سرویس موسیقی هنرآنلاین: رضا مهدوی پژوهشگر و نوازنده سنتور درباره موسیقی رمضان به هنرآنلاین، گفت: موسیقی رمضان یکی از ریشه‌های موسیقی دینی و مذهبی ما است که اساس آن مربوط به روستاهاست، یعنی اینکه اگر ما موسیقی را به دو دسته روستایی و شهری تقسیم کنیم موسیقی رمضان در دسته موسیقی‌های روستایی قرار می‌گیرد.

مهدوی در ادامه بیان کرد: در گذشته هر کسی رمضان‌خوانی انجام نمی‌داد، زیرا فقط افرادی این کار را انجام می‌دادند که معتمد و پاکیزه بودند. همچنین این افراد باید مورد تایید مردم قرار می‌گرفتند، زیرا آن‌ها بشارت‌دهنده بودند.

این پژوهشگر افزود: هر کسی نمی‌تواند رمضان‌خوان باشد، زیرا این افراد باید با موسیقی دستگاهی و مقامی آشنا باشند و در کنار آن در عرفان هم زبان زد عام و خاص باشند.

این نوازنده خاطرنشان کرد: موسیقی رمضان کم‌کم از روستاها به شهرها آمد و همه تلاش کردند این فرهنگ را زنده نگه دارند که خوشبختانه تا حدودی این تلاش‌ها به نتیجه رسیده است، زیرا موسیقی و آداب و رسوم این ایام هنوز هم پابرجا است.

مهدوی در ادامه تاکید کرد: رمضان ماه بهار قرآن است و تولدی دوباره برای همه مسلمانان محسوب می‌شود، در نتیجه در این ایام از موسیقی‌های شاد استفاده می‌شود. البته در شب‌های قدر تمام موسیقی‌ها همراه با حزن و اندوه است، زیرا همه مسلمانان در این شب‌ها عزادار هستند.

این پژوهشگر در ادامه با اشاره به اینکه همه سعی می کنند موسیقی رمضان را گسترش دهند، گفت: متاسفانه موسیقی‌های امروز که با عنوان موسیقی رمضان از سریال‌ها پخش ‌می‌شود، رمضان‌خوانی نیست، زیرا بیشتر موسیقی پاپ یا موسیقی سنتی- کلاسیک است.

این نوازنده سنتور بیان کرد: رمضان‌خوانی باید عرفانی باشد و در این ایام موسیقی آوازی نسبت به موسیقی‌سازی حرف اول را می‌زند، زیرا ماه رمضان ماه ریزش گناهان است. در نتیجه در این ایام از ضرب‌آهنگ‌های خاص استفاده می‌شود.

مهدوی در پاسخ به این پرسش که آیا در موسیقی رمضان از ساز خاصی استفاده می‌شود، افزود: در گذشته بیشتر از سازهای کوبه‌ای، سرنا و کرنا استفاده می‌شد، اما امروز از همه سازها استفاده می‌شود.

این پژوهشگر در پایان گفت: به نظر من موسیقی رمضان باید در دستگاه‌های مختلف اجرا شود، زیرا متاسفانه ما در این نوع موسیقی هم دچار تکرار شدیم و جوانان هنرمند باید در تمامی گوشه‌ها این نوع موسیقی را آزمون و خطا کنند، زیرا دستگاه‌های ایرانی قابلیت‌های بالایی دارد.