سرویس موسیقی هنرآنلاین: اسفندیار تخمکار سرپرست گروه مشتاق و نوازنده و سازنده دوتار تربت‌جام است که ید طولایی در زمینهٔ موسیقی نواحی دارد و چهره شناخته‌شده در این بخش به‌حساب می‌آید.

تخمکار درباره وضعیت آموزش منطقه خود گفت: آموزشگاه‌هایی وجود دارد و با شیوه‌های مختلف گوشی یا علمی فعالیت می‌کنند. بیشترین خطری که در حوزه موسیقی احساس می‌شود از جانب آموزش‌وپرورش است. کسی که آموزش کمی دیده است و سطح دانشی بالایی ندارد، استاد می‌شود.

تنها در همین زمینه ادامه داد: کلاس‌های موازی بسیار زیاد شده‌اند و کسی نیست که آن‌ها را مرتب کند. بیشتر دانش آموزان در فصل تابستان به‌جای این‌که در آموزشگاه‌ها آموزش ببینند به آموزش‌وپرورش می‌روند. علت این است که این موضوع را قوانین داخلی آموزش‌وپرورش اعلام می‌کنند. کلاس‌های موازی متأسفانه صلاحیت تدریس ندارند.

این هنرمند تعدادی از آموزش‌دهندگان را ناآشنا با مقام‌ها دانست و ادامه داد: آن‌ها اصلاً شناخت درستی نسبت به مقام‌ها ندارند. گاهی حتی نام آن‌ها را اشتباه می‌گویند و ما نتیجه آن را در هنرجویان می‌بینیم. مقام‌ها بر اساس اشعار نام‌های متفاوتی می‌گیرند و هر کس با یک نام آن را می‌شناسد. اشکال از آموزش است.

او در پایان گفت: کتابی در زمینهٔ مقام‌ها در حال گردآوری است تا بتواند در حوزه آموزش به هنرجویان و استادان کمک‌کننده باشد. این کتاب به‌زودی منتشر خواهد شد.