به‌گزارش هنرآنلاین به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان شمالی، علی مستوفیان با بیان اینکه مطالعات باستان‌شناسی در این محوطه تاریخی به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های مشترک دانشگاه تهران با موزه لوور پاریس تعریف و از سال گذشته آغاز شده است، اظهار کرد: این کاوش‌ها امسال نیز از مهرماه گذشته با سرپرستی مشترک دکتر میثم لباف خانیکی و دکتر روکو رانته در حال انجام است.

او با بیان اینکه دو ناحیه از محوطه تاریخی ویران‌شهر کاوش شده است، تصریح کرد: شواهدی از استحکامات دفاعی بارو و سازه‌های معماری در محدوده داخلی این سکونتگاه اشکانی آشکار شد.

معاون میراث‌فرهنگی خراسان شمالی افزود: ویران‌شهر، محوطه‌ای محصور به مساحت ۱۴ هکتار است که پیش ‌از این به‌عنوان استقرارگاه ساسانی معرفی شده بود، اما کاوش‌های اخیر نشان داد این سکونتگاه در دوره اشکانی تأسیس شده و تا اواسط دوره ساسانی مسکونی بوده است.

او عنوان کرد: کاوش‌های فصل جاری تا اواسط آبان‌ماه امسال ادامه خواهد داشت و تمهیدات لازم برای حفاظت از این محوطه ارزشمند تاریخی در دست اقدام است.

مستوفیان گفت: تداوم فعالیت‌های علمی و کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه ویران‌شهر در فصل‌های آینده و ترسیم چشم‌انداز با رویکرد ایجاد سایت‌موزه تاریخی تأثیری جدی در شکل‌گیری و تقویت هویت فرهنگی منطقه، حضور پژوهشگران و علاقه‌مندان، رونق گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار برای جوامع محلی به همراه دارد.