سرویس موسیقی هنرآنلاین: کامنت یکی از گروه‌های فعال در موسیقی راک است که این سال‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته و طرفداران بسیاری خصوصا در میان جوانان پیدا کرده است. سبک گروه موسیقی کامنت آلترناتیو راک است.

آشنایی کیان پورتراب و نیما رمضان در سال 86 به تشکیل گروه کامنت انجامید و بقیه اعضای گروه هم به تدریج به این دو اضافه شدند. آلبوم اول گروه با عنوان "میرم بالاتر" در سال ۱۳۸۸ منتشر شد. کیان پورتراب (خواننده و ترانه‌سرا)، نیما رمضان (گیتار الکتریک)، بردیا امیری (درامز)، اشکان آبرون (کیبورد) و آرین کشیشی (گیتار باس) اعضای گروه کامنت هستند که همگی از نوازندگان سرشناس و سطح بالای موسیقی کشور به شمار می‌روند. "دایره‌ها" نام آلبوم دوم گروه کامنت بود که همچنان در فضای غیررسمی منتشر می‌شد.

سرانجام در اردیبهشت ماه امسال اولین آلبوم رسمی گروه کامنت به نام "رفته از دست" منتشر شد که در واقع آلبوم سوم گروه است. مراسم رونمایی و کنسرت گروه کامنت که اردیبهشت‌ماه امسال در پردیس قلهک برگزار شد، با استقبال پرشوری مواجه شد و طی این کنسرت کامنتی‌ها به طرفداران‌شان قول دادند به همین زودی‌ها کنسرت دیگری در تهران داشته باشند. برگزاری کنسرت گروه کامنت در شهریورماه آینده بهانه گفتگویی با کیان پورتراب سرپرست و آهنگساز گروه کامنت شد که می‌خوانید:

ورود به حوزه فعالیت رسمی چه تاثیری روی فعالیت‌های گروه داشته است؟

این موضوع روی کیفیت کار ما تاثیر چندانی نداشته اما باعث شد گروه بتواند آلبومش را منتشر کند. این اتفاق خوبی بود که باعث شد کار گروه ما بیشتر شنیده شود.

بعد از 7 سال که از آغاز به کار گروه کامنت می‌گذرد، آیا شاهد تغییراتی در نحوه آهنگسازی‌های گروه خواهیم بود؟ مثلا اینکه آهنگسازی به صورت جمعی انجام شود.

تا اینجای کار آهنگسازی قطعات با من بوده اما بعد از چند سال همکاری با اعضا، از لحاظِ حسِ موسیقایی به جایی رسیدیم که می‌توانیم آهنگسازی را وارد کار گروهی کنیم. البته پیشتر هم قطعاتی داشتیم که ابتدا در گروه شکل گرفت و بعد من چیزهایی به آن اضافه کردم.

کلام در موسیقی راک چه ویژگی‌هایی دارد و چرا تا اینجای کار اشعار بیشتر کارها را خود شما شخصا سروده‌اید؟

این موسیقی (موسیقی راک) متعلق به ما نیست؛ بنابراین ما باید خودمان را با ضوابط حاکم بر آن تطبیق بدهیم. من در گذشته برای کلام قطعات سعی می‌کردم هجاهایی که در کلام انگلیسی هست را در فارسی پیدا کنم؛ اما این موضوع دیگر برای من حل شده و کلامِ کارها هویت مستقل خودش را پیدا کرده است. کلام اهمیت زیادی در کار یک گروه موسیقی دارد. به طور کلی وقتی یک گروه موسیقی تشکیل می‌شود، جدا از موسیقی، در واقع شما حرف‌های گروه‌تان را به کمک آن کلام بیان می‌کنید. کلام است که مشخص می‌کند شما چه کسی هستید و از چه چیزی حرف می‌زنید.

گروه کامنت از چه چیزی حرف می‌زند؟

حرف کامنت یک سری حرف‌های شخصی است که از زبان انسانی که توی اجتماع زندگی می‌کند بیان می‌شود. انسانی که می‌خواهد باورهای درونی‌اش را در زندگی بیرونی عرضه کند؛ شخصی که می‌خواهد از خودش دور نشود و فراموش نکند که باید با طبیعت ارتباط برقرار کند. انسانی که درباره تمام جریانات زندگی‌اش صحبت می‌کند؛ از امیدها و ناامیدی‌ها، از شادی‌ها و غم‌ها، از شکست‌‍ها و موفقیت‌هایش می‌گوید و هر فردی می‌تواند خودش را جای این آدم بگذارد و نظر بدهد. این موضوع در اسم گروه نیز نمود پیدا کرده. کامنت یعنی نظر دادن.

گروه کامنت جزو گروه‌هایی بوده که طی سال‌های اخیر با اقبال بسیار خوبی خصوصا در میان جوانان مواجه شده. به نظرتان کدام ویژگی‌ها در کامنت باعث این اقبال عمومی شده است؟

اعضای فعلی گروه کامنت که تقریبا از بدو تاسیس گروه با ما همراه بودند، سال‌هاست موسیقی استاندارد را دنبال می‌کنند تا به کیفیت مورد نظرشان که هم‌سطح کیفیت جهانی موسیقی است برسند؛ کسانی مثل اشکان آبرون و نیما رمضان که سعی کردند همگام با استانداردهای جهانی موسیقی حرکت کنند. این استاندارد بودن و به روز بودن و رعایت چارچوب‌های دنیا یکی از علل این استقبال مردم است. در کنار آن من فکر می‌کنم اشعار هم تاثیر مهمی در جذب مخاطب داشته باشند؛ چون در میان کارهای مختلفِ تولید شده در عرصه موسیقی کمتر کاری است که کلام درست و تازه در آن به کار رفته باشد. حس‌ها و حرف‌هایی که در آهنگ‌ها بوده واقعی بودند و مردم با آن ارتباط برقرار کردند. ما تاکنون به هیچ وجه بُعد تبلیغاتی نداشتیم و فقط صد درصد موسیقی ما بوده که طرفدارها را به سمت کار ما جلب کرده نه چیز دیگر.

وضعیت فعلی موسیقی راک و چشم‌انداز آینده آن را در کشور ایران چطور می‌بینید؟

به نظر من این روزها اسم موسیقی راک تبدیل به یک تیتر ترسناک شده است؛ درحالی که آنچه مهم است سبک موسیقی نیست، این مسیری است که شما باید طی کنید تا کارتان را به مخاطب عرضه کنید. نبودن ثبات در حوزه موسیقی و باز و بسته شده مکرر فضا گرچه برای ما عجیب است اما نهایتا ما امیدواریم موسیقی ما به ثباتی برسد که بتوانیم بمانیم و کار کنیم.

این روزها مشغول چه کاری در گروه هستید؟

یک سری کار به زبان انگلیسی هست که این روزها قصد داریم آن‌ها را در یک مجموعه جمع کنیم؛ یعنی فعلا یک سری اتود هست که آن‌ها را ضبط می‌کنیم تا بهترین‌های‌شان را در قالب یک آلبوم انگلیسی منتشر کنیم. همچنین به زودی یک تک‌آهنگ فارسی را منتشر خواهیم کرد.

آیا اشعار انگلیسی هم از خودتان خواهد بود؟

همین که یک ایده در زبان انگلیسی شکل بگیرد برای ما کافی است و به کمک بچه‌های گروه می‌توانیم کلام مورد نظرمان را از دل آن بیرون بکشیم. البته اینطور نبوده که اصراری روی تولید قطعه به زبان انگلیسی داشته باشیم اما چیزی بوده که مدت‌ها فکر ما را به خودش مشغول کرده بود و سعی کردیم آن را به عمل دربیاوریم.

بعد از کنسرت پردیس قلهک در اردیبهشت‌ماه آیا برنامه‌ای برای برگزاری کنسرت دارید؟

شرکت هامین گستر آریا به مدیریت آقای میرمحمدی این روزها پیگیر کارهای کنسرت هستند. ما امیدواریم این کنسرت در ماه آینده به روی صحنه برود.