سرویس موسیقی هنرآنلاین: فواد توحیدی پژوهشگر و یکی از داوران دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران در حاشیه برگزاری این جشنواره به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: منظومه‌خوانی و به طور کلی موسیقی نواحی ایران دارد از بین می‌رود و مکتب‌خانه‌ها و صدا و سیما وظیفه احیای آن را دارند.

داور بخش راویان اصالت جشنواره نواحی در خصوص این جشنواره گفت: محوریت دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی کرمان منظومه خوانی است. منظومه‌ها، مثنوی‌های بلندی هستند که به صورت داستانی خوانده می‌شوند و انواع مختلفی چون عرفانی، عاشقانه و حماسی دارند که به نوع حماسی آن، شاهنامه‌خوانی می‌گویند.

فواد توحیدی ادامه داد: متأسفانه منظومه‌خوانی دارد از بین می‌رود و کلاً موسیقی نواحی در معرض خطر است. صدا و سیما که باید وظیفه تبلیغ فرهنگ و هنر ایران را برعهده بگیرد، هیچ بهایی به موسیقی نمی‌دهد. در مناطق مختلف هم ارگ و کیبورد جای موسیقی نواحی را گرفته که این اتفاق هم ناشی از عدم حمایت از موسیقی نواحی توسط نهادهای مرتبط است.

پژوهشگر موسیقی نواحی کرمان گفت: برای حمایت از موسیقی نواحی، مکتاب‌خانه‌ها باید راه بیفتند و جشنواره‌های موسیقی هم باید به فعالیت خودشان ادامه بدهند تا موسیقی نواحی از این حالت مهجور بودن در بیاید. همین که در این دوره از جشنواره نواحی کرمان به منظومه‌خوانی توجه ویژه‌ای شده، باعث می‌شود که منظومه‌خوان‌های قدیمی احساس مهم بودن داشته باشند و دوباره به سراغ کاری که همیشه انجام می‌دهند بروند و کارشان را ادامه بدهند.

توحیدی افزود: الآن برای یک اجرای موسیقی به یک نوازنده کیبورد 1 میلیون تومان دستمزد می‌دهند و به یک نوازنده سرنا یا دهل 150 هزار تومان. خب طبیعی است جوانی که می‌خواهد موسیقی یاد بگیرد، برای امرار معاش و اقتصاد آینده خود به سراغ ساز کیبورد می‌رود و از سازهای نواحی فاصله می‌گیرد.

این پژوهشگر موسیقی به لزوم حمایت مراجع دینی از موسیقی نواحی اشاره کرد و اظهار داشت: من معتقدم که لازم است مراجع دینی منطقه هم یک توضیحی بدهند که موسیقی نواحی کشور حرام و خارج از عرف نیست. خیلی از اجراکنندگان موسیقی نواحی سال‌ها قبل به خاطر این‌که موسیقی حرام شده بود، سازهای خود را کنار گذاشتند و دیگر اجرا نکردند. آن‌ها اگر سخن مراجع دینی منطقه را در مورد حرام نبودن موسیقی بشنوند، دوباره سازهای خود را کوک می‌کنند و انگیزه اجرا می‌گیرند.

فواد توحیدی درباره اهمیت برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران خاطر نشان کرد: جشنواره موسیقی نواحی ایران یک اتفاق موسیقایی با ارزش است که به نظرم باید هر منطقه جشنواره جداگانه خودش را داشته باشد و مثل همین جشنواره که در کرمان برگزار می‌شود، از تهران به مناطق دیگر هم بروند تا مناطق مختلف حس کنند که به موسیقی‌شان اهمیت ویژه‌ای داده می‌شود و در نتیجه آن را جدی‌تر بگیرند.