کیخسرو پورناظری سرپرست گروه موسیقی "شمس" در گفتگو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین گفت: موسیقی خاصی که بشود از آن تحت عنوان موسیقی ماه رمضان یاد کرد نداریم و معتقدم هر نوع موسیقی معنوی و عرفانی را می‌توان به این ماه منتسب دانست.

این ردیف‌دان موسیقی ادامه داد: موسیقی با محتوای معنوی و عرفانی در این ماه بیشتر شنیده می‌شود. همچنین موسیقی‌ که نسبت به انواع دیگر موسیقی درونگراتر باشد و به درون و روحیات و معنویات بپردازد را می‌توان جزو موسیقی این ماه دانست.

وی افزود: آنچه از آن به عنوان موسیقی رمضان یاد می‌شود بیش از هر چیز دعاها، سحوری‌ها و نیایش‌ها بوده است؛ مثلا سحوری‌ها بدین گونه بوده که در سحر و برای بیدار شدن مردم برپایی را با نواختن طبل اعلام می‎کردند. این یکی از آداب رمضان است که تا چند سال گذشته باقی مانده بود و کم کم از یادها رفت.

این هنرمند تاکید کرد: در شرایطی که رسانه‌ها در جوامع حرف اول را می‌زنند و تکنولوژی بیداد می‌کند، می‌توان با بهره‌گیری از موسیقی عرفانی و موسیقی سنتی، موسیقی خاصی برای این ماه عزیز ساخت. کما اینکه آهنگ‌هایی از اشعار مولانا، حافظ و دیگر عرفا در دسترس است که بی مناسبت با چنین مناسبتی نیست.

این نوازنده تار در پایان گفت: اگر کسی بخواهد برای چنین ماهی موسیقی بسازد می تواند دست به چنین اقدام مهمی بزند؛ چه بسا که حضور تکنولوژی بتواند کمک شایان توجهی به این عرصه کند و موسیقی این ماه ساخته و فراگیر شود.