سرویس موسیقی هنرآنلاین: بیست هشتمین روز مهرماه تالار وحدت میزبان رویداد متفاوتی از ارکستر سمفونیک تهران بود. در این شب آیین تجلیل از اعضای ارکستر سمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس با عنوان "سازهای خاکی" برگزار شد و ضمن تقدیر و تشکر از این ارکستر، نوازندگان آن به همراه گروه کر دوران جنگ به اجرا پرداختند.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاهین فرهت دبیر سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، سید محمد میرزمانی رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی، فریدون شهبازیان رهبر ارکستر ملی ایران، قاسم رفعتی خواننده موسیقی ایرانی، مهدی افضلى مدیرعامل مؤسسه توسعه هنرهای معاصر و علی‌اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی از حاضران در این آیین بودند.

مخاطبان پیش از به صدا درآمدن زنگ تالار مشغول تماشای تابلوهایی با مضمون دفاع مقدس بودند و در قسمتی از سالن نیز بخشی به مددجویان اجتماعی اختصاص یافته بود. پس از باز شدن درهای سالن یک‌به‌یک صندلی‌های قرمزرنگ تالار پر شدند و از ساعت 20 به انتظار نشستند.

دقایقی از ساعت هشت شب گذشته بود که پرده بالا رفت و سرود جمهوری اسلامی ایران توسط نوازندگان، نواخته شد. پس از خوانده شدن آیاتى از قرآن مجید، کلیپی از خاطرات دوران دفاع مقدس نوازندگان پخش شد. مجری برنامه پس از مقدمه‌ای، ضمن خوش‌آمد گویی به حاضران از معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت کرد تا پشت تریبون بیاید.

حسینی گفت: هنر آینه صادقی است که ما را به ما و فردا نشان می‌دهد. در یکی از شب‌های چهلمین سال انقلاب اسلامی به تماشای تصویر غرورآمیزی از هنرمندان گرد آمدیم. ارکستر سمفونیک تهران در بیش از سه دهه گذشته وحدت تمام مردم را از فاو تا حلبچه نواخت. برخی از آنان نائل به مقام شهادت شدند، اما کاروان هنر همچنان برای عزت انقلاب اسلامی می‌نوازد.

او سپس از نوازندگانی نام برد که از دنیا رفته و یا در بستر بیماری‌اند و ادامه داد: در کنار تمام اعضای خوش‌نواز برای قدرشناسی از مردانگی و دلاوری گرد آمدیم. در پایان از همکارانم در بنیاد رودکی سپاسگزارم.

قسمت دیگری از خلاصه خاطرات دوران دفاع مقدس نوازندگان پخش شد که دربرگیرنده تصاویر قدیمی از حضور آن‌ها در زمان جنگ بود.

در ادامه از محمد گلریز خواننده دعوت شد تا چندی سخن بگوید. گلریز ضمن سلام و درود به شهدا و حاضران بیان کرد: با وقوع انقلاب اسلامی در تمامی زمینه‌ها تحولاتی پدید آمد. یکی از این تحولات در زمینه موسیقی بود. هنرمندان ما نمی‌دانستند چگونه باید ملودی بسازند که متناسب باشد. زمانی که دفاع مقدس آغاز شد موسیقی حماسی ساخته و مهر تأییدی بر آن زده شد. از سال 60 تا 67 موسیقی ورد زبان شد و کارهای ارزشمندی پدید آمد. مردم با شنیدن آن‌ها احساس غرور می‌کردند. نوازندگان با اجرای موسیقی در جبهه‌ها امید می‌دادند و با اسلحه هنر می‌جنگیدند. حضور هنرمندان مسبب وحدت بود. ما در معرض شدیدترین هجوم فرهنگی هستیم و هزینه‌های گزافی برای موسیقی‌های بی‌محتوا می‌شود. مقام رهبری هشدار دادند که مردم به‌ویژه جوانان در معرض این خطر هستند، اما متأسفانه نه‌تنها گام مؤثری برداشته نشد بلکه با بها دادن به قطعات بی‌محتوا ضربه بزرگی به موسیقی وارد گشت. سال‌های قبل توفیق برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره دفاع مقدس، نه دی و ... داشتیم. متأسفانه چند سالی است که به دلیل نداشتن بودجه به چنین برنامه‌هایی پرداخته نمی‌شود. ما جشنواره فجر را داریم که باید علاوه بر دیگر موسیقی‌ها سرودی که یادآور جشن فجر انقلاب باشد نیز در آن سهمی داشته باشد.

در ادامه برنامه، نوازندگان قطعاتى حماسی را به گوش مخاطبان رساندند و قطعاتی را با همراهی گروه کر دوران جنگ نواختند. "خجسته باد این پیروزی"، "راهیان کربلا"، "جنگ جنگ تا پیروزی" از جمله این قطعات بودند. حاضران نیز پس از هر قطعه خاطره‌انگیز هنرمندان را مورد تشویق قرار می‌دادند. در انتها این بخش نیز سرود "ای ایران" در حالی که مخاطبان ایستاده ادای احترام می‌کردند، در تالار طنین‌انداز شد.

رضا جعفری بهنام به‌عنوان یکی از صدابرداران دوران دفاع مقدس، برای ایراد سخن بالا رفت. وی گفت: من به‌عنوان نماینده 26 نفر از دوستان اینجا هستم. یک سال پس از جنگ تمام ایرانیان دلشان برای کشور شور می‌زد و می‌خواستند در آن سهیم باشند. ما هم از این امر مستثنا نبودیم. می‌خواستیم سرودهای روحیه‌دهنده تهیه کنیم. با کمک متولیان وقت و مساعدت و حمایتشان این امر ممکن شد. اولین برنامه‌مان با مشکلات زیادی در اهواز اجرا شد. کار به‌سختی پیش رفت و به بازخوردی که توقع داشتیم دست پیدا نکردیم. پس از برگشت به تهران سازها را متناسب با جبهه اعم از بادی، چوبی، کوبه‌ای و گروه کر چیدیم. مجدد به اهواز برگشتیم و تا سوسنگرد رفتیم و به ترتیب در طول چهل روز بیش از سی اجرا در پشت جبهه انجام دادیم که مورد استقبال رزمندگان قرار گرفت. ما 26 نفر دیگر برای عشق به جبهه می‌آمدیم. در طول هشت سال جنگ ما 18 ماه تمام در جنگ حضور داشتیم. در این مدت از رزمندگان بسیار آموختم. آن‌ها اجرای ما را روحیه‌بخش و کمک‌کننده به پیروزی می‌دانستند. تعدادی از ما به علت عوارض شیمیایى فوت کردند و تعداد دیگر جانبازانی هستند که سایه‌شان بر سر ما است.

سپس هر یک از اعضای ارکستر سمفونیک تهران و گروه کر دوران مقدس از جمله رضا جعفری بهنام (صدابردار)، جهانگیر زمانی (خواننده)، محمد گلریز (خواننده)، بهروز اسلامی (کر)، هوشنگ گنج‌ور (کر)، علیرضا صیدی (پشتیبانی)، ... روی صحنه حاضر شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند.