گروه موسیقی خبرگزاری «هنرآنلاین»: جشنواره موسیقی فجرِ سی و نهم، در این دوره از برگزاری خود، برنامه مفصل تری برای مخاطبان موسیقی پاپ تدارک دیده است. حضور 18 خواننده مطرح پاپ از محسن یگانه گرفته تا آرمین زارعی که امسال در جشنواره موسیقی فجر حضوری پررنگ دارند، از نکات قابل توجهاین دوره از جشنواره است اما مسئله مهمتر در خصوص بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر به سالن‌هایی مرتبط است که برای اجرا در نظر گرفته‌شده است. قرار گرفتن سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن در لیست سالن‌های اجرای امسال و کاهش قیمت بلیط های پاپ، این سؤال تعجب‌برانگیز را مطرح کرده  که چه شده است که بعداز این همه ‌سال اهالی مطرح پاپ در ایام جشنواره موسیقی فجر به جنوب شهر هجرت کرده‌اند؟

این مسئله در شرایطی رخ داده است که تا پیش از این هتل اسپینانس، سالن میلاد نمایشگاه بین المللی، برج میلاد و سالن‌های مجلل بالای شهر پذیرای خوانندگان پاپ و  مخاطبانشان بوده‌اند. حضوری که به دلیل فاصله‌گذاری جغرافیایی و قیمت نجومی بلیط ها اقشار محدودتری از طبقات مختلف در این کنسرت‌ها شرکت می‌کردند. تبعیض به‌ظاهر کم‌اهمیتی که در این دوره از جشنواره به آن توجه ویژه­ ای شده است و امسال سالن‌های برگزاری به‌خصوص در بخش پاپ گستره‌ای به‌اندازه شمال به جنوب تهران را در برمی‌گیرد.

نگاه به سیاست‌های برگزارکنندگان امسال جشنواره مبنی بر توسعه عدالت فرهنگی دولت سیزدهم،  نسبت به چرایی حضور خوانندگان پاپ در نقاط جنوبی‌تر تهران، پاسخ منطقی به این چرایی است.

در همین راستا امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد پیش از برگزاری جشنواره بر تحقق شعار عدالت فرهنگی در جشنواره موسیقی فجر سی و نهم تأکید کرده و گفته بود: «مهم‌ترین نکته‌ای که در حوزه تلاش دوستان بزرگوارم در دبیرخانه جشنواره موردتوجه قرارگرفته مسئله عدالت فرهنگی در این دوره از جشنواره است. ما تلاش کردیم به این کلیدواژه برسیم. تحقق عدالت فرهنگی در جشنواره موسیقی فجر ریشه در تعادل چینشی است که برای بخش‌های مختلف به نسبت وسعت جغرافیایی کشورمان در نظر گرفته‌شده است. شرایطی که در همه بخش‌ها و سالن‌های میزبان جشنواره موردتوجه بوده و می‌تواند معیاری برای تحقق عدالت فرهنگی باشد.»

نکته‌ای که وزیر فرهنگ هم بر آن تأکید داشته است و در حاشیه تماشای کنسرت ارکستر ملی ایران در جمع خبرنگاران بر آن صحه می‌گذارد و می‌گوید: «گسترش فضای فیزیکی سالن‌های اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری جزو برنامه‌های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این سیاست مهم ماست که شرایط خوبی را برای گسترش فعالیت‌ها در همه جای ایران ایجاد کنیم.»

بنا بر این گزارش در حقیقت، بی‌توجهی ادوار مختلف جشنواره موسیقی فجر به موضوع عدالت فرهنگی سبب شده است تا امروز این بسط جغرافیایی  در برگزاری جشنواره به تیتر اول برخی از خبرگزاری‌ها تبدیل شود؛ تیترهایی با این عنوان، «پای کنسرت پاپ به جنوب شهر باز شد». اتفاقی که بر مبنای عدالت اجتماعی می‌بایست خیلی سال‌ها قبل موردتوجه قرار می‌گرفت اما  نادیده گرفته شد و همین قدم‌های به‌ظاهر کوچک می‌تواند زمینه‌ساز تحولات وسیع‌تری  در رسیدن به عدالت اجتماعی باشد.

 دغدغه بسط عدالت در حوزه فرهنگ یعنی عادلانه یا ناعادلانه خواندن سیاست‌ها، توزیع کالاهای فرهنگی، عدالتی که الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت را به دنبال دارد.   اینکه گسترش محدوده جغرافیایی جشنواره موسیقی تا چه حد می‌تواند در پیشرفت فرهنگی و حتی در ابعاد کلان‌تر در پیوست با تحول اجتماعی و اقتصادی  مؤثر باشد،  فراتر از حساب‌ و کتاب‌های دم‌دستی و نگاه ظاهربینانه است و با همین قدم‌های کوتاه می‌تواند سرآغاز رسیدن به اصلی باشد که مبنای انقلاب اسلامی است و شاید تا به امروز کم‌توجه شده باشد.  

هانیه شجاعی زند