سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست رسانه‌ای دومین جشنواره موسیقی دانشگاهی صبا روز چهارشنبه بیست و دوم آبان‌ماه و با حضور حضور پوریا رمضانیان (دبیر هنری جشنواره)، محمدرضا تفضلی (مشاور هنری جشنواره)، محمدرضا آزاده‌فرد (معاون پژوهشی جشنواره) و محمدهادی مجیدی (دبیر اجرایی جشنواره) و جمعی از اصحاب رسانه در پردیس باغ ملی دانشگاه هنر تهران برگزار شد.

در ابتدای مراسم یادداشتی از سوی حمید عسکری (ریاست دانشگاه هنر) قرائت شد، سپس پوریا رمضانیان ضمن خوشامدگویی به اصحاب رسانه دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: بسیار مفتخرم که در نشست رسانه‌ای دومین جشنواره موسیقی دانشگاهی صبا حضور دارم. در ابتدا باید بگویم که جشنواره موسیقی صبا یک جشنواره دانشجویی است اما سعی می‌کنیم آن را از شکل دانشجویی خود خارج کنیم تا در فضای حرفه‌ای موسیقی کشور فعال‌تر باشیم. ما امسال همانند دوره گذشته در 4 رشته پژوهش، آهنگسازی، موسیقی کلاسیک و موسیقی ایرانی به فعالیت خود در این جشنواره ادامه خواهیم داد. همچنین امسال دومین جایزه استاد احمد پژمان را در حین برگزاری بخش‌های دیگر جشنواره برگزار خواهیم کرد. در بخش جنبی جشنواره نیز کارگاه‌های آموزشی را با حضور هنرمندان اتریشی، ایرانی و ارمنستانی برگزار خواهیم کرد که در طول جشنواره در کنار ما خواهند بود.

وی ادامه داد: از آنجا که دانشکده موسیقی ما در کرج است، به همین دلیل بخش مرور آثار استاد محمدرضا درویشی را خواهیم داشت که در این شهر برگزار می‌شود. در بخش کنسرت‌ها نیز  برنامه‌های ما در تالار رودکی، تالار وحدت، عمارت رو به رو و تالار اندیشه حوزه هنری برگزار خواهد شد.

رمضانیان تصریح کرد: از زمانی که دبیری جشنواره را پذیرفتم، آماده انجام هر مسئولیتی بودم و قطعا بر این مسئله واقف هستم که جشنواره موسیقی دانشگاهی صبا با مشکلاتی رو به رو است و بودجه‌ای که برای برگزاری این دوره از جشنواره برای ما در نظر گرفته شده است، تنها در حدود 25 میلیون تومان است اما خوشبختانه با حمایت‌های بنیاد رودکی و همچنین اسپانسر این دوره از جشنواره که کمپانی آبسال است، مبلغ بودجه ما افزایش پیدا کرد. اما با جلساتی که با جناب آقای محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد برگزار کردیم، قرار بر این شد که یک بخش جداگانه‌ای را برای جشنواره موسیقی دانشجویی صبا در جشنواره موسیقی فجر در نظر بگیرند.

دبیر دومین جشنواره موسیقی دانشگاهی صبا در پایان صحبت‌های خود گفت: خوشبختانه امسال با حمایت بنیاد رودکی، دفتر موسیقی وزارت ارشاد و همچنین موسسه توسعه هنرهای معاصر، شرایطی را فراهم کردیم که گروه‌های شرکت‌کننده از فضای بهتر و با کیفیت‌تری برای اجرای آثارشان برخوردار باشند. همچنین در این دوره نخستین هم‌کاری رسمی دانشگاه هنر با بنیاد رودکی شکل گرفت که این امر منجر به برگزاری شب یادبود استاد مشکاتیان با حضور ارکستر ملی شده‌ است که وظیفه‌ خود می‌دانیم در این خصوص از بنیاد رودکی سپاسگزاری کنم.

در بخش دیگری از این نشست، محمدهادی مجیدی دبیر اجرایی جشنواره موسیقی دانشجویی صبا نیز دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: بنیاد رودکی و ارکستر ملی برای برگزاری مراسم یادبود استاد پرویز مشکاتیان در آیین اختتامیه جشنواره همکاری کرده است که این موضوع یکی از اقدامات مهمی است که در راستای برگزاری جشنواره موسیقی دانشجویی صبا انجام گرفته است که جزئیات آن به زودی اعلام خواهد شد و فکر می‌کنم این اجرا اولین همکاری ستاد جشنواره در حوزه موسیقی حرفه‌ای است که می‌تواند دربرگیرنده اتفاقات خوبی باشد.

وی افزود: همانطور که مستحضر هستید، برای برگزاری چنین جشنواره‌هایی مشکلات و موانع عجیبی پیش روی ما است اما با این اوصاف سعی کردیم تا جشنواره را با تمام کمبود امکانات برگزار کنیم. اینطور نیست که حمایت‌های مالی وجود نداشته باشد اما به هر حال این جشنواره در دوره اول با حمایت مؤسسه فرهنگی و هنری راد نواندیش برگزار شد و اعتقاد داریم به هرحال باید از این رویدادها حمایت‌های بیشتری شود.

سپس محمدرضا تفضلی مشاور هنری جشنواره در سخنانی کوتاه خاطرنشان کردند: یکی دیگر از برنامه‌های این جشنواره، تجلیل از استاد محمدرضا درویشی است که ما در این دوره از جشنواره برنامه‌ریزی‌های لازم را در این زمینه انجام داده‌ایم چراکه معتقد هستیم پاسداشت بزرگان موسیقی ایران باید در زمان حیات آن‌ها صورت گیرد.

در پایان این نشست محمدرضا آزاده‌فرد معاون پژوهشی دانشگاه هنر و مدرس دانشگاه نیز دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: بنده این سعادت را داشتم که در بخش پژوهشی این جشنواره حضور داشته باشم و بسیار خوشحالم که در این دوره از جشنواره بخش پژوهشی، بسیار پررنگ‌تر از دوره‌های گذشته است. این جشنواره شرایطی را فراهم می‌کند که گروه‌های موسیقی در حوزه دانشگاهی و دانشجویی به فعالیت خود ادامه دهند. از نظر ما بخش پژوهشی جشنواره و انرژی‌ای که برای این حوزه گذاشته شده، با این امیدواری بوده که این رویداد محلی برای حضور دانشجویان جهت عرضه آثار موسیقایی باشد.

دومین جشنواره موسیقی دانشجویی صبا با میزبانی دانشگاه هنر از تاریخ 1 تا 9 آذرماه برگزار خواهد شد.