سرویس معماری هنرآنلاین: در این نشست شیوا آراسته؛ معمار، مدرس دانشگاه، پژوهشگر و مشاور طرح احیای بندر تاریخی کنگ و  حمید عرفانیان جم، معمار و مشاور پیشین معاون وزیر راه و شهرسازی به عنوان سخنران و مدرس حضور خواهند داشت.

در توضیح این نشست آمده است: ‎توسعه و زمینه دو معمای ایران معاصرند که در کنار هم بغرنج‌تر به نظر می‌رسند. شکست‌های متوالی رجحان دادن هر یک بر دیگری تصویری از ناکامی را پیرامون طرح‌های توسعه و احیا در ذهن مخاطب تخصصی، مدیران شهری و منطقه‌ای و همچنین عموم مردم پدید آورده است. آنچه از بندر کنگ به ما می‌رسد اما تصویری دیگرگونه است. مشارکت بالای مردمی، تسهیلگری نهاد عمومی متولی و هدایتگری تخصصی هر یک زاویه‌ای هستند برای آموختن از تجربه یکتای در حال تکوین در بندر تاریخی کنگ.

بندر تاریخی کنگ دارای قدمتی بیش از ۳۰۰۰ سال است و بر اساس متون تاریخی، هسته این شهر در طول این دوران پنج بار تغییر مکان داده و آنچه امروز کنگ نامیده می‌شود با قدمتی بیش از ۴۰۰ سال دارای بافتی سالم، پویا، سرزنده و ارزشمند بوده و زندگی در آن جریان دارد.

در بندر کنگ آنچه بیش از همه به چشم بیاید معماری خانه‌ها و بادگیرهای بلندی است که در نقاط مختلف این شهر دیده می‌شود. مساحت کلی بندر کنگ ۵ کیلومتر مربع است از این مقدار ۵۸ هکتار (که تقریباً یک دوازدهم از مساحت کل شهر را شامل می‌شود) بافت تاریخی است که سال ۱۳۸۱در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مقدمات ثبت این بندر تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز در حال انجام است. مابقی مساحت شهر جزو بخش توسعه‌یافته محسوب می‌شود

حضور در این نشست برای عموم آزاد و رایگان است و علاقه‌مندان می‌توانند چهارشنبه، ۲ مردادماه ۱۳۹۸، از ساعت ۱۷ به مشهد، ضلع جنوب شرقی چهارراه ابوطالب، شهر کتاب مشهد، سالن سه سویه مراجعه کنند.