سرویس موسیقی هنرآنلاین: حاتم عسگری درباره موسیقی رمضان گفت: ماه رمضان ماه میهمانی خدا است و در این ماه همه به عبادت پروردگار می‌پردازیم. در نتیجه موسیقی رمضان باید بیانگر بزرگی و عظمت پروردگار باشد‌.

این پژوهشگر و ردیف‌دان موسیقی آوازی در ادامه بیان کرد: موسیقی رمضان بیشتر جنبه آوازی دارد و در این نوع موسیقی کمتر از ساز استفاده می‌شود. البته امروزه بسیاری از موسیقی‌ها که در این ایام ساخته می‌شود جنبه مذهبی ندارد و در آن از همه نوع سازی استفاده می‌شود.

عسگری خاطرنشان کرد: البته در گذشته هم گاهی از ساز استفاده می‌کردند، اما بیشتر از سازهای نی، کرنا، دهل، نقاره استفاده می‌شد. همچنین همزمان با سحر و یا افطار چندین بار پشت سر هم نقاره می زدند تا اعلام کنند که وقت اذان است‌.

حاتم عسگری تاکید کرد: همه ما به وسیله موسیقی رمضان به درگاه خدا شکر می‌گویم و حتی این نوع موسیقی گاهی باعث راز و نیاز عمیق میان بندگان و پروردگار می‌شود و پیوند عمیقی میان بنده و پروردگار ایجاد می‌کند.

این پژوهشگر موسیقی در ادامه افزود: موسیقی رمضان باید جنبه مذهبی و عرفانی داشته باشد. البته ما هر نوع موسیقی که در این ایام اجرا می‌شود را نباید موسیقی رمضان بدانیم.

عسگری گفت: موسیقی رمضان در حال منسوخ شدن است. در نتیجه کارشناسان باید در این زمینه اقداماتی انجام دهند تا این نوع موسیقی دوباره جانی تازه بگیرد.

حاتم عسگری در ادامه خاطرنشان کرد: موسیقی رمضان در هر دستگاهی اجرا می‌شود، اما بهتر است بیشتر از دستگاه شور استفاده کنیم.