سرویس معماری هنرآنلاین: آندراس سانتو (András Szántó)،نویسنده و مشاور هنری، در کتاب جدیدش با عنوان "آینده موزه‌ها: 28 گفتگو" با 28 نفر از مدیران برجسته و موزه‌داران 14 کشور و 6 قاره در مورد چالش‌هایی که در سال 2020 با آن مواجه شده‌اند و چگونگی تکامل موزه‌های هنری در سال‌های آینده، گفت‌وگو کرده است.

نویسنده در این مکالمات مجازی روش‌های مختلف جستجو برای منابع جدید درآمد، جذب مخاطب و روش‌های جدید برای اداره موزه‎ها را به بحث گذاشته است. 

گزیده‌ای از این مصاحبه‌ها را می‌توانید در گزارش زیر بخوانید.

 مامی کاتائوکا(Mami Kataoka) موزه هنری موری در توکیو

به علت فاصله‌گذاری اجتماعی و محدودیت‌ها در تعداد بازدیدکنندگان قیمت بلیت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. پس موزه باید جایی باشد که مخاطب را از زندگی روزمره جدا کند و مکانی برای تفکر و مراقبه باشد. نه فقط در فضای فیزیکی موزه بلکه در حوزه دیجیتال هم ممکن است این تجربه ظاهر شود. ما باید در مورد طبقه‌بندی بین موزه‌ها، جشنواره‌ها، دوسالانه‌ها و دنیای دیجیتال تجدیدنظر کنیم.

مکس هولین(Max Hollein) موزه متروپلیتن نیویورک

تجربه فیزیکی موزه‌ها همچنان قدرتمند خواهد بود. موزه‌ها به شکل قابل توجهی گسترش می‌یابند نه تنها در وجه فیزیکی بلکه بصورت دیجیتال. این وجه جدید مشارکت را در مناطق مختلف جهان افزایش می‌دهد.

کویه کوا(Koyo Kouoh) موزه هنرهای معاصر کیپ‌تاون

امیدوارم اشکال جدیدی از موزه‌ها در آفریقا تاسیس شود. باید به هنر به شکل غیرتجاری آن نگاه کرد و با برنامه‌ریزی شکل جدیدی از هنر را می‌توانیم بوجود آوریم.

 فرانکلین سیرامنس(Franklin Sirmans) موزه هنر پرز میامی

موزه‌ها باید پا را فراتر از یک سرگرمی برای جامعه بگذارند و زمینه مساوات و برابری را برنامه‌ریزی کنند. 

فیلیپ تیناری(Philip Tinari) موزه هنرهای معاصر پکن

در قرن بعد چین نقش مهمی در موزه‌ها ایفا خواهد کرد مثل اروپا و امریکا شمالی در قرن‌ گذشته. در کشور چین تجارت الکترونیک حرف اول را می‌زند با این روش ما ده‌ها میلیون نفر را جمع می‌کنیم  و بازدید از موزه‌ها کار آسان‌تری می‌شود. 

آن پاسترناک(Anne Pasternak) موزه بروکلین نیویورک

مردم وقتی در سفر هستند بیشتر از موزه‌ها بازدید می‌کنند. با توجه به مشکلات سال 2020 موزه‌ها بیشتر تحت فشار قرار دارند. از نظر تاریخی موزه‌ها از جمله بروکلین روایت‌های مردم‌سالارانه سفید پوستان را بیشتر پشتیبانی کرده‌اند. اما در طول سال‌ها موزه‌ها و موسسات آثار زنان و رنگین‌پوستان را هم به نمایش گذاشته‌اند. ما نباید نقش تاریخی موزه‌ها را به‌عنوان مکانی برای اشتراک‌گذاری فرهنگ‌ها که منجر به درک و هم‌دلی بیشتر و در نتیجه تمدن می‌شود را نادیده بگیریم. موزه‌ها به‌علت رفتارهای جنسیتی، نابرابر‌های طبقاتی و نژادپرستی در فشار قرار دارند و حالا وقت آن است که بهتر عمل کنیم. جای تعجب نیست که جوانان علاقه زیادی برای تغییر دارند.

کاترین سدویک (Katrina Sedgwick) مرکز تصاویر متحرک سیدنی

در این دهه باید از فناوری‌های جدید استفاده کنیم. به‌طور مثال با استفاده از فناوری واقعیت مجازی (VR و AR) ما تغییرات مهیجی در عملکرد هنرمندان و حتی بازدیدکنندگان خواهیم دید.

کتاب "آینده موزه‌ها: 28 گفتگو" در ماه آذر (نوامبر) منتشر شد و در دی ماه (ژانویه) در دسترس عموم قرار گرفت.