امین الله رشیدی خواننده در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین درباره موسیقی نوروز گفت: جشن عید نوروز دارای آداب خاصی است که چند روز قبل و چندین روز بعد از تحویل سال نو به اجرا درمی‌آید. تنوع رسوم در نوروز بسیار زیاد است و گاهی مطابق سلیقهٔ افراد در زمان و مکان متفاوت، متنوع‌تر می‌شود.

این خواننده در ادامه افزود: آنچه از ادبیات ایران باستان به جا مانده، نشان می‌دهد، مراسم جشن نوروز وتحویل سال نو، در روزگاران کهن همراه با نواختن دف بوده و سرودهای خسروانی دوران ساسانیان به‌طور گروه‌نوازی با این ساز اجرا می‌شده است. همچنین برای اقوام ایرانی دشوار خواهد بود اگر مراسمی بدون موسیقی برگزار شود.

امین الله رشیدی در ادامه تاکید کرد: بنیاد نوروز بر اساس شادی و شادمانی است پس موسیقی‌اش نیز شاد و طرب‌انگیز است. موسیقی نوروز فقط شادی و پایکوبی نیست بلکه امید به فرداو حس پیشرفت در درونش موج می‌زند.از مهم‌ترین نغمات مربوط به عید نوروز، می‌توان به آهنگ لحظهٔ تحویل سال نو اشاره کرد که سالیان متمادی، رادیو و تلویزیون ایران آن را به همین مناسبت پخش می‌کند. این نغمه در فضای درآمد چهارگاه از ردیف دستگاهی شکل گرفته است و کلامی در بر ندارد.

این خواننده در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین در این آیین، عده‌ای از مردم و به‌ویژه جوانان به همراه نوازنده سرنا و دهل قبل از تحویل سال به دروازه شهر و ده خود می‌رفتند و پس از تحویل سال نو سرنا زنان ودهل‌کوبان برمی‌گشتند و به اصطلاح عید را با خود به شهر می‌آوردند. این رسم دیرین بیشتر در مناطق مرکزی ایران رایج بوده است.

امین الله رشیدی در ادامه گفت: همچنین در ایام نوروز از سازهایی مانند ویولن، نقاره، سرنا، دهل، کرنا و... استفده می شود، همچنین از مهم ترین قطعات ایام نوروز می توان به قطعه فروردین و رقص دلها اشاره کرد.