سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست کنسرت – نمایش "عشق و عقل و آدمی" به نویسندگی پرواز همای و کارگردانی امیر دژاکام به‌زودی در کاخ نیاوران برگزار خواهد شد.

در ابتدای این نشست خبری، پرواز همای گفت: تاکنون اجراهایی با عنوان اپرا داشته‌ایم که یا بخشی از آن به این شیوه بوده یا شکل‌های نمایش به آن واردشده است. اپرا از قواعدی تشکیل می‌شود و "عشق، عقل، آدمی" اپرایی است که بر اساس قواعد شکل گرفت و تمامی نکات لازم یک اجرای اپرا در آن رعایت شده است.

وی افزود:. در این اپرا، جنگ بین عقل و عشق از تولد انسان تا روز مرگ به تصویر کشیده می‌شود. سه نقش اساطیری عشق و سه نقش اساطیری عقل در این اپرا حضور دارند که هرکدام انسان را به‌سوی خود می‌کشد. سه شخصیت عشق زمینی، عشق آسمانی و عشق مادر ظهور پیدا می‌کند که عشق زمینی هرلحظه برای انسان شرط می‌گذارد، عشق مادر عشق همیشه یکرنگ دارد و عشق آسمانی که جاودان است انسان تسلیم عشق می‌شود حتی حاضر می‌شود از ثروت و غرور خود و ایمان خود بگذرد و از جان خود بگذرد و به عشق برسد اما تمام لحظه‌ای که شرط‌های عشق را می‌پذیرد به محکمه می‌رود و حلاج وار تسلیم می‌شود.

او ادامه داد: اپرای ایرانی "عشق، عقل و آدمی" به کارگردانی امیر دژاکام به صحنه می‌رود، برخی از این پرفورمنس با حرکات آیینی اجرا می‌شود و صحنه بازیگری متفاوتی دارد و بازیگران متفاوتی در این اجرا به صحنه می‌روند. از موسیقی‌های ایرانی ازجمله لری، کردی، آذری نیز استفاده‌شده است و سازهای ایرانی را نیز به اپرا اضافه کرده‌ام.

همای همچنین گفت: در این اثر 100 خواننده سولیست هستند که صدای زنان را کاور می‌کنند تا از مقوله شرعی بودن پیروی کنم که مشکل قانونی پیدا نکنم. کل پروژه و طرح و شعر اثر از من است که در 2 بخش باز باران و 2 شعر محلی لری در آن استفاده کرده‌ام، درواقع یکی از ویژگی این اثر این است که از موسیقی اقوام ایرانی – لری، کردی، گیلکی، آذربایجانی استفاده کردهم.

او در پاسخ به سؤال خبرنگار هنرآنلاین درباره محدودیت‌های اجرای اپرا در ایران هم گفت: ما سعی می‌کنیم به قوانین احترام بگذاریم و با خلاقیت کار را به‌پیش ببریم، اپرا در ایران محدودیت ندارد صدای زن محدودیت دارد که ما آن را در چارچوب‌هایی به کار می‌گیریم.

امیر دژاکام نیز درباره این پروژه گفت: هنرهای تجسمی اشکال مختلفی در جهان دارد که به انواع مختلف تجلی پیدا می‌کند که بعضی‌ها همانند تلویزیون و رادیو باواسطه هستند و برخی هم همانند تئاتر، اپرا و نمایش‌های تخت حوضی هستند که همه این‌ها در طول زمان‌های مختلف تعریف شدند. هنرمندان باید زمانی که این آثار را بازتعریف می‌کنند به تأثیر این تعاریف بر ذهن و عقل مخاطب توجه کنند اگر این‌طور باشد قطعاً عملکرد موفقی خواهند داشت.

وی افزود: من پیش‌ازاین سابقه همکاری اینچنیننی در ارکستر سمفونیک به‌صورت بی‌کلام داشتم اما این بار با اپرا روبه‌رو هستیم و. نمایشی که حالات و عواطف مختلف را بیان می‌کند. من تخصصی در موسیقی ندارم وازدید هنرهای نمایشی به این کار نگاه می‌کنم. قطعاً این کار برای من تجربه متفاوتی است.

اپرای "عشق، عقل، آدمی" از 15 تا 31 شهریورماه به نویسندگی و خوانندگی پرواز همای و کارگردانی امیر دژاکام در کاخ نیاوران به تهیه‌کنندگی شرکت "آوای هنر" اجرا خواهد شد.