به گزارش هنرآنلاین، به نقل از ایسنا، دلاور بزرگ نیا در جمع خبرنگاران،  منظر فرهنگی و شهری تاریخی، سازه در تاریخ معماری و شهرسازی، باستان شناسی، معماری و شهرسازی، میراث معماری و شهرسازی مدرن، میراث آب و کشاورزی، میراث فرهنگی ناملموس، راه های فرهنگی و عناصر وابسته، حوزه های فرهنگی و طبیعی شهرها و روستاهای تاریخی را از محورهای مقالات ارسالی به این کنگره عنوان کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه 14 عضو هیات علمی دانشگاه ها، سازمان های نظام مهندسی و راه و شهرسازی داوری این مقالات را برعهده دارند، ادامه داد: 18 مقاله به صورت سخنرانی و 10 مقاله به صورت پوستر در روزهای برگزاری کنگره ارائه می شود .

وی برگزاری کارگاه مداخله در بافت های تاریخی، باستان شناسی و معماری دوران اسلامی، نورپردازی در بناهای تاریخی و پنل تخصصی قلعه های تاریخی مازندران را از برنامه های جنبی این کنگره اعلام کرد.

دبیر اجرایی کنگره معماری و شهرسازی مازندران گفت: گواهینامه معتبر از سازمان برنامه و بودجه و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به شرکت کنندگان اعطا می شود.

بزرگ نیا اظهار کرد: یک مقاله در هر محور به انتخاب داوران به عنوان مقاله برتر به همایش کشوری معماری و شهرسازی ارسال می شود .

وی اظهار کرد: بهره برداری از الگوها و آموزه های صحیح گذشتگان و چگونگی برخورد آنها با مواریث فرهنگی و طبیعی می تواند راهگشای برخی مسایل کنونی از جمله آلودگی، توسعه ناپایدار و طرح های نسنجیده باشد.

استانداری، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان نظام مهندسی، اداره کل راه و شهرسازی و دانشگاه مازندران به همراه کانون مهندسین ساری، شهرداری های بابلسر، نور، ساری، بابل، آمل و رامسر برگزار کننده کنگره معماری و شهرسازی مازندران هستند .

چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی مازندران با هدف ارتقای حفاظت از میراث فرهنگی به‌ صورت مداوم و پایدار در دو روز در دانشگاه هنر مازندران در بابلسر برگزار می شود.