خبرگزاری هنرآنلاین: نشست خبری نخستین دوره جایزه ملی آموزش هنر و نخستین نمایشگاه کتاب‌های تخصصی آموزش هنر صبح امروز با حضور محمد حسین اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری در محل کنفرانس‌های دفتر موسیقی برگزار شد.

اسماعیلی در ابتدای این نشست اظهار کرد: آموزش به عنوان زیرساخت فرهنگ و هنر دارای اهمیت بسیار ویژه‌ای است. توفیق ما در عرصه فرهنگ هنر مستلزم آموزش درست و اصولی است. چنانچه امروزه شاهدیم بسیاری از مشاهیر و بزرگان عرصه هنر از یک فرآیند آموزشی درست و اصولی متبلور شده‌اند.

او با بیان اینکه آموزش در دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دو منظر در نظر گرفته شده است، گفت: در نخستین نگاه آموزش‌های هنری برای ارتقای سواد جامعه با فعالیت آموزشگاه‌های هنری یا طرح‌های آموزش هنر برای همه را در نظر داریم و در بخشی دیگر حوزه‌های تخصصی و نخبگانی برای افزایش مهارت هنرمندان و هنرجویان در حوزه‌های مختلف را در نظر گرفتیم که هنرستان‌های زیبا نیز در این زمره هستند.

اسماعیلی به دو بخش رسمی و غیررسمی آموزش‌ها اشاره کرد و گفت: ما درحال حاضر ۶۳هنرستان هنر‌های زیبا که دارای مجوز هستند داریم، ۸ هزار هنرجو هم در این مراکز مشغول تعلیم هستند. در بخش مراکز مهارتی هم ۱۲۰۰مرکز داریم که هر سال ۳دوره آزمون برگزار و ۴۰هزار نفر در این دوره‌ها شرکت و در صورت قبولی دیپلم مهارتی می‌گیرند.

نشست خبری جایزه ملی آموزش هنر«سرو ایرانی»

وی عنوان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم نگاه توسعه‌ای به حوزه هنری دارد که شاهد ارتقاء خوبی در زمینه‌های مختلف در بخش هنر هستیم. یکی از اضلاع مهم در آموزش هنر، معلمان آن هستند که با عنوان هنرآموز از آن‌ها یاد می‌شود و در بخش‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند.

او با تاکید بر نقش معلم‌های هنر در ارتقای آموزش‌ گفت: توجه به جایگاه معلمان هنری یکی از رویکردهایی بود که موجب طراحی نشان ملی آموزش هنر شد. در همین راستا دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنری با هدف تکریم مقام معلم جایزه ملی آموزش هنر تحت عنوان «نشان سرو ایرانی» را برنامه‌ریزی و طراحی کرد. این نشان قرار است هرساله به معلمان، اساتید و مفاخر حوزه هنر اهدا شود.

وی با اشاره به شاخص‌های ارزیابی این رویداد خاطرنشان کرد: شاخص‌های علمی، شاخص‌های تخصصی و عملکردی، شرایط و مولفه‌های اخلاقی از جمله شاخص ارزیابی هستند. در ستاد مرکزی این شاخص‌ها مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت از کسانی که شایسته دریافت این نشان هستند تقدیر می‌شود.

اسماعیلی یادآور شد: در اختتامیه از ۳ هنرآموز برتر و ۱ مدیر برتر هنرستان‌ها تقدیر می‌شود. همچین از ۲ مدیر و ۱ هنرآموز شایسته تقدیر خواهد شد. در این رویداد ۶ نفر از مفاخر آموزش هنر مورد تجلیل قرار خواهند گرفت و اختتامیه این رویداد اول آذرماه با حضور وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن رودکی برگزار خواهد شد.

اسماعیلی اعضای هئیت انتخاب آثار این دوره را سودابه صالحی، حسین میثمی، رامتین شهبازی و محمدحسین ناصربخت اعلام و اظهار کرد: «نشان سرو ایرانی» در دومین دوره بخش وسیع‌تری از مترتبین حوزه آموزش‌های هنری را مورد پوشش قرار خواهد داد. چنانچه در نظر داریم تا در رویداد سال آینده سایر مراکز آموزش هنر را نیز تحت پوشش قرار دهیم. 

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری گفت: طراح و سازنده «نشان سرو ایرانی» کیانوش غریب‌پور از هنرمندان ارزنده تجسمی است که پوستر این رویداد را نیز طراحی کرده است. 

نشست خبری جایزه ملی آموزش هنر«سرو ایرانی»

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: ما یک رویداد دیگر هم به مناسبت هفته کتاب طراحی کرده‌ایم، این برنامه تحت عنوان نمایشگاهی با رویکرد آموزش هنر برای کتاب‌های تخصصی آموزش هنر خواهد بود که از روز شنبه بیست و هفتم آبان‌ماه در محل تالار وحدت برپا خواهد شد. بخشی از این نمایشگاه مروری بر آثار آموزش هنر و دوم هم تازه‌های نشر کتب آموزش هنر است که ۱۲ ناشر فعال در این عرصه حضور پیدا می‌کنند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش‌های هنری درباره نخستین نمایشگاه کتاب‌های تخصصی آموزش هنر گفت: نمایشگاه کتاب‌های تخصصی آموزش هنر از ۲۷ آبان در لابی تالار وحدت در دو بخش مروری بر کتب آموزش هنر و تازه‌های نشر کتب آموزش هنر با حضور ۱۲ ناشر برگزار خواهد شد.

نشست خبری جایزه ملی آموزش هنر«سرو ایرانی»

 

در ادامه این نشست ارشد عین‌الهی رئیس شرکت تعاونی ناشران گفت: زمانی که پیشنهاد برگزاری این نمایشگاه شد، بسیار استقبال کردیم و این اتفاق را مسئله‌ای مبارک می‌دانیم و امیدواریم در سال‌های آینده هم تداوم داشته باشد. بیش از ۱۲ هزار عنوان کتاب در این نمایشگاه وجود دارد و ناشران تخفیف‌های حداقل ۱۰ درصدی بر روی کتاب‌ها گذاشته اند.

در پایان این نشست خبری، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری به همراه ارشد عین‌الهی رئیس شرکت تعاونی ناشران از نشان سرو ایرانی و دو پوستر نخستین دوره جایزه ملی آموزش هنر و نخستین نمایشگاه کتاب‌های تخصصی آموزش هنر رونمایی کردند.