به گزارش هنرآنلاین به نقل از مهر، مهدی صالحی، در دومین همایش فصلی اعضای کمیته‌های نما مناطق۲۲ گانه شهر تهران با اشاره به فعالیت‌های این کمیته اظهار کرد: خوشبختانه کمیته‌های نما در مناطق ۲۲ گانه تهران  بسیار فعال بودند که از ۱۶۸ نفر کارشناس بهره می‌گرفتند.

وی افزود: در هر منطقه حداقل ۷ کارشناس فعالیت داشتند که تقریبا طی ۶ ماه گذشته بیش از ۱۶۰۰ ساعت کار کارشناسی در مناطق صورت گرفت.

صالحی تصریح کرد: کمترین فعالیت کارشناسان در هر منطقه بیش از هزار ساعت بود که حاصل این فعالیت ۵۹۱۳ پرونده بود.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران بیان داشت: طی ۶ ماه فعالیت ۳۶۰ جلسه انجام شد که بیش از ۸ هزار تاییده در این جلسات صورت گرفت.

صالحی با بیان اینکه امروز مجبوریم به صلاحیت معماری توسط سازمان نظام مهندسی اکتفا کنیم گفت: باید تدبیری اندیشیده شود تا در مدیریت شهری نظام اصولی مهندسی داشته باشیم.

وی گفت: امروز کمیته‌های نمایه در مناطق ۲۲ گانه بسیار فعال هستند که نتیجه آن آماده شدن راهنمای طراحی است و از اول مردادماه نماهای برتر در یک سامانه مشخص ثبت خواهد شد.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران، ادامه داد: ۴۰ نمای برتر از سال ۹۴ تا ۹۷ در یک کتاب ثبت و منتشر خواهند شد که شامل موقعیت استقرار  و تحلیل موقعیت نماهای برتر خواهد شد.

صالحی در خاتمه اظهار داشت: این کتاب هر سال به روز رسانی خواهد شد.

 

امروز در دنیا نمای ساختمان به عنوان حق بر شهر شناخته می‌شود

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این رابطه گفت: امروز در دنیا نمای ساختمان به عنوان حق بر شهر شناخته می‌شود.

سید ابراهیم امینی نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در دومین همایش فصلی کمیته‌های نما مناطق ۲۲ گانه شهر تهران با اشاره به اهمیت ویژه نما ساختمان‌ها در شهر اظهار داشت: امروز در دنیا نمای ساختمان به عنوان حق به شهر شناخته می‌شود.

وی افزود: در دنیای مدرن نمای ساختمان‌ها بسیار مهم است زیرا شهروندان ارتباط مستقیمی با نماها دارند.

امینی تصریح کرد: زیبایی، آرامش روحی و روانی شهروندان و جذب توریست، کارایی نمای ساختمان‌ها است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

نایب رییس شورای شهر تهران با اشاره به نماهای ساختمانی در ایران گفت: در ایران به دلیل تنوع اقلیمی شاهد نماهایی متفاوت با دنیا هستیم؛ همچنین تنوع و خلاقیت در معماری ایرانی نیز دیده می‌شود؛ برای مثال در یزد از بادگیر و در نقاط گرمسیری کشور شاهد معماری‌های دیگری هستیم.

وی ادامه داد: در گذشته ظاهر و زیبایی در نما معیار اصلی بود اما امروز مواردی مانند استحکام و اصولی سازی باید در دستور کار معماران قرار بگیرد.

امینی اظهار کرد: باید منافع شهروندی بر حق مالکیت در اولویت باشد؛ همچنین باید پروژه‌ها را در قالب یک موضوع فرهنگی مهم ببینیم زیرا آرامش روحی و روانی شهروندان و جذب توریست به این موضوع مرتبط است.

وی در خاتمه گفت: شهرداری‌ها باید به موضوع نماها توجه کنند زیرا به هم ریختگی در فضای شهری اصلاً جالب به نظر نمی‌رسد.

عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز به صدور اصولی پروانه ساخت اشاره کرد و گفت: پروانه ساخت در فاز یک اجرایی می‌شود که در حد طراحی است.

وی افزود: در تلاش هستیم صدور پروانه‌ها اصولی باشد و بر این موضوع نیز تاکید داریم.

در این همایش از لایه نماهای مصوب کمیته‌های نما در سامانه اطلاعات مکانی شهرداری تهران و مجلد نماهای منتخب کمیته‌های نمای شهر تهران رونمایی شد.