فرج علیپور، خواننده، آهنگساز و نوازنده کمانچه در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین درباره نوروزخوانی در لرستان گفت: نوروزخوانی در لرستان زیاد مرسوم نیست اما بیشتر قطعاتی که خوانده می شود در وصف طبیعت و بشارت دهنده شادی و نشاط است.

این خواننده در ادامه افزود: در خرم آباد آداب و رسوم خاصی وجود دارد که مهم ترین آنها این است که یک نفر که عنوان "سرچوپی کیش" را دارد شروع به خواندن می کند و همه را به همراهی دعوت می کند که در نهایت بقیه افراد نیز با او در خواندن و رقص محلی همراه می شوند. یکی دیگر از مناسبتهای اقوام لر در نوروز خواندن شعر به صورت دسته جمعی است به گونه ای که همه با ریتم دست زدن شعرهایی را که بیشتر مضمون شادی دارد، را می خوانند.

علیپور در ادامه تاکید کرد: همچنین در ایام نوروز از سازهایی مانند کمانچه، تنبک، دهل، سرنا، تنبور بیشتر استفاده می شود و نوازندگان به کمک این سازها شادی را به مردم منتقل می کنند.

این خواننده در ادامه خاطرنشان کرد: بیشتر قطعات در این ایام در دستگاه ماهور است که برگرفته از موسیقی مقامی لرستان است، همچنین حاجی فیروز قبل از تحویل سال با تنبک می نوازند و مردم به شادی به او عیدی می دهند که مهم ترین این افراد " محمد تنبکی " بوده است.

فرج علیپور در پایان گفت: مهم ترین شعری که در نوروز توسط کودکان خوانده می شود " بزبز قندی " است که این شعر بعد از تحویل سال خوانده می شود و بزرگان به آنها عیدی می دهند.