سرویس موسیقی هنرآنلاین: جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی، جشنواره‌ای نو پا است که تا چندی پیش جای خالی‌اش همواره احساس می‌شد. در روزهای پایانی پاییز این جشنواره دومین سال برگزاری خودش را تجربه می‌کند. در روزهای برگزاری جشنواره، بهرام جمالی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی در مورد این جشنواره و مسیر پیش روی آن صحبت کرد.

جمالی به خبرنگار هنرآنلاین گفت: اگر قرار باشد موسیقی دستگاهی ایران یا موسیقی کلاسیک ایران به یک جریان تبدیل شود، نیازمند تداوم است. باید سالیان طولانی امتداد داشته باشد. کسانی باید این جشنواره را راه ببرند که خودشان از اهالی موسیقی باشند. دولت باید حامی باشد و نباید مجری باشد.

وی ادامه داد: این جشنواره باید تمام حوزه‌های موسیقی دستگاهی را تحت پوشش خودش قرار بدهد و بتواند در چهار حوزه اصلی تولید، آموزش، اجرای صحنه‌ای و پژوهش برآیند یک سال کشور را ارائه کند. نهادهایی که در حوزه موسیقی ایران فعال هستند باید در این جشنواره مشارکت داشته باشند. اگر به این صورت باشد می‌توانیم با یک برآیند واقعی مواجه باشیم.

جمالی در پاسخ به سؤالی در مورد این‌که جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی باید چه مسیری را برای پیشرفت خود طی کند، بیان کرد: جغرافی موسیقی دستگاهی ایران، سراسر کشور است نه‌تنها تهران. امروز نیازمند یک مرکز حفظ و اشاعه معاصر هستیم تا روی موسیقی دستگاهی متمرکز شود و تمام جنبه‌های آن را بررسی کند. یک سازمان حقوقی به‌عنوان مثال انجمن موسیقی کلاسیک ایران تأسیس شود، بزرگان این حوزه مؤسسان آن و نسل‌های بعد مجریان آن باشند. این انجمن به‌طور مداوم فعالیت کند، هر سال جشنواره‌ای برگزار کند و ماحصل سالیانه موسیقی را ارائه کند.

وی افزود: جشنواره کلاسیک ایرانی باید تلاش کند تا به این سمت برود و پایه‌های آن در خارج از دولت نهادینه شود. دولت مسئولیت حمایتی-نظارتی خود را خواهد داشت و بودجه لازم را به آن اختصاص خواهد داد. بخش خصوصی و اهالی هنر باید مدیریت و هدایت این امر را عهده‌دار شوند و محتوا در دست اهالی موسیقی باشد.

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران تأکید کرد: جشنواره کلاسیک ایرانی باید تلاش کند تا به رویکرد پروژه‌ای نرسد. نباید فقط در هر سال در تاریخ مشخصی آغاز شود و پس از اتمام تا سال بعد رها شود. این جشنواره باید به بلوغی برسد تا در درون خود سازمانی را نهادینه کند. این موضوع متکی بر حضور هنرمندان و استادان برجسته موسیقی ایرانی است.

بهرام جمالی درباره اتفاق مثبت دومین دوره جشنواره کلاسیک ایرانی نسبت به سال نخست آن گفت: امسال جشنواره جنبه مثبتی تحت عنوان بخش پژوهشی اضافه نمود. سال‌های آینده ممکن است بخش‌های مفید دیگری را بیفزاید و به تحلیل و بررسی بپردازد. باید به جایی برسد که مسئله شناسی کند و راه‌کار ارائه کند. در عین حال معرفی گروه‌های هنری را با رویکرد گسترش جغرافیایی آن، داشته باشد.

عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی یک‌بار دیگر در پایان درباره میزان ورود دولت به جشنواره کلاسیک ایرانی تأکید کرد و گفت: امور جشنواره باید خارج از دولت انجام شود ولی دولت هم با توجه به توان خود بیشترین کمک را می‌کند. اگر دولت وارد شود، جشنواره به یک جشنواره دولتی تبدیل می‌شود و ممکن است جریان تغییر کند. نظارت و کنترل دقیق این امر را به یک مسیر مفید تبدیل خواهد کرد.