به گزارش گروه موسیقی هنرآنلاین: انتشار موزیک ویدیوی جدید ساسان حیدری یا همان ساسی مانکن دوباره موجی از انتقادات را نسبت به موسیقی زرد و جامه‌درانه او به راه انداخت. ساسی مانکن در سال‌های اخیر به ظاهر کم‌کار بوده و با سالی یک موزیک ویدیو خود را مطرح می‌کند. این بار هم پس از دو سال با یک موزیک ویدیوی جدید، در فضای مجازی جنجال به پا کرده است. اما در واقع پشت این کم‌کاری‌های او تیمی است که با فکر و به کارگیری انواع تبلیغات گسترده و تکنیک‌های جذب مخاطب، به هر قیمتی به دنبال این هستند که همان یک اثر او به دست خانواده‌های بیشتری برسد و اثر مخرب خود را به جا بگذارد. ساسی مانکن می‌گوید آثارش مناسب کودکان نیست اما فضای چند اثر اخیرش که در فضای مجازی موج به راه انداخت کاملا کودکانه بود. استفاده از المان‌های کودکانه، فضاهای بازی و برنامه‌های کودک، رنگ‌های شاد و کودکانه، کلمات رکیک و سخیف ولی ساده و کوچه بازاری و... همه مویدی بر این موضوع هستند که اتفاقا جامعه هدف او گروه کودک و نوجوان است. این نکته‌ای است که حتی رسانه‌های فارسی زبان مانند BBCفارسی هم نتوانستند آن را کتمان کنند و به اصطلاح ماستمالی‌اش کنند و مجبور شدند به آن اذعان کنند. BBCفارسی در بخشی از گزارش خود راجع به این موزیک ویدیو نوشته است: « بخشی از انتقادها متوجه متن ترانه است. متن ترانه نسبت به کار‌های قبلی ساسی به نوعی بی‌پرواتر شده و تکیه کلام‌های کوچه و بازاری را به کار می‌برد که بالای سن هجده سال است و مناسب کودکان نیست و خواننده نیز پیشاپیش دراین‌باره هشدار داده است. البته ویدئوهای منتشره در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که کودکان نیز همچون گذشته، ترانه را می‌خوانند و حتی والدین نیز در کنار آنها با خوشحالی، در تهیه فیلم و ویدئو مشارکت دارند و انگار برای شنیدن موسیقی هیچ محدودیت سنی قائل نیستند.» این رسانه هم اعتراف کرده که علیرغم گفته‌های این خواننده، جامعه هدف موزیک ویدیوی برادران لیلا کودکان و نوجوانان هستند.

ساسان حیدری می‌گوید آثارش متعلق به رده سنی کودکان نیست و +18 سال است. او در ویدیویی که برای تبلیغ کار جدیدش منتشر کرده با طعنه و کنایه اعلام می‌‌کند این اثر مناسب سنین زیر هجده سال نیست و اگر می‌خواهید بچه‌هایتان از راه به در نشوند، اجازه ندهید آن را بشنوند! لحن تمسخرآمیز او بیشتر نوجوان‌ها را تحریک می‌کند که برای اینکه بچه مثبت خطاب نشوند، حتما موزیک ویدیوی او را تماشا کنند و آهنگش را در تلفن همراه خود ذخیره کنند و در جمع‌های خودشان آن را بخوانند. در روزگاری که هر کودک و نوجوانی با چند کلیک به انواع محتواها دسترسی دارد، خیلی از خانواده‌ها آموزش‌های لازم مراقبت از کودکان در فضای مجازی را ندیده‌اند و فیلترشکن‌ها در همه تلفن‌های همراه خودنمایی می‌کنند، تماشای امثال این موزیک ویدیو و محتواهای مشابه کار سختی نیست.

ساسی مانکن هر سال با موجی که با آهنگ‌های مبتذل و سخیف خود می‌آفریند زنگ خطر را در گوش مسئولان فرهنگی و خانواده‌ها به صدا درمی‌آورد. اما در این بین لازم است رجوع کنیم به آنچه خودمان در طول سال به عنوان محتوای کودک و نوجوان تولید می‌کنیم. برنامه‌های کودکی که محل تکه انداختن‌های سیاسی یا نقد به گرانی و... شده بود و به مسائلی اشاره می‌کردند که چندان به کودکان ربطی نداشت. این موارد به علاوه استفاده از تکه کلام‌های فضای مجازی و فیلم و صوت‌های وایرال شده در آن برنامه‌ها نشان می‌داد هیچ مطالعه و روانشناسی کودک و نوجوانی پشت این برنامه‌سازی‌ها نبود. از طرفی تعطیل کردن برندهای معروف برنامه‌های کودک به جای اصلاحاتی که لازم داشتند، به این ضعف در تولید محتوای مخصوص کودک و نوجوان دامن زد. در گوشه دیگر فیلم‌های سینمایی کودک که برای جذاب شدن یا فروش بیشتر حامل محتواهای بزرگسالانه بودند. از طرفی سینماگران معتقدند اگر چنین محتواهایی در فیلم‌ها به کار نرود، خانواده‌ها فرزندانشان را برای تماشا به سینما نمی‌آورند. آن‌ها به دنبال تماشای اثری هستند که خودشان خوششان بیاید و فقط برچسب کار کودک داشته باشد.

در زمینه‌های دیگر مانند سرودها، انیمیشن‌ها و حتی شبکه‌های مختص کودک و نوجوان هم اگرچه قدم‌هایی برداشته شده ولی هنوز جای کار دارد.

خوب است تا گرم نقد و انتقادات به آثار سخیف هستیم و از خانواده‌ها تا هنرمندان و مسئولان نگران آثار مخرب این محتواها بر روان کودک و نوجوان شده‌ایم، به این مسئله هم فکر کنیم و چاره جدی‌تری بیندیشیم.