به گزارش هنرآنلاین، کارگاه آموزشی «بداهه پردازی در موسیقی دستگاهی ایران» با هدایت استاد داریوش طلایی ردیف‌دان و نوازنده پیشکسوت تار و سه‌تار به همت انجمن موسیقی ایران و همکاری بنیاد رودکی طی روزهای ۱۴ و ۱۵ دی ماه در تالار رودکی برگزار شد به مبحث بداهه پردازی و چگونگی فراگیری این مهارت پرداخته شد.

این کارگاه برای علاقه‌مندان به دو صورت فعال و غیرفعال برگزار شد و هنرجویان فعال طی فراخوان اطلاع رسانی‌شده، با ارسال ویدیو مورد گزینش قرار گرفته و در طول کارگاه به روی صحنه رفته و به صورت عملی مضامین مطرح شده را اجرا کردند.

1

استاد طلایی در ابتدای هر بخش از این کارگاه مباحثی پیرامون تاریخ بداهه‌پردازی در موسیقی ایران و ویژگی‌های مهم در شکل‌گیری این مهارت را مطرح کرده و سپس از هنرجویان فعال خواست تا به اجرای قطعات ضربی و آوازی به بسط و گسترش آن با خلاقیت مبتنی بر ردیف همت گمارند.

این نوازند ه پیشکسوت تار و سه‌تار علاوه بر توضیح برای رفع ایرادات هنرجویان در صدادهی ساز و لحن شخصی در نوازندگی در بخش پرسش و پاسخ به سوالات ایشان پاسخ داد.

چگونگی تمرکز و نگاه عمیق به ردیف و نوع الهام گرفتن از آن و نیز مسیر آموزشی صحیح و جهت دهی به معلومات در راستای خلق بداهه از مهمترین پرسش‌های مطرح شده بود.