سرویس معماری هنرآنلاین،قلعه خرانق مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان اردکان، بخش خرانق، واقع شده است. این اثر ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ با شماره ۱۱۵۰۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قدمت قلعه و برج وباروی این روستا،  مربوط به زمان ساسانیان یعنی ۱۸۰۰ سال پیش است. یکی از عجایب این قلعه کوچه‌های پیچ در پیچ و هولناک آن است که برای غافلگیر کردن دزدان وراهزنان مورد استفاده قرار می‌گرفته  است.

 قلعه خرانق یکی از بزرگترین قلعه‌های مسکونی روستایی استان یزد است و همانند نمایشگاهی است که غرفه‌های آن از خشت و گل ساخته شده است. این قلعه از آن مجموعه‌هایی است که نشانه‌های مقاومت را برای حفظ موجودیت و اصالت برای استان یزد به ارمغان آورده است. مساحت این قلعه در حدود یک و یک دهم هکتار است و اطراف قلعه حصارهایی است که آن را احاطه کرده است و موجب استحکام آن می‌شود. این بافت قدیمی دارای ۸۰ خانه است که بیشتر آن دو یا سه طبقه است و متناسب با توانایی اقتصادی و موقعیت اجتماعی قلعه نشینان طراحی و ساخته شده است. دیواره‌های قلعه از خشت و گل است و سقف آن از تیرهای چون حصیرهای الیافی، چوب و پوشال است. این خانه دارای سقف‌های گنبدی و گهواره‌ای است و دارای شش برج نگهبانی است که متصل به بدنه قلعه است.

بر اساس این گزارش، آرمان یعقوب پور، اکبر رفیعی، بدرالملوک صفایی، بهاره قاضی وکیلی، پرویز حبیب پور، پروین اریسیان، پریسا مهدیزاده فرساد، حمیده توحیدی، راهله برخورداری، سعید لزرجانی، سهیلا حمیدپور، صفیه تقی پور دهکردی، طوبی بابا احمدی، علی ذاکری، علی گلباز، غلامحسین سهرابی، فرانک درخشان، فرزانه تقوی، فرشته مقتدر دیزج، فرناز نیکوخواه، فروغ السادات فروتن، لاله قاضی وکیلی، محمدرضا ایزدخواه، مقداد صندید، مهناز جاوی، میترا شیرکوبیان، میترا صمدی، الهام نفیسی فر، هما کشاورزی، سارا بافتی زاده هنرمندانی هستند که آثار خود از این روستا را در مجموعه "چشم انداز" به نمایش گذاشته‌اند.

نمایشگاه گروهی نقاشی چشم انداز جمعه 29 تیرماه از ساعت 16 الی 20 در نگارخانه ملل افتتاح می‌شود.

علاقمندان به بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا 7 مرداد ماه به نگارخانه ملل واقع در قیطریه، بوستان قیطریه مراجعه کنند.