سرویس موسیقی هنرآنلاین: هومان اسعدی دبیر یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره این جشنواره گفت: سیاست‌گذاری، ترکیب هیئت‌های داوران، سازوکار بررسی و ارزیابی آثار، کمیت و کیفیت آثار ارسالی، سطح رپرتوار، وضعیت کلی و تطبیقی بخش‌های سه‌گانۀ اصلی (موسیقی دستگاهی، نواحی و کلاسیک) و غیره. جشنوارۀ امسال درزمینۀ سیاست‌های کلان تقریباً همان روند سال گذشته را داشته است.

وی افزود: در این چند دوره‌ای که مسئولیت دبیری این جشنواره بر عهدۀ اینجانب بوده پس از اتمام هر دوره، و قبل از آغاز فعالیت‌ها برای دورۀ بعدی، تلاش کرده‌ایم ابتدا عملکرد خودمان را به‌طور انتقادی از درون بررسی و ارزیابی کنیم و ضعف‌ها را تا حد امکان مرتفع کنیم و نقاط قوت را هم تقویت کنیم. درواقع، برای سیاست‌گذاری‌ها از سویی از برآیند نظرات فنی شوراهای تخصصی متعدد (که همان هیئت‌های داوری تخصصی هستند) بهره گرفته‌ایم، و از سوی دیگر نیز از بازخوردها و پیشنهادها و انتقادهای همکاران، موسیقیدانان و شرکت‌کنندگانی که بعضاً به‌طور مستقیم با دبیر یا دبیرخانه جشنواره در تماس بوده‌اند استفاده کرده‌ایم.

او درباره بخش نواحی نیز گفت: در بخش نواحی هم ساختار کلی و سازوکار داوری، به‌طورکلی، مانند دیگر بخش‌هاست. اگرچه، به دلیل تنوع و تکثر اقوام، مسلماً پیچیدگی‌های این بخش هم بسیار بیشتر از دو بخش دیگر است. در این بخش در طی سه دورۀ اخیر افزایش سطح کمی و کیفی آثار بسیار قابل‌توجه بوده است که حاکی از پتانسیل‌های بالای این حوزه است. در ترکیب هیئت‌های داوران این بخش هم مانند دو بخش موسیقی دستگاهی و کلاسیک نهایت تلاش شده است که تا حد امکان ترکیب هیئت‌های داوران تفاوت‌های عمدۀ سبک‌شناختی را پوشش دهد و از همکاری جمعی از استادان بومی هر منطقه بهره گرفته شود.

اسعدی همچنین گفت: به نظر من برای برگزاری هرچه بهتر و شایسته‌تر بخش نواحی باید تدابیر خاصی اندیشیده شود. علی‌رغم ارتقاء سطح کمی و کیفی این بخش در چند دورۀ اخیر در این جشنواره، معتقدم که هنوز چنان‌که شایسته و بایسته است حضور این بخش در جشنوارۀ ملی موسیقی جوان منعکس‌کنندۀ ظرفیت‌های واقعی تمامی مناطق نیست. پیشنهاد من این است که با توجه به اهمیت زیاد بخش نواحی، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین وجوه هویت فرهنگی ایران‌زمین، بهتر است این بخش در طی دو مرحله برگزار شود.

او تأکید کرد: در مرحلۀ اول به‌صورت منطقه‌ای و تمرکززدایی شده، یعنی این‌که استان‌های مختلف با توجه به قرابت‌ها و هم‌خانوادگی‌های فرهنگی موسیقایی‌شان به چند منطقۀ فرهنگی اصلی تقسیم‌بندی شوند و با توجه به امکانات، و نیز مسائل کلان سیاست‌گذارانه، مرحلۀ اول در هر منطقه به‌صورت بومی، ولی با هماهنگی و نظارت از سوی نهاد مرکزی جشنوارۀ ملی موسیقی جوان، برگزار شود.

دبیر جشنواره درباره هیئت‌داوران گفت: به‌مانند دوره‌های قبل سعی شده است از حداکثر پتانسیل موجود در قالب شوراها و هیئت‌های تخصصی داوران بهره گرفته شود و خوشبختانه استادان برجستۀ بسیاری، همچون قبل، بزرگوارانه با جشنواره همکاری دارند. ترکیب هیئت‌های داوران عمدتاً مانند دورۀ پیشین است و در کل تفاوت‌های چندانی وجود ندارد؛ در موارد معدودی هم استادان دیگری به هیئت‌های پیشین ملحق شده‌اند. فکر می‌کنم این‌یکی از بزرگ‌ترین دستاوردها و نقاط قوت این جشنواره است که جمع کثیری از استادان (بیش از 70 موسیقیدان برجسته) همدلانه به همکاری با جشنواره ادامه داده‌اند.

یازدهمین جشنواره موسیقی جوان  شهریورماه امسال برگزار خواهد شد.