" است که خودم آنها را تنظیم کرده‌ام. من چون افتخار همکاری در گروه شیدا به سرپرستی محمدرضا لطفی را داشته‌ام سعی می‌کنم صدایی که سایه مهر در نیاوران می‌دهد صدای شیدا باشد.

این آهنگساز در خصوص فعالیت‌های موسیقاییش طی ماه‌های آینده اظهار داشت: ما همچنین دوازدهم مرداد ماه در کرج و شانزدهم مهرماه در سمنان یادواره ابوالحسن اقبال آذر را به همراه گروه اقبال آذر اجرا خواهیم کرد. چهارشنبه همین هفته هم یعنی 28 مرداد ماه ساعت 18 در فرهنگستان هنر به اجرای تک‌نوازی تار خواهم پرداخت. من تاکنون هر اجرای رسمی که داشته‌ام از پیش به محتوای آن فکر کرده‌ام چون اعتقاد دارم هنر جدی هنری است که پشت آن اندیشه باشد. اما در کنار این دیدگاهم قصد دارم سیری از بداهه‌پردازی را آغاز کنم و می‌دانم با توجه به گفته ‌ای آغازینم مردم عزیزمان این شیوه را بیشتر می‌پسندند و به همین منظور روز چهارشنبه با اجرایی کاملا بداهه بر روی صحنه خواهم رفت.

علاقمندان می‌توانند برای شرکت در اجرای بداهه روز چهارشنبه محمدامین اکبرپور در فرهنگستان هنر و نیز اجرای روز پنج شنبه گروه سایه مهر در فرهنگسرای نیاوران و حمایت از این هنرمندان به سایت ایران کنسرت به نشانی اینترنتی http://www.iranconcert.com/ مراجعه کنند.