گروه موسیقی «هنرآنلاین»: سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر درحالی کار خود را آغاز کرد که در اولین روز خود میزبان، ارکستر ملی ایران بود. ارکستری به رهبری همایون رحیمیان و خوانندگی محمد معتمدی که در تالار وحدت به اجرا در آمد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد و محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ، رضا مهدوی دبیر جشنواره موسیقی فجر، علیرضا قزوه مدیر دفتر موسیقی و سرود و شعر سازمان صداوسیما، محمدمهدی نراقیان معاون رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به‌عنوان مهمان ویژه در این برنامه حضور داشتند.

کنسرتی که با حضور بیش از 70 نوازنده که شانه‌به‌شانه هم به رهبری اکستر همایون رحیمیان، نت‌ها را  در کنار هم به صدا در‌آوردند تا خالق یازده قطعه موسیقی باشند. قطعه‌هایی از اقصا نقاط ایران که روح شنوده را به سیاحتی معنوی دعوت می‌کند. از قطعه وای وای رشید خان سردار کل قوچان…تا قطعه بویر احمدی با ملودی محلی که نوای لری را می‌نوازد.

در حاشیه این کنسرت، رهبر ارکستر همایون رحیمیان در گفتگو با خبرنگار هنر­آنلاین در خصوص اهمیت جشنواره موسیقی فجر گفت: جشنواره فجر در نمایش و معرفی موسیقی ایران بسیار بااهمیت است چرا که فرصتی است تا موسیقی بومی و ملی ما بیشتر شنیده و دیده شود و یکی از مهم‌ترین اهداف من از حضور در این رویداد ملی توجه به موسیقی محلات و مناطق مختلف کشور است. در این اجرا دو کار محلی رشید خان و دختر بویر احمدی را داشته ایم که تنظیم آن ها هم برعهده خودم بوده است.

این رهبر ارکستر درباره قطعات اجراشده در ارکستر ملی جشنواره، توضیح داد: ما در این اجرا کارهایی جدیدی هم ارائه کردیم که برای اولین بار اجرا می‌شدند. قطعات محلی و قطعه تهران از کارهای جدید امشب بود که با همراهی ارکستر ملی ایران نواخته شد.

رحیمیان از دلایل حضورش در جشنواره گفت: من سال‌ها در عرصه موسیقی فعال هستم چه آن زمان که در بحبه جنگ می‌نواختم و چه امروز که رهبر ارکستر هستم. تنها انگیزه حضور من امروز در جشنواره پاسداشت و حفظ موسیقی اصیل و ناب ایرانی است.

 

اجرای ارکسترملی ایران به رهبری همایون رحیمیان در تالار وحدت

 

این هنرمند عرصه موسیقی در ارتباط با آینده موسیقی در ایران گفت: اگر موسیقی مسیر درستی را پیش بگیرد و پشتیبانی خوبی از آن صورت گیرد، آینده روشنی خواهد داشت اما در شرایط فعلی موسیقی اوضاع مناسب و خوبی ندارد و موسیقی تنها در سبک پاپ خلاصه می‌شود.

وی ادامه داد: امروز رادیو و تلویزیون همه موسیقی خود را در سبک پاپ خلاصه کرده است این در حالی است که درگذشته زمانی که مدیریت موسیقی رادیو و تلویزیون بر عهده من بود ، تلاش می‌کردم تا از همه سبک‌های موسیقی به‌خصوص موسیقی محلی حمایت کنم.

رهبر ارکستر ملی ایران با تأکید بر عدم تنوع سبک‌های موسیقی  در رسانه‌های ملی بیان کرد: من از سال 56 در مدیریت  تلویزیون فعال بوده ام. در دوره‌ای که من مسئولیت داشتم، تلاش می‌کردیم تا از رسانه ملی از همه سبک‌های موسیقی از کلاسیک، پاپ، محلی حمایت می کردیم اما آنچه امروز از تلویزیون و رادیو شنیده می‌شود، موسیقی پاپ است.

رحیمیان در ادامه افزود: من مخالف با موسیقی پاپ نیستم، اما آنچه امروز با عنوان موسیقی پاپ در حال دست‌به‌دست شدن است در محتوا ضعیف و بی‌ارزش‌اند. در شرایط امروز توجه صرف به موسیقی پاپ سبب شده تا موسیقی سنتی ایرانی کم‌رنگ شود و گوش شنوده، کم‌کم به موسیقی پاپ عادت می‌کند و نسبت به موسیقی بومی ایرانی، تمایل و کششی ندارد.

وی با تأکید بر اینکه برخی معتقدند که موسیقی پاپ جذابیت‌های خودش را دارد، گفت: درست است که موسیقی پاپ جذابیت‌های خودش را دارد اما اینکه مدیران موسیقی در رادیو و تلویزیون مدام بر این سبک اصرار داشته باشند، سبب می‌شود کم‌کم ذائقه مخاطب هم‌تغییر کند و تنها به سمت موسیقی پاپ گرایش داشته باشد.

همایون رحیمیان در اولین شب سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر رهبری ارکستر ملی ایران را بر عهده داشت که یازده قطعه را رهبری کرد. اجرایی که در برخی از قطعات همراهی محمد معتمدی و گروه کر را هم به همراه داشته است. ازجمله قطعات اجراشده در این شب به‌قرار زیر است.

قطعات «تهران» به آهنگسازی و تنظیم همایون رحیمیان و همراهی گروه کر، «کویر» به آهنگسازی محمد معتمدی و تنظیم افشین عزیزی، «ناله شبگیر» اثر پرویز یاحقی به تنظیم امیرحسین طایی، قطعه محلی «بویر احمدی» با تنظیم همایون رحیمیان و همراهی گروه کر، «پیروزی» به آهنگسازی و تنظیم همایون رحیمیان و همراهی گروه کر، «روشنی روی تو» به تنظیم امیر حسین طایی، «آسمان خدا» به آهنگسازی مجید وفادار و تنظیم سیامک بهبهانی، قطعه محلی «رشید خان» با تنظیم همایون رحیمیان و همراهی گروه کر، «سوگند» اثر بابک افشار، «تکیه‌گه خیال» به آهنگسازی امیر فرشید رحیمیان و تنظیم همایون رحیمیان و «ای ایران» اثر روح‌الله خالقی با تنظیم گلنوش خالقی با همراهی گروه کر، در این کنسرت اجرا شدند.