سرویس موسیقی هنرآنلاین: "وداع" داستان عاشوراست؛ روایتی عارفانه و عاشقانه از مردان و زنانی که مرگ سرخ را به زندگی ذلت بار ترجیح دادند و پرچم آزادگی را به بهای جان خود افراشته داشتند. "وداع" با ابزار شعر و موسیقی و آواز، تصویر متفاوتی از این واقعه تاریخی را در مقابل دیدگان تشنگان آزادگی و عدالت به نمایش می‌گذارد.

"وداع" که پیشتر در قالب آلبومی به آهنگسازی سید محمد میرزمانی و صدای حسام‌الدین سراج منتشر شده بود، در تازه‌ترین اجرای زنده خود، به همراه گروه کر و ارکستر ایرانی و کلاسیک و به رهبری میرزمانی در ایامی که به سرور آزادگان تعلق دارد در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران به صحنه رفت.

اشعار استفاده شده در این اثر برگرفته از مثنوی "گنجینه الاسرار" سروده عمان سامانی شاعر ایرانی اواخر دوران قاجاریه است که با بیانی متفاوت، داستان روز عاشورا و قهرمانان میدان کربلا را روایت می‌کند. در واقع عمان سامانی نخستین شاعری است که اشعار کربلایی را از قالب سوگ خارج کرد و در قالب حماسی آمیخته به عشق و روشنگری ارائه کرده است. این مثنوی نسبتاً کوتاه با ابیات زیبایی آغاز می‌شود که سال‌های سال است به گوش فارسی زبانان آشناست. ابیاتی که در لحظات آغازین کنسرت "وداع" با صدای زیبای وحید جلیلوند قرائت شد: کیست این پنهان مرا در جان و تن/ کز زبان من همی گوید سخن/ این که گوید از لب من راز کیست/ بشنوید این صاحب آواز کیست...

آغاز روز عاشورا، ماجرای بسته شدن آب بر سپاه امام حسین (ع)، رویارویی علی اکبر (ع) و امام حسین(ع)، رویارویی حضرت زینب(س) با برادر و سرانجام پایان آن نبرد نابرابر از قسمت‌های مهم مثنوی "گنجینه الاسرار" است که در قالب قطعات راز، سرخیل مستان، غریب آشنا، یک دل یک یار، سر حق، شوخ شیرین، راه عشق، نی‌نامه، گریه خون و وداع در این کنسرت به اجرا درآمد.

 

علاوه بر مثنوی سامانی، چند شعر از قیصر امین‌پور، غلامرضا کافی و علیرضا قزوه نیز در کنسرت "وداع" استفاده شده است.

هرچند آواز حسام‌الدین سراج در سومین سال پیاپی از اجرای این کنسرتِ آیینی دوستداران موسیقی ایرانی و علاقه‌مندان این خواننده خوب کشور را به برج میلاد کشانده بود؛ اما به جرات می‌توان گفت در تازه‌ترین اجرای این کنسرت، صدای وحید جلیلوند نیز یکه‌تازی می‌کرد؛ صداپیشه، بازیگر و مجری توانمندی که با صدای گرم و قدرتمند خود بخش اعظم منظومه گنجینـه الاسرار عمان سامانی را به صورت دکلمه قرائت کرد و با تسلطی که بر خوانش اشعار داشت جلوه تازه‌ای به این اجرا بخشیده بود. علی درویش نوری نوازنده عود و سعید فهیمی نوازنده نی نیز پرکارترین نوازندگان ارکستر بودند که در قسمت اعظم قطعات آوازی و دکلمه شده سراج و جلیلوند را همراهی می‌کردند.

علاوه بر تیمپانی، حضور سازهای کوبه‌ای سنتی چون دمام و سنج و دف حال و هوایی متناسب با این ایام به اجرا بخشیده بود که بار حماسی موسیقی را نیز بیشتر می‌کرد که در تناسب کامل با اشعار قرار داشت.

محمد میرزمانی آهنگساز و رهبر ارکستر که در اجراهای پیشین تنها با گروه سازهای زهی این کنسرت را به صحنه برده بود در این اجرا علاوه بر زهی‌ها از گروه سازهای بادی،کوبه‌ای، یک ارکستر ایرانی شامل کمانچه، نی، عود، سنتور و 5 دف‌نواز و یک گروه کر حدودا 20 نفره نیز بهره برده بود که شکوه و عظمت بیشتری به آن بخشید.

همایون رحیمیان کنسرت مایستر این اجرا نیز حدود یک ماه پیش در اجرای مشترکی دیگر به نام "شب عاشقان بیدل" در مقام آهنگساز و رهبر ارکستر در کنار حسام الدین سراج در همین سالن به صحنه رفته بود.

حاشیه‌ها

سازمان بازنشستگی شهرداری که بلیت‌های این کنسرت را یکجا خریداری و به اعضای این سازمان اهدا کرده بود، پیش از آغاز کنسرت طی مراسمی که با سخنرانی مدیرعامل سازمان، دکتر منتظرالمهدی و رییس هیات مدیره سازمان، مهندس محمدزاده، همراه بود، از کارت‌های آبی، نقره‌ای و طلایی ویژه بازنشستگان شهرداری رونمایی به عمل آورد. این کارت‌ها که به منظور ارائه خدمات رفاهی به بازنشستگان شهرداری و خانواده‌های آنان طراحی و تولید شده است، برای آن دسته از اعضای این سازمان صادر خواهد شد که در برنامه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و علمی حضور فعال دارند.

از نکات حاشیه‌ای این کنسرت یکی حضور تعداد بالای کودکان خردسالی بود که به همراه خانواده‌هایشان برای تماشای کنسرت به سالن آمده بودند و با سروصدا و رفت و آمدهای خود باعث ایجاد همهمه و بی‌نظمی در سالن شده بودند. اما جالب‌ترین صحنه حاشیه‌ای این برنامه حضور خبرنگار و فیلمبردار محترم صداوسیما بود که درست در میانه اجرای کنسرت با میکروفون و دوربین فیلمبرداری و یک نورافکن قوی در سالن تاریک می‌گشتند و با حاضران درباره کنسرت درحال اجرا نظرخواهی و مصاحبه می کردند!!

گزارش تصویری مرتبط