سرویس معماری هنرآنلاین، فاطیما محسنی با اشاره به آغاز مرحله دوم مرمت در لاکی تاریخی کاخ سعدآباد درباره جزئیات این رویداد به خبرنگار هنرآنلاین گفت: فاز نخست مرمت این در لاکی که متعلق به دوره قاجار است در سال 96 انجام شده بود. در این مرحله ما بدون جداسازی در از محل مورد نظر، ساختار آن را بررسی کردیم و مراحل اولیه استحکام بخشی را انجام دادیم. در این مرحله رنگ‌ها و بستر آسیب دیده در مرمت شد تا میزان استحکام آن افزایش پیدا کند البته در این مرحله لایه‌های آسیب دیده نیز برداشته شد تا در فاز دوم بهبود داده شود.

او افزود: حفاظت و مرمت در لاکی موزه هنرملل، در فاز دوم، پس از انتقال موقت به آزمایشگاه و کارگاه حفاظت و مرمت سعدآباد آغاز شده است.

مسئول واحد حفاظت و مرمت آثار و تزئینات وابسته به معماری در کاخ سعد آباد تصریح کرد: در فاز دوم مرمت این در تاریخی، مطالعات میکروسکپی شامل SEM مقطع عرضی لایه‌ها، SEMلایه رنگ و لایه بستر جهت مشخص شدن عناصر و شناسایی رنگ و مصالح بستر  در  بخش آزمایشگاه  SEM پژوهشگاه رازی، شناسایی میکروسکوپی و ماکروسکوپی نوع چوب تکیه گاه، شناسایی عوامل بیولوژیکی از نوع حشرات و شناسایی آلودگی‌های بیولوژیکی به‌وسیله کشت قارچ در بخش آزمایشگاه بیمارستان دی، مدنظر قرار گرفت که بخشی از آن در حال انجام شدن است.

محسنی از اجرای اقدامات پیشگیرانه در این مرحله از مرمت در لاکی خبر داد و بیان کرد: عملیات حفاظت و مرمت پیش‌بینی شده شامل: آفت زدایی تزریقی، پره گذاری از چوب دارای ساختار مشابه در محل فواصل کمبود، پر نمودن حفره‌های بیولوژیکی و حفره‌های حاصل از اتصالات فلزی  به روش بتونه تزریقی، رنگ برداری از اتصالات فلزی همراه با برداشتن لایه‌های خوردگی و اجرای روکش محافظ آزمایشگاهی، استحکام بخشی تزریقی و بعضاً قلمویی بستر، بازسازی بستر در بخش‌های ریختگی، برداشتن لایه ورنی تخریبی گلیزی مرمتی از دوره پهلوی، اجرای ورنی مناسب استحکام بخش، مرمت اتصالات جدا شده، بست گذاری، باز سازی رنگی در بخش‌های ریختگی و کمبود و غیره همراه با پیش‌بینی موارد حفاظت پیشگیرانه پس از نصب است که بعضاً در حال انجام بر روی این در است.

او  درباره پیشینه این در لاکی توضیح داد و گفت: در لاکی موزه هنر ملل از آثار تاریخی انتقالی است که به دستور فرح پهلوی از خانه‌های قاجاری در اصفهان و شیراز به تهران آورده شده و در دکور داخلی کاخ‌های پهلوی به کار گرفته شد.

مسئول واحد حفاظت و مرمت آثار و تزئینات وابسته به معماری در کاخ سعدآباد توضیح داد: این در دو لنگه  5/113 در 5/192 سانتیمتر ابعاد دارد و  نقوش به کار رفته در اثر مذکور، نقوش هندسی و اسلیمی به صورت کادر دیده می‌شود که در  ترکیب بندی اصلی نقوش پرکننده گل و مرغ به کار رفته است.

محسنی این در را جزء آثار متوسط دوران قاجار خواند و اظهار کرد: اغلب درهای لاکی مربوط به دوره پهلوی و قاجار هستند. زیرا در این دوران، اغلب درها و سقف خانه‌ها به خصوص در شیراز و اصفهان با استفاده از پوشش لاکی ساخته می‌شد البته این در به لحاظ نوع کار و اقداماتی که بر روی آن انجام شده، جزء آثار متوسط شناخته می‌شود و متعلق به هنرمند چندان برجسته‌ای نیست زیرا تیپ کار بیانگر نمونه‌ای است که مانند سایر آثار این دوران کار شده است.

او تأکید کرد: از آنجایی که در مورد نظر در بخشی از کاخ سعدآباد مورد استفاده قرار می‌گیرد، در پروسه مرمت، اقدامات پیشگیرانه نیز برای حذف آسیب‌ها و تخریب در آینده مد نظر قرار می‌گیرد.