گروه موسیقی هنرآنلاین: در این گزارش، گزیده‌ای از مطالب منتشرشده در صفحه موسیقی در این هفته را مرور می‌کنیم:

جلسه شورای هماهنگی جشنواره نواحی

جلسه شورای هماهنگی چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با حضور مجازی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد برگزار شد.

در این جلسه پس از  انتخاب استان کرمان به عنوان محل برگزاری چهاردمین جشنواره موسیقی نواحی، موضوع‌هایی نظیر وارد شدن به فضای اجرایی جشنواره، هماهنگی و تعامل در اطلاع‌رسانی و انسجام در فعالیت‌های روابط عمومی، استفاده از ظرفیت‌های استانی و تقسیم کار بین برگزارکنندگان استان کرمان و مسئولان جشنواره در تهران مطرح شد.

همچنین در این نشست مجازی، درباره برگزاری  جلسه مشترک معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران استان کرمان و نیز تهیه کاربرگ برنامه‌ها و هزینه‌های جشنواره موسیقی نواحی بحث و گفت‌وگو شد.

واکسیناسیون هنرمندان پیشکسوت

هنرمندان پیشکسوت عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت دوز اول واکسن کرونا را دریافت کردند. هنرمندان بالای 75 سال که عضو موسسه هستند،  با همکاری مرکز بهداشت شمال تهران وابسته به دانشگاه شهید بهشتی  سه شنبه 28 اردیبهشت‌ماه، در محل موسسه انجام‌شد.

تمام دستورالعمل‌های بهداشتی در این مرکز، زیر نظر پزشک معتمد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رعایت و انجام شد. هم‌چنین هنرمندان عضو موسسه بر اساس نوبتی که به آن‌ها اعلام شده بود،توانستند  به مؤسسه هنرمندان پیشکسوت مراجعه کرده و واکسینه شوند.

پادکست جدید رامین بهنا

رامین بهنا به زودی دو پادکست درباره شناخت موسیقی و موسیقی تلفیقی منتشر می‌کند. رامین بهنا، آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی «بهنا» گفت: هم اکنون در تدارک و برنامه ریزی برای آماده ساختن دو پادکست هستم که این دو پادکست به زودی منتشر می شود.

این آهنگساز در ادامه بیان کرد: یکی از این پادکست ها درباره موسیقی تلفیقی است که این پادکست از سوی زنگ ریکورد منتشر می شود و در این پادکست درباره این نوع موسیقی، چه نوع موسیقی را تلفیقی می گوییم، چه ژانرهایی دارد، معرفی این نوع موسیقی، ویژگی های موسیقی تلفیقی در جهان و ایران و... صحبت می کنم که نمونه های هر کدام از آنها هم برای شناخت بهتر مخاطب درون پادکست قرار داده می شود.

صدور 90 مجوز موسیقی در هفته دوم اردیبهشت

دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته دوم اردیبهشت مجوز ۷۸ تک‌آهنگ و ۱۲ آلبوم را صادر کرد. آلبوم "ای عشق" به آهنگسازی پیمان خازنی و خوانندگی حسام‌الدین احدی، "دلستان" به آهنگسازی و خوانندگی فرهاد خالصی و "آوای کهن کاسیت" به آهنگسازی همایون پشتدار و خوانندگی نصرالله جمشیدی‌پور از جمله آلبوم‌هایی هستند که در هفته دوم اردیبهشت ماه مجوز انتشار گرفتند.

آلبوم "شلاله" از قطعات فولکلور اصیل آذربایجانی که توسط سیاوش حیدری تنظیم و توسط جواد علوی نصب اردبیلی بازخوانی شده و آلبوم "دیاری" از آثار موسیقی مازندرانی نیز دیگر آلبوم‌هایی هستند که مجوز آن‌ها در هفته دوم اردیبهشت ماه صادر شده است.

گام سوم تار با قمصری

علی قمصری در سومین گام از پروژه «تار ایرانی» به کاشان رفت تا در میان معماریِ خانه‌های قدیمیِ این شهر، چهارمضرابی را در «سه‌گاه» بنوازد. پروژه «تار ایرانی» به همت و ایده علی قمصری با محوریت تارنوازی طراحی شده است. قمصری در این پروژه قصد دارد به استان‌های مختلف ایران سفر کند و در هر کدام از این سفرها در یکی از مکان‌های تاریخیِ کشورمان به تارنوازی می‌پردازد.

حاصل هر کدام از این سفرها و اجراها به صورت تصویری ضبط و منتشر می‌شود. تاکنون دو ویدئو از این اجراها منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان به موسیقی قرار گرفته است.

جایزه یک میلیارد تومانی «بندبازی»

دست‌اندرکاران مسابقه موسیقی «بندبازی» که به معرفی و رقابت گروه‌های موسیقی جوان اختصاص دارد، پس از استقبال از فراخوان این برنامه و پایان زمان فراخوان، جایزه یک میلیارد تومانی را برای گروه موسیقی برگزیده در نظر گرفتند.

پس از معرفی هیات داوران مسابقه موسیقی «بندبازی» و انتشار فراخوان این برنامه، استقبال جالب توجهی از آن شد و تعداد زیادی از گروه‌های موسیقی سراسر کشور برای حضور در این مسابقه ویدئوهای خود را ارسال کردند. حال و پس از اتمام زمان فراخوان و با توجه به استقبال ویژه از سوی گروه‌های موسیقی برای شرکت در این مسابقه، برگزارکنندگان «بندبازی» در بیانیه‌ای رسمی، از جایزه یک میلیارد تومانی برای گروه برگزیده این مسابقه خبر دادند.

معرفی دبیر جشنواره موسیقی فجر

حسن ریاحی با تایید شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی فجر و حکم معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر دسی و هفتمین دوره جشنواره موسیقی فجر شد.

در حکم سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حسن ریاحی آمده است: نظر به حسن سوابق و تجربیات ارزشمند جنابعالی و تایید اعضای محترم شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی فجر، به موجب این حکم به عنوان دبیر سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر منصوب می شوید