سرویس موسیقی هنرآنلاین: جهانگیر نصر اشرفی پژوهشگر و عضو هیئت‌ داوران یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، گفت: امسال در بحث داوری سعی کردیم با عدالت مجموع گروه‌های معرفی شده را بررسی و درنهایت انتخاب کنیم. جشنواره موسیقی نواحی امسال اتفاقات خوب زیادی را رقم‌زده که یکی از آن‌ها دعوت از نفرات برتر در استان‌ها برای حضور در جشنواره است. این کار ما را راحت‌تر کرده و حجم کار نیز کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: اتفاق خوب دیگر دعوت از سازسازهای شاخص کشور برای برگزاری نمایشگاه است که باعث می‌شود هنرمندان با روند ساختن سازها آشنا شوند و انواع سازهای قومی را نیز از نزدیک مشاهده کنند، از طرفی بخشی از این جشنواره به وورک شاپ هایی اختصاص دارد که در آن با روند تغییر سازها در طی 50 تا 60 سال گذشته آشنا شده و از نزدیک شما تمامی مسائل را موردبررسی قرار می‌دهید، چرا که سازهای موسیقی قومی در طول این سالیان ابعاد غیرمنطقی زیادی پیدا کرده و یا مدل و اندازه آن‌ها دچار تغییرات فاحش شده که روی نوازندگی نیز تأثیر داشته است و از اصل خود دور شده‌اند.

نصر اشرفی همچنین گفت: به نظرم اگر جشنواره‌های نواحی تداوم داشته باشند برای موسیقی بهتر است، نگاه نو و سطح کیفی در این سال‌ها تغییرات زیادی پیدا کرده و روزبه‌روز پیشرفت زیادی می‌کند اما باید تمام سعی خود را کرده تا از تکرار پرهیز کنیم، جشنواره‌ها باید نگاه به گذشته و تاریخ و موسیقی قومی داشته باشند و مصادیق گوناگون را موردتوجه و بررسی قرار دهد.

این پژوهشگر ادامه داد: موسیقی نواحی در مبحث جشنواره‌ای طی چند سال اخیر به‌صورت یکنواخت درآمده بود، اما از سال 90 با تغییر در موسیقی فرمی که تمام جوانب اعم از تاریخ، مذهب، فلسفه و.. را در بر داشته است. البته این جشنواره جدا از این مسائل نیازهای زیادی دارد تا زنده بماند.

او در پایان نیز گفت: وجود یک دبیرخانه و فعالیت دائمی آن در طول سال‌ها جزو مسائل مهمی بود که امسال با تلاش دکتر صدری به نتیجه رسیده و از این به بعد شاهد رشد بهتر در این مبحث خواهیم بود.

یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران 11 تا 14 اردیبهشت در کرمان برگزار می‌شود. احمد صدری دبیر جشنواره است.