سرویس موسیقی هنرآنلاین: حسین توتونچیان مدیرعامل شرکت ققنوس (ایران کنسرت) در تشریح آخرین فعالیت‌های خود به هنرآنلاین، گفت: فستیوال موسیقی ققنوس شهریورماه امسال به مدت پنج شب با اهالی موسیقی دیدار خواهد کرد که هر شب به یک ژانر اختصاص خواهد داشت.

او ادامه داد: این فستیوال از 10 شهریورماه لغات 14 شهریورماه در چند سئانس مختلف 17:45، 21 و 22:45 در هتل اسپیناس پالاس واقع در سعادت‌آباد برگزار خواهد شد. شنبه ١٠ شهریورماه شب مشاهیر با اجرای شهرام ناظری است. یکشنبه ١١ شهریور، شب موسیقی پاپ این فستیوال است که با اجرای گروه هوروش همراه خواهد بود. دوشنبه ١٢ شهریور، شب موسیقی تلفیقی فستیوال با اجرای گروه چارتار سپری می‌شود و این در حالی است که گروه کامکارها سه‌شنبه ١٣ شهریورماه شب موسیقی فارسی، کُردی را در تهران رویال هال برگزار می‌کند. همچنین چهارشنبه ١٤ شهریور، شب موسیقی ایرانی با اجرای سالار عقیلی و مهیار علیزاده برگزار می‌شود که در واقع پایان‌بخش نخستین فستیوال موسیقی ققنوس خواهد بود.

توتونچیان گفت: امید است دولتمردان ارز را به یک ثبات قیمتی برسانند تا ما نگرانی درباره ارز نداشته باشیم و بتوانیم از هنرمندان و آرتیست‌های بین‌المللی دعوت کنیم و شاهد حضور چهره‌های بین‌المللی در ایران باشیم. این حضور از چند وجه اهمیت زیادی دارد. حضور یک هنرمند خارجی در کشور باعث می‌شود که مردم ما بجای سفر به کشورهای خارجی برای دیدن این کنسرت‌ها در همین کشور شاهد برگزاری این کنسرت باشند و در نتیجه ارز از کشور خارج نشود. در وهله دوم حضور هنرمندان و برگزاری مسترکلاس یا وورک‌شاپ‌های این افراد کمک زیادی به دانشجوهای موسیقی خواهد کرد.

او اضافه کرد: در وهله سوم حضور افراد و آوردن تجهیزات آن‌ها باعث بالا بردن سطح کیفی اجراها شده و رشد هنر را در پی خواهد داشت. بعد مهم‌تر این است که امروزه رسانه‌های خارجی تلاش زیادی برای تخریب چهره ایران دارند و سیاه‌نمایی‌های زیادی در این رابطه انجام می‌دهند، اما وقتی یک آرتیست بین‌المللی که حداقل 10 میلیون فالوئر در شبکه‌های مجازی او را دنبال می‌کنند در ایران برای اجرای کنسرت حضور پیدا کند، خود یک تبلیغ برای کشور ما در زمینه توریست است. شما تصور کنید این فرد یا افراد در این کشور روی صحنه بروند و از مکان‌های تاریخی و گردشگری کشور ما دیدن کنند و دستمزد خود را سر وقت دریافت کرده و با مردم ایران گپ بزنند و همه این وقایع را در صفحه خود به اشتراک بگذراند در نتیجه در زمینه توسعه هنر و شناخت از ایران به نحو احسن شاهد تحول بزرگی خواهیم بود. مردم جهان چهره واقعی ایران را نه از رسانه‌های غربی بلکه از طریق پیج هنرمندشان و تعاریف آن‌ها شناخته و جذب خواهند شد و در نهایت دسیسه افراد که سعی در تخریب ما و کشورمان دارند، از بین خواهد رفت.

فستیوال موسیقی ققنوس

توتونچیان توضیح داد: اولین فستیوال موسیقی ققنوس قرار است در سالن هتل اسپیناس پالاس برگزار شود که به جرات یکی از بهترین سالن‌های کنسرت در ایران است. اجراهای ما در واقع افتتاحیه برای این سالن است، حرف من به این معنی نیست که سالن‌های دیگر خوب نیستند، اما از لحاظ کیفی این سالن با تجهیزات روز دنیا در زمینه‌های صدا و فنی تکنیکی ساخته شده و حتی صندلی‌های آن از اسپانیا وارد شده است. ظرفیت آن نیز 2500 صندلی بوده و ارتفاع آن در مقایسه با دیگر سالن‌ها خیلی بلندتر از حد معمول است. ما خیلی خوشحالیم که به‌عنوان اولین افراد در این سالن برنامه خواهیم داشت. این را هم در نظر بگیرید که هر چقدر میزان کیفیت یک سالن بالاتر برود، سالن‌های دیگری که افتتاح می‌شوند در رقابت با قبلی‌ها بر کیفیت خود می‌افزایند و شما در آینده شاهد توسعه و رشد هنر و فرهنگ خواهید بود. همچنین از آنجایی که ما تنها چند ماه از سالن را می‌توانیم برنامه برگزار کنیم و چند ماه تعطیلی فضای هنری را شاهد هستیم، ترافیک زیادی برای دریافت یک سالن به وجود می‌آید و حضور سالن‌های پرتعداد و با ظرفیت بالا برای افزایش فضای فرهنگی هنری کشور نیاز است.

مدیرعامل شرکت ققنوس ادامه داد: متأسفانه امروزه به خاطر شرایط اقتصادی موجود اکثر شرکت‌های خارجی در حال ترک ایران هستند یا برخی از آن‌ها همچنان در حال رایزنی با شرکت مادر خود برای ماندن یا ترک ایران در جدال هستند. در مقابل شرکت‌های داخلی موجود نیاز با مشکلاتی از قبلی نبود مواد اولیه و.. روبه‌رو هستند و سعی در کم کردن و حداقل کردن هزینه‌های خود دارند در نتیجه عمدتاً به فکر تبلیغات و همکاری دوسویه فکر نکرده و مسئله اسپانسرینگ رو به کاهش است. تمامی هزینه‌های این برنامه توسط شخص بنده پرداخت شده است. با وجود این مسئله و همچنین وجود یک سالن باکیفیت که کرایه آن مبلغ کمی نیست، ما قیمت بلیت‌ها را از 50 هزار تومان الی 150 هزار تومان تخمین زده‌ایم.

توتونچیان تاکید کرد: هدف دیگر من از این فستیوال انجام چیزهایی نیست که از قبل وجود داشتند، بلکه بیشتر برگزاری کنسرت‌هایی است که کسی تا به حال نظیرش را ندیده است. به‌عنوان مثال ما اساتید ناشناخته مقامی زیادی داریم که تبحر فراوانی در زمینه کاری خود دارند، اما کمتر کسی آن‌ها را شناخته و هنرشان را شنیده است. اهداف اصلی‌ ما از برگزاری این فستیوال شناساندن این افراد به مردم جامعه است تا قبل از دست دادنشان بتوانیم از آن‌ها بهره ببریم. افراد زیادی هستند که جز نوابغ موسیقی مقامی محسوب شده و به فستیوال‌های معتبر دنیا دعوت می‌شوند، اما کمتر کسی به آن‌ها پرداخته است ولی ما با دعوت آن‌ها به این برنامه در جهت رشد موسیقی کشور قدم بر خواهیم داشت. امیدوارم با توجه به وضعیت قیمت ارز، ققنوس بتواند میزبان هنرمندان بین‌المللی در دوره‌های بعدی باشد تا هم مردم کشورمان از هنر اسطوره‌های دنیا بهره‌مند شوند و هم بابت دیدن این برنامه‌ها مجبور نشوند به خارج از کشور سفر کنند.

علاقه‌مندان برای حضور در اولین فستیوال موسیقی ققنوس می‌توانند از وبسایت www.Iranconcert.com بلیت تهیه کنند.