سرویس موسیقی هنرآنلاین: از‌‌ همان ابتدا با سبکی خاص وارد موسیقی شد. خیلی‌ها با او مخالف بودند، اما شهرام شکوهی آنقدر به استعدادش و کاری که می‌کرد ایمان داشت که تمام این مسائل را نادیده گرفت و امروز نتیجه‌اش را به خوبی گرفته است. موففیت دو آلبوم پشت سر هم بهترین دلیل بود تا از او دعوت کنیم به دیدار ما آمده و برایمان از نوروز و برنامه‌هایش بگوید.

آخرین اجرای شما در تهران مربوط به جشنواره فجر بود. در کل چه نظری درباره سی‌امین جشنواره موسیقی فجر دارید؟

در جشنواره فجر به موسیقی پاپ خیلی توجه نمی‌شود. این سبک هنوز‌‌ همان بچه سر راهی است و آنقدری که شایسته است به آن اهمیت نمی‌دهند، اما موقعی که بحث اقتصادی به میان می‌آید توقع‌ها بالا می‌رود. ما انتظار داریم احترام بیشتری برای این کنسرت‌ها قائل شوند.

چرا موسیقی پاپ همیشه در بخش جنبی جشنواره است؟

پیش از این جشنواره رقابتی بود و گروه‌های تازه کار شرکت می‌کردند، به آن‌ها اهمیت داده می‌شد و استعداد‌های جدیدی پیدا می‌شد، اما در حال حاضر در بخش جنبی است. البته نظر متولیان موسیقی کشور در این زمینه مورد احترام است. در حالیکه بخش عمدهٔ مخارج جشنواره از اجرای همین کنسرت هاست با این حال در حق جایگاه موسیقی پاپ اجحاف شده است.

شما سال 1393 از خوانندگانی بودید که تور کنسرت‌هایتان در سرتاسر ایران برگزار شد. یکی از این اجرا‌ها در شهر زابل بود و شما اولین نفری بودید که در این شهر کنسرت برگزار کردید. چرا زابل را انتخاب کردید؟

قرار بود در زاهدان اجرا داشته باشیم و دوستان پیگیر این قضیه بودند که برای اولین بار در زابل روی صحنه برویم. از آنجایی که این شهر در بخش فرهنگی ضعیف است و مردم محرومی دارد، می‌خواستیم سرآغازی برای اجرا برنامه در زابل باشیم که با استقبال گرمی هم روبرو شدیم.

گویا شما برنامه‌ای در عید نوروز برای اجرا در آمریکا داشتید این برنامه به کجا رسید؟

بله این برنامه همچنان پابرجاست اما یک سری ناهمانگی‌هایی به وجود آمده و فعلا در این برهه زمانی رخ نخواهد داد.

در ‌‌نهایت به چه تاریخی موکول شد؟

هنوز مشخص نیست.

در تمام تور کنسرت‌‌هایتان ظاهرا یک اجرا هم در شهر یزد داشتید و گویا در این سفر دیداری هم با کودکان سرطانی داشتید. سوال من این است که این دیدار کاملا اتفاقی بود یا از روی اجبار؟

دوست نداشتم این مسئله رسانه‌ای شود. همانطور هم که خودتان در جریان هستید حتی عکس‌هایی هم که گرفته شده بود با دوربین گوشی بودند. من این کار را کاملا دلی انجام دادم و به نظرم اگر ریا حساب کنیم هم اشکالی به آن وارد نیست، چون امیدی که این کودکان با دیدن شما در چشمانشان پدیدار می‌شود از هر مسئله‌ای بالا‌تر است.

آلبوم سوم در راه است؟

بله صدرصد.

در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

ترانه‌ها انتخاب شده، ملودی‌ها آماده است و در حال تکمیل تنظیم آهنگ‌ها و گرفتن مجوز هستیم. از بین ۱۴ - ۱۵ قطعه که آماده می‌کنیم تعدادی گلچین می‌شوند و در آلبوم قرار می‌گیرند و امیدواریم تا پایان بهار منتشر شود.

خاطره‌ای از حال و هوای عید دارید؟

دوران کودکی و نوجوانی پر از خاطره است و نمی‌توانم از بین آن‌ها موردی را انتخاب کنم.

جایگاه شهرام شکوهی در موسیقی کجاست؟ آیا انتظاراتی که از خود داشته‌اید را برآورده کرده‌اید؟

اگر انسان به تمام انتظاراتش رسیده باشد آخر کارش است. من از دریای موسیقی تنها جرعه‌ای نوشیده‌ام و هنوز راه بسیاری دارم. بستگی دارد مردم تا کی شما را بخواهند.

منظورتان این را می‌رساند که شما هم یک روزی از لحاظ کاری تمام می‌شوید؟

ببینید. هر کس اگر نتواند طرفدارانش را راضی نگاه دارد مسلما تمام می‌شود. شهرام شکوهی یا شخص دیگری مطرح نیست. مهم این است که در این مدت که هستید به بهترین شکل ظاهر شده و‌‌ همان مسئله ماندگار شدن در میان می‌آید.

حالا که بحث به اینجا کشید در خاطر دارم که مدت زیادی در بیمارستان به خاطر بیماری قلبی بستری بودید. در این مدت هوادارانتان حسابی از خجالت شما درآمده و به قولی هوایتان را داشتند. سوال اولم این است که آیا مشکلتان برطرف شد و سوال بعدی اینکه در قبال مسئولیتتان در برابر طرفدارانتان چقدر پایبند بوده و تا به امروز برای راضی نگاه داشتن آن‌ها چه کردید؟

خب در جواب سوال اول باید بگویم که نه تنها بهتر نشدم بلکه فکر می‌کنم روز به روز حالم بد‌تر می‌شود.

یعنی هنوز با‌‌ همان مشکل قلبی درگیر هستید؟

بله باز هم احساس می‌کنم این مشکل قلبی تا ابد و تا زمانی که این همه فشار وجود دارد این درد هم همراهم است.

منظورتان از این فشار‌ها چیست؟

استرسی که روی یک خواننده وجود دارد روی هیچ کس نیست.

واضح‌تر بگویید.

برخلاف نظر برخی که معتقدند خواننده در کمال آرامش و خوشبختی قرار دارد، اینطور نیست و بیشترین فشار روی یک خواننده است. در نظر بگیرید فقط برای یک اجرا چقدر فشار عصبی وجود دارد. به عنوان مثال اگر هر اتفاقی بیافتد فقط خواننده باید جوابگو باشد حالا مهم نیست که این اتفاق بین مردم بوده یا در پشت صحنه وحتی اعضای ارکستر! همه خواننده را مسئول دانسته و تصور کنید با این فضا باید در برابر طرفدرانتان ایستاده و این همه فشار اجرا هم داشته باشید.

هنوز جواب سوال دومم را نگرفتم.

در تمام این مدت سعی کردم تا به هر شکلی که می‌شود مخاطبم را راضی نگاه دارم و حتی در آلبوم سوم نیز این مسئله بیشتر برایم اهمیت داشته و تمام سعی‌ام را می‌کنم مانند دو آلبوم دیگر مورد قبولشان باشد.

سوال آخرم را با پرسش اینکه برنامه‌های شما در سال ۹۴ چیست به پایان می‌رسانم؟

از اردیبهشت ماه در اکثر نقاط ایران اجرا خواهیم داشت و الیته انتشار آلبوم سوم.