جهانگیر نصر اشرفی در گفتگو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین گفت: موسیقی خاص به ویژه دعاها و نیایش ها در ماه مبارک رمضان از دیر باز وجود داشته است و ماه رمضان همیشه با موسیقی عرفانی و مذهبی همراه بوده است.

وی در ادامه تاکید کرد: دعاهای ویژه این ماه در سحری‌ها و افطاری‌ها، دعای ندبه، سفره، سحرخوانی‌ها، شطحیات و ... بوده که همگی مبنی بر موسیقی ردیفی ایران شکل گرفته‌اند و به ماه رمضان اختصاص داشته است.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه موسیقی ماه رمضان سنتی است و از گذشته وجود داشته است، خاطر نشان کرد: اختصاصی‌ترین بخش موسیقی رمضان مربوط به دعاهای خاص افطار و سحر است. همچنین مجموعه‌ موسیقی که در ماه رمضان بر اساس ردیف موسیقی شکل گرفته است همیشه بر سر زبان‌ها بوده‌ و توسط مردم اجرا می‌شده است.

این محقق موسیقی در ادامه گفت: آنچه امروزه مشهود است این است که این انواع موسیقی کم کم رو به فراموشی می‌رود و این امر در واقع در کشورهای توسعه یافته از جمله ایران اجتناب ناپذیر است؛ البته به جای این فراموش شده‌ها فرهنگ و هنر دیگری جایگزین می‌شود اما واقعیت این است که چنین چیزی جزو دینامیز تاریخ است و آن را گریزی نیست. چرا که در هر برهه، فرهنگی هست که بر اثر تحولات به دست فراموشی سپرده می‌شود.

وی در پایان گفت: اگر امروزه مردم موسیقی رمضان را فراموش کرده‌اند به دلیل تحولاتی است که در روند اقتصاد، فرهنگ مردم و هنر آنها به وجود آمده است. باید نسبت به هنر این مرز و بوم متعهد بود تا هیچ یک از آنها بخصوص موسیقی به دست فراموشی سپرده نشود.